Permalänk
Medlem

Debian, Xubuntu krashar

Har testat med både Debian och Xubuntu och båda krashar.
Debian kan man köra i ca 15min högst innan det uppstår ett jävulskt flimmer på skärmen. Ljudet hakar upp sig också och det ända man kan göra är att starta om datorn.

Skulle nu testa med Xubuntu för att om det fungerade bättre, men icke. Det krashade på samma sätt så fort KDE hade startat.

Vad kan detta bero på igentligen?

Ni ser mina specs i signen, använder ATI Radeon 7000 PCI tempurärt som grafikkort.

// John

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du testat med något annat operativsystem, windowd, bsd t.ex?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

pröva nån av dem från förra versionen. jag har också för första gången haft likartade problem iom 6.10 och har hört ett par andra med, verkar vara kärn eller nätverksrelaterat på nått vis..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ok. Vart hittar jag dom då? Har kollat på Debians hemsida. Tror du det funkar med senaste "Unstable".

Sen har jag problem med en annan sak. Och det är RAID-stödet.
Har två stycken Raptor-hårddiskar på 36gb som är kopplade till nVidia-kontrollern på moderkortet. Kör RAID0. I linux uppfattas dom som två stycken 36gb:are vilket är fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Ok. Vart hittar jag dom då? Har kollat på Debians hemsida. Tror du det funkar med senaste "Unstable".

Sen har jag problem med en annan sak. Och det är RAID-stödet.
Har två stycken Raptor-hårddiskar på 36gb som är kopplade till nVidia-kontrollern på moderkortet. Kör RAID0. I linux uppfattas dom som två stycken 36gb:are vilket är fel.

unstable låter ju inte som en hit om man redan har problem, varför inte bara köra på Xubuntu om det ändå är det som ska in?

förra finns iaf: http://se.archive.ubuntu.com/mirror/cdimage.ubuntu.com/xubunt...

säger inte att det är det, bara vad jag själv märkt. sen hjälper det kanske inte med 64bit heller om det ska vara stabilt. (?)

eller http://kernel.org om du vill bråka med kärnan direkt. inget jag orkar med iaf men.

du kanske måste fixa en raidlösning som Linux kontrollerar, men sånt vet jag inget om..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Nu såg jag att jag hade skrivit fel. I dom tidigare inläggen så menade jag Kubuntu, inte Xubuntu. Inte lätt att hålla koll på namnen. =/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Nu såg jag att jag hade skrivit fel. I dom tidigare inläggen så menade jag Kubuntu, inte Xubuntu. Inte lätt att hålla koll på namnen. =/

Jag tycket väll att det var skumt med KDE på xubuntu, Och Xfce stog det inte något om.

Men som sagt testa med annat os och se om det blir annorlunda.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Testade Xubuntu, den som AndeaX länkade till. Trodde det skulle fungera. Men när jag drog igång musikspelaren som jag just hade installerat så hände det igen.

Måste vara någon drivrutin som inte latjar med min hårdvara. =/

Tack ska ni ha ändå!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Xubuntu och kubuntu är det ju ingen större skillnad på.
kör du på senaste kärna för ubuntu edgy linux-image-2.6.17-10?
Förövrigt mycket konstigt problem skulle testa någon annan dist som suse 10.2 eller något annat. Helst borde du testa senaste kärnan som kom nu men tror inte den finns färdig kompilerad för någon dist.