AMD-styrkretsar denna månad

Permalänk
Melding Plague

AMD-styrkretsar denna månad

I fredags publicerades det en rapport som säger att AMD högst troligen skall lansera sin 690-styrkretsserie denna månad. Totalt handlar det om fem stycken styrkretsar för nästan samtliga segment, bland annat en högpresterande variant med ett integrerat grafikkort med stöd för hdmi samt hdcp.

Läs nyheten: AMD-styrkretsar denna månad

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Styrkretsar? Satsa hellre på avdelningen för processor-utveckling vet ja!

Permalänk
Medlem

No shit. De ligger inte lite efter med processor-utvecklingen nu...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

De ligger efter på mycket nu med tanke på att R600 inte är på marknaden heller ännu.

Permalänk
Avstängd

Lysande drag. Detta är ett sätt att kompensera för att deras processorer inte är absolut snabbast längre. Jag tror bestämt att detta kommer att dra till sig fler företagskunder då man har en tillverkare som tar ansvar för sina produkter.
Var många gånger jag var på väg att kliva över från intel till amd igen, men det föll varje gång på att det bara fanns sunkiga budgetkort till Athlon X2.

Som sagt. Skönt. Nu är Amdsfären en riktig konkurrent till Intel igen. Förra gången var när de tillverkade sitt AMD 760.

Permalänk
Medlem

lite nytt med hdmi på moderkortet, asus verkade skrota sin version, den bara försvann från komplett ett tag tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Styrkretsar? Satsa hellre på avdelningen för processor-utveckling vet ja!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
No shit. De ligger inte lite efter med processor-utvecklingen nu...

Om det är seriöst menar ifrån er sida så ta aldrig på er uppdrag för teknikutveckling för ett vinstdrivande företag.

Vad jag menar är att all denna fixering kring CPU prestanda - prestanda som i sig är rolig att ha men som ärligen nästan inte utnyttjas av någon vanlig användare - är alltför närsynt. Det är inte säkert att AMD kan släppa någon C2D-"dödare" på marknaden för privata konsumenter förrän kanske under år 2008. Var lite realistiska och köp det som ger bäst valuta för pengarna, vare det Intel eller AMD!

Det tycks som om ni missat att AMD:s köp av ATI av naturliga skäl inneburit extra arbete. Och om AMD ska ha nytta av vad ATI kan tillföra så visst rackarns måste de fortsätta att utveckla styrkretsar. Även om AMD har visst samarbete med Nvidia så kan jag inte annat än tänka mig att det blir mest lönande för dem att lyckas ha styrkretsar byggda "under samma tak" som processorerna. Eller har ni missat att ett av Intels fördelar är att de utvecklar styrkretsar anpassad till sina egna processorer. Chansen till optimering är större.

Försök tänka lite längre och se att en hårdvaruenhet faktiskt är beroende av andra. Intel kommer också att ställas inför svåra val: ska de fortsätta att arbeta lika tillslutet som nu eller ska de ta chansningen att öppna upp och söka hjälp att förbättra vissa delar av sin arkitektur?

Permalänk
Medlem

Folk tycks inte inse att det tar 4-5 år att utveckla en ny architectur och att det inebär att den måste finnas ute under en lika lång period tills nsäta architectur är släppt. AMD ligger inte efter. Snarare att AMD legat före senaste 7 åren och att intel helt naturligt släppt en ny architetctur att ersätta sin netburst architectur med. Helt naturligt.
AMD kommer släppa en ny så fort den är klar och det är ca 0-1 år kvar tills des då K8 varit ut 4 snart 5 år. Så helt naturligt.

Så ni småpojkar som inte förstår att man inte uppfinner en CPU med 300 miljoner transistorer på en dag kanske ska tagga ner lite. Inte ens intel kan göra detta villket AMD bevisade ganska tydligt med både K7 och K8. Intel blev bokstavligt tagna på sägen och har sedan dess fått eld i baken. Detta har AMD helt kalrt räknat med så dom ligger knappst på latsidan.

Det har vart så här sedan intergrerade kretsar kom och man kunnde få in en CPU på ett chip inte en hel PCB fullsmekad med chips och sedan x86 slog igenom som den generela stanarden som dom flesta PC maskiner kör i dag. AMD har racat med intel sedan 286 Processorerna och bara för folk snackar skit om deras K5 processorer och även Cyrix processorer så är det tack vara inovationen från AMD och Cyrix och IBM som även intel idag har så avancerade x86 processorer. Många företag som gjort intel x86 kloner står för mycket av den nya tekniken och inovationerna vi har i dag vad det gäller x86 processorns cache hantering och höjda IPC över generationerna.

Annars hade knappast Intel gått med på att AMD får göra x86 processorer i ett domslut om dom i gengäld låter intel använda AMDs inovationer.

Ta å läs på lite om x86 processorn historia och företagen inblandade i dom så kanske ni lär er lite mer än bara yra om bäst FPU prestanda, fläst transistorer och högst clockade kärna.

Så mycket mer som avgör vad som i långa loppet gör en bra CPU och ett bra företag bakom dom.

Ser själv fram mot K8L å har inga t vivel på att dom kommer prestera lika bra som C2D. intel har helt naturligt tat igän det dom förlorade mot K8 architecturen så det var väl igen tvekan om att intel skulle komma upp med nåt sanbbare. frågan var väl bara när lika mycket som den är när AMD går om C2D i prestanda.

Permalänk
Medlem

De riktiga pengarna finns i OEM marknaden.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

AMD förblöder på privatmarknaden just nu för att dom inte har satsat på den samma, Så visst måste man ha bästa prestanda för att slå Intel.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Styrkretsar? Satsa hellre på avdelningen för processor-utveckling vet ja!

Du kan ju inte på allvar tro att dom kan ta alla ATIs och AMDs ingengörer som arbetar på annat och sätta dom på CPU-avdelningen och sedan tro att det går snabbare. Om du tänker efter på hur ett chip utvecklas så inser du att det får inte vara för många ingengörer. Finns en gräns. Du tror inte dom satsar 100% på processorutveckling hela tiden? Bara för att ett företag ligger under en period betyder inte det att dom inte satsar allt. Som sagt. Tar runt 5 år att utveckla en arkitektur.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
No shit. De ligger inte lite efter med processor-utvecklingen nu...

Nej, de ligger inte efter så mycket då dom faktiskt har något runt hörnet. Sätter du saker i ett perspektiv så inser du att ett halvårs övertag av intel inte är ett oövervinnerligt försprång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
AMD förblöder på privatmarknaden just nu för att dom inte har satsat på den samma, Så visst måste man ha bästa prestanda för att slå Intel.

AMD bara ökar och ökar i marknadsandelar. Så förblöda är väl fel ord. Och dom har satsat på den tillräckligt. Vad får dig att tro att dom inte satsat på den? Dom utvecklar ju nya processorer för fullt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
AMD bara ökar och ökar i marknadsandelar. Så förblöda är väl fel ord. Och dom har satsat på den tillräckligt. Vad får dig att tro att dom inte satsat på den? Dom utvecklar ju nya processorer för fullt.

Dom gör inte de pengar som dom borde då dom måste konkurrera med priset för dom la allt krut på servermarknaden de senaste åren, man lät Intel ta ett starkt grepp men sin Core2Duo. Anledningen AMD har ökat sin andel är Turion 64 som sålt bättre än väntat men det kan man inte leva på i längden.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Dom gör inte de pengar som dom borde då dom måste konkurrera med priset för dom la allt krut på servermarknaden de senaste åren, man lät Intel ta ett starkt grepp men sin Core2Duo...

Ifrån min sida är det ingen sarkasm eller ett försök till att ifrågasätta ditt inlägg...

... men vilka bevis och belägg har du för detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ifrån min sida är det ingen sarkasm eller ett försök till att ifrågasätta ditt inlägg...

... men vilka bevis och belägg har du för detta?

AM2 gav inget i prestandalyft och på serversidan tappar man igen efter att gått framåt, för mig är det klart att AMD försökt att vinna marknadsandelar men tappat prestandaledningen dom faktiskt haft ett bra tag.

Man kan se på siffrorna att dom har problem och det är inte bara köpet av ATI som drar ner intekterna. Dom måste komma med nya friska produkter för att inte tappa ännu mer och jag skall själv uppgradera med en ny processor och man är dum om man inte väljer Core2Duo just nu.

http://www.neowin.net/index.php?act=view&id=37558

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
AM2 gav inget i prestandalyft och på serversidan tappar man igen efter att gått framåt, för mig är det klart att AMD försökt att vinna marknadsandelar men tappat prestandaledningen dom faktiskt haft ett bra tag.

Man kan se på siffrorna att dom har problem och det är inte bara köpet av ATI som drar ner intekterna. Dom måste komma med nya friska produkter för att inte tappa ännu mer och jag skall själv uppgradera med en ny processor och man är dum om man inte väljer Core2Duo just nu.

http://www.neowin.net/index.php?act=view&id=37558

Mina egna reflektioner till detta, eftersom varken du eller jag har hårda fakta bakom vad vi skriver:

AM2 --> främsta orsaken var övergången ifrån DDR1 till DDR2, medan processorerna i stort sett byggde vidare på den gamla arkitekturen, ja frånsett då anpassningen till DDR2. En ofrånkomlig förändring med tanke på att DDR1 nått sin slutfas.

Marknadsandelar --> detta ser jag mer som ett framsteg, för om nästa generation processorer blir lika bra eller snäppet bättre än C2D, ja då kommer marknadsandelarna att generera pengar.

Friska produkter --> Varken AMD eller Intel har någonsin lyckats inom så korta tidsintervaller som du kräver att släppa helt nya och banbrytande arkitekturer. I övrigt måste varje generation av processorer ha en tillräckligt lång livscykel för att kunna återbetala alla resurser som lagts ner i utveckling.

Permalänk
Avstängd

Ingen hade väl räknat med att AM2 skulle ge några större vinster? AMD tänkte ju skita i DDR2 helt och hållet länge tills de bestämde sig för att lansera AM2, men jag antar att det hela var för att de från början visste att det inte skulle ge någon prestandaförbättring (vilket de även sade...) men att de gjorde det ändå eftersom en del människor tittar o ser DDR2 benämt i ena specarna och DDR i de andra och antar att DDR2 är bättre så då måste ju det moderkortet och processorn vara bättre och.. tja... Den som lever får se.

Lite kul är det dock för en del i #opensolaris på freenode har hävdat att Opteron visst är bättre än Conroe och att det beror på vilka loads man har och så vidare, även om de såvitt jag vet inte har kunnat visa det och Conroe väl äger på alla områden, men så nyligen när jag kollade på Suns websida så hade de utannonserat ett samarbete med Intel och att de skall börja släppa servrar med Intel-cpuer... Varför då kan man tänka? ;D (Visserligen skulle väl Intel å sin sida erbjuda support eller hur det var.)
Frågan är ju om de som hävdade att opteron var bättre helt plötsligt kommer ändra sig? (Nog för att AMDs SMP-arkitektur väl fortfarande är mycket bättre än Intels.)
Ungefär som macfolket, vad än Steve gör så är det bäst

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
AM2 gav inget i prestandalyft och på serversidan tappar man igen efter att gått framåt, för mig är det klart att AMD försökt att vinna marknadsandelar men tappat prestandaledningen dom faktiskt haft ett bra tag.

Man kan se på siffrorna att dom har problem och det är inte bara köpet av ATI som drar ner intekterna. Dom måste komma med nya friska produkter för att inte tappa ännu mer och jag skall själv uppgradera med en ny processor och man är dum om man inte väljer Core2Duo just nu.

http://www.neowin.net/index.php?act=view&id=37558

AM2 var inte tänkt att ge prestandalyft på direkten. Och AMD lät inte Intel ta ledningen. Att intel lyckades ta ledningen beror inte på lättja från AMD utan på hårt arbete från intel. Vore näst intill overkligt ifall AMD inte skulle förlora prestandakronan ibland. Varför begär folk att AMD ska ligga överst, så fort dom legat under ett halvår så har dom slappat, låtit intel vinna och svikit konsumenter. Det folk inte förstår är att en processorarkitektur tar 5 år att utveckla. Och att dom inte bara kan kasta fram arkitektur efter arkitektur på kommando.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
AM2 var inte tänkt att ge prestandalyft på direkten. Och AMD lät inte Intel ta ledningen. Att intel lyckades ta ledningen beror inte på lättja från AMD utan på hårt arbete från intel. Vore näst intill overkligt ifall AMD inte skulle förlora prestandakronan ibland. Varför begär folk att AMD ska ligga överst, så fort dom legat under ett halvår så har dom slappat, låtit intel vinna och svikit konsumenter. Det folk inte förstår är att en processorarkitektur tar 5 år att utveckla. Och att dom inte bara kan kasta fram arkitektur efter arkitektur på kommando.

Faktum är att AMD ligger efter och då spelar inget aannat någon roll för snart tappar dom marknadsandelar och det är svårt att vinna tillbaks dom, kan man inte planera bättre än vad dom gjort så kommer dom snart att förblöda.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Faktum är att AMD ligger efter och då spelar inget aannat någon roll för snart tappar dom marknadsandelar och det är svårt att vinna tillbaks dom, kan man inte planera bättre än vad dom gjort så kommer dom snart att förblöda.

Du tycker alltså att ligger AMD under en tid så är det för dålig planering? Du glömmer bort att dom faktiskt har ett enorm företag att konkurera med som är många gånger större. Det är ett under att AMD haft prestandakronan i nästan hela vägen tillbaka till 1999 innan.
Det är inte bara att skärpa sig och börja planera lite som räcker för att slå intel. Att slå intel kräver enorma prestationer hela tiden. Och AMD har lyckats med det mycket i många år. Men intel får väl lov att prestera något ibland också utan att det gör AMD till dålig planerare?

Liksom sätt en 15 årig kille på att slåss mot Nikolai Valuev eller nåt. Vinner inte 15 åringen så var det dåligt jobbat, han borde ju faktiskt tränat mer. Dåligt planerat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
... kan man inte planera bättre än vad dom gjort så kommer dom snart att förblöda.

Skicka in en arbetsansökan till AMD.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Liksom sätt en 15 årig kille på att slåss mot Nikolai Valuev eller nåt. Vinner inte 15 åringen så var det dåligt jobbat, han borde ju faktiskt tränat mer. Dåligt planerat.

Äpplen och päron!

Men varsågod och köp en sämre produkt bara...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Några här säger att man är dum eller liknande om man inhandlar ett AMD system. För mig handlar det mycket om "bang for the bucks", med andra ord valuta för pengarna. Stora majoriteten av datorköparna vet inte vad det sitter för kretsar i de datorer de köper och bryr sig inte heller bara det fungerar och fyller sin funktion. Så att AMD skulle förblöda är bara strunt. Skulle dem gjort det skulle det skett för länge sedan då de var mycket svagare än de är nu. AMD växer bra, mer än Intel kan skryta om och lär inte försvinna på länge än. AMD har också starka samarbetspartners vilket gör dem ännu mer konkerrenskraftiga.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Äpplen och päron!

Men varsågod och köp en sämre produkt bara...

Jag sa inte att jag skulle köpa någonting. Jag bara sa att vi inte kan sitta och säga att det är dåligt jobbat och korkat planerat av AMD att bli besegrade en kort tid av en mycket mäktigare motståndare.
Liksom ganska underligt att AMD lyckats ha ett sånt prestandaövertag i så många år mot en så stor motståndare. Det ska dom ha beröm för att ha lyckats med. Men att intel lyckas ta kronan en tid är inget mer än vad man borde förvänta sig av ett så stort företag.
På inget sätt dåligt planerat eller dåligt jobbat av AMD. Otroligt stor prestation att lyckas med det dom gjort.

Sen förövrigt så köper jag billiga saker. Intel är aldrig riktigt billiga. Och med AM2 får man en bra plattform som klarar K8L. Men som sagt, jag ska inte köpa nåt, tycker inte det är värt det nu. Jag klarar mig på det jag har. Dessutom, ska jag lägga pengar på nåt så blir det grafikkort. Då jag aldrig spelar på så låga upplösningar eller med så lite ögongodis att processorn begränsar.