Permalänk
Medlem

probs med linux server!

hej, jag installerade Debian på en gammal burk igår (450mhz p2 128mb ram m.m.), den är tänkt att agera som vent server (2.1) och köra nån typ av torrnet program på. Jag har gnome på den just nu.

Det satt en 3,5 gb hdd i när jag installerade debian, nu har jag en 40gb till som jag vill sätta in, men det är ntfs på den just nu, hur formatterar jag om den?

Hur hittar jag den med windows om det är linux format på den?

Hur fjärransluter jag till datorn?

hur installerar jag vent, är det bara att ladda ner tar.gz filen och packa upp den?

vart i linux sparar man filer som musik, filmer osv?

vart installerar man program i linux?

Hur loggar jag in som root?, det står bara att root inte får använda vanliga inloggnings rutan.

EDIT

vad för torrent prog finns motsvarande µtorrent, dvs med schemaläggare, har adsl så vill bara att den ska tanka på natten så det inte går segt att använda internet annars.

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

1. Finns ext2 drivers till windows.

2. För att fjärrstyra så är SSH utmärkt. Trevlig klient till windows är bitvise tunnelier (rekommenderas starkt!) Vill du tunnla X så är FreeNX från NoMachine extremt trevligt.

3. Bara att ladda hem tar bollen o packa upp. Pilla lite i config filen innan du startar det. Tips: lägg till ett -d i slutet när du startar vent servern, då körs den som en deamon. Finns en utförlig readme som följer med.

4. Filmer och musik är lämpligt att spara på sin /home katalog, går även fint att spara sånt på en monterad hårddisk. Egentligen kan du spara det vart du vill så länge du sätter dina rättigheter till mappen.

5. LÄSLÄS!! - http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4...

6. För att logga in som root, skriv su och sen ditt root lösen. För att logga ut, exit eller logout.

7. Azureus använder jag och den funkar klockrent. Om du kör utan X så är rtorrent fint.

Men har du en server så är inte grafiskt gränssnitt nödvändigt. Blir bara jobbigt och svårt.

Permalänk
Medlem

går det att ha så jag stänger av grafiska gränssnittet när den bara står på?, är inte så hemma på alla kommandon så tycker det e lättare att configruera i grafiskt läge.

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att om man har en linuxserver så ska man iaf lära sig de mest grundläggande kommandona.
Vid något tillfälle kommer du ändå vara tvungen att använda terminalen och då är det bra att veta hur man ska göra.
Och att köra X11 på en p2:a 450mhz kommer gå segt.

Här är en bra sida för att lära sig mer om terminalen http://www.linuxcommand.org/index.php

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt