Permalänk
Medlem

Ubuntu 6.06

Hej
Det är så att jag ska sätta igång en burk åt en kompis.
Han ville ha en apache server och en ftp server på den, och sedan skulle han göra hemsidan själv.
Så jag tänkte på linux och ubuntu eftersom jag kunde det någolunda för några veckor sedan.
Fått till:
Startsida som vem som helst kan komma åt(externt alltså)
Ftp server men lite frågor runt detta.
Remote desktop fungerar perfa

Sedan har jag tänkt att han ska få fixa underhållet själv eftersom det som jag tänkt inte kommer bli någe svårt.
Så detta hade jag tänkt mig men finner inga svar.
1. ha hemside mappen på en annan hårddisk så han enbart behöver göra "drag-and-drop" med sin sida. Visst man behöver ju ändra vart alla sakerna finns i html scriptet.
2.Få till ftp servern, eller hitta ett annat fint ftp program som är lätt att confa och få upp.
3.Jag fick 2 hårddiskar till av killen men jag kan inte mounta dom eller formatera dom.
Men dom fungerar i windows(ntfs), och jag vet att man inte kan köra ntfs partitioner på linux(går gör det men inge bra).
Så hur jag ska formatera och mounta vetta tusan. Har testat det grafiska formaterings programmet men den vill inte mounta efteråt.

Så jag vill gärna ha tips på ftp server program och kommandon för att sätta upp en ftp och även hur man ändrar grupper/users och standard mappen.
Sedan att få till hårddiskarna.
Apache hemsidan om hur man ändrar vart index mappen finns, liksom vart ubuntu kommer leta efter startsidan.
Försökt själv att flytta mappen och ändrat i text dokumentet som finns i /etc/apache2/ sedan vad filen hette kommer jag inte ihåg hoppas att ni vet vilken jag menar.

Eller ska jag helt enkelt lägga in hans xp skiva och installera en enkel http/ftp server?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag så mycket erfarenhet av servar men jag vet vad det handlar om.

För det första ubunut 6.06 är en relativ gammal version jag skulle köra på det senaste eller ta Debian. Du kan säkert formatera diskarna med cfdsik i terminalen sen är det bara och montera de. ftp är inte det enklaste att få upp med finns färdiga config exempel på internet. vsftpd och proftpd är 2 vanliga ftp servrar.

Remote desktop är helt onödigt på en server lär honom ssh istället är inte särskilt svårt bara man kan kommadona.

Permalänk
Medlem

6.06 LTS är en alldeles utmärkt version att köra server på då LTS står för "long term support" vilket betyder att dom kommer sköta den releasen under en längre tid.

Permalänk
Medlem

hur ska ni ha er?
Ska testa cfdisk senare idag

Edit:
Har testat med cfdisk, har använt det förut kommer jag ihåg på mina egna linux burkar förut då jag höll på leka
Men det blir fatal error: Cannot open disk drive press any key to exit cfdisk på denna burk.

WFT?
E disken dålig eller?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz