Permalänk
Medlem

Linux och Beryl

Tjenare
jag hade tänkt mig att fixa lite dualboot på min dator, då jag gärna vill testa på linux. men jag har även kollat på beryl, är de ett operativsystem eller är det enbart ett slags plugin som man "installerar".
Skulle även vilja ha tips om vilket OS som är lättast att installera och även lättast att installera Beryl på.
nån som har några förslag? jo kom inte med massa krångliga förklaringar då jag inte försrår så väldigt mycket, men lite fattar ja ^^

//Zordor

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Ubuntu är enkelt.
Beryl är ett program.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

http://www.sabayonlinux.org kan kanske vara bra om man bara vill testa. beryl och compiz etc är kul och gör att systemet känns mer responsivt, men kan ge en del mindre bra sideffekter med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag kör ubuntu och följde den här guiden. Väldigt smidigt

Resultat

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salsa
Jag kör ubuntu och följde den här guiden. Väldigt smidigt

Resultat

Bra låt du lyssnar på!

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Medlem

Annars är ju inte beryls wiki (http://wiki.beryl-project.org/wiki/Main_Page) helt fel heller, själv kör jag med ubuntu och földe denna guiden http://wiki.beryl-project.org/wiki/Install_Beryl_on_Ubuntu_Ed...

funkar klockrent men dock så fulade det när den nyaste updateringen (0.1.9999.1) kom och jag updaterade mitt system fick lite felmeddelande m.m verkar som om fler personer har stött på olika problem med dn nyaste versionen.

men följer du den guiden så kan du inte misslyckas

mvh purepain

Permalänk
Medlem

okej som om jag har förstått detta rätt så ska ja tanka ner ubuntu (den senaste från deras hemsida), och sedan när ja har installerat de så ska jag skriva in alla dessa komandon i linux egna "konsol". rätta mig om ja har fel

EDIT
vad är lämpligast att köra 64bit eller vanliga?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zordor

EDIT
vad är lämpligast att köra 64bit eller vanliga?

Jag tror att du ska köra 32-bit. Har för mig att en del program så som flash och liknande inte fungerar på 64-bit system.

Permalänk

Fedora Core 6 är busenkelt. Jag skulle faktiskt hellre rekommendera FC6. Bara att skriva det fina kommandot "yum install beryl" så löser det sig.

Permalänk
Medlem

så om ja kör fedora så komemr beryl med eller måste ja ladda ner det sepparat och trixa?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zordor
så om ja kör fedora så komemr beryl med eller måste ja ladda ner det sepparat och trixa?

Har lite med vilket grafikkort man har, med Intel är det busenkelt, Nvidia lite svårare och ATI kan vara riktigt knixigt. Men har FC6 förinstallerat 3D-acceleration är det bara att slita ner beryl via YUM och sedan kicka igång beryl-manager.

Mina erfarenheter är att Sabayon fixar det jävligt bra out of the box (är dock en ganska omogen dist), Ubuntu fixar det relativt bra, vet även att FC6 ska göra det ganska smidigt men jag fick aldrig den att boota av någon anledning (svart skärm när X startas). Mandrake 9 (är det senaste va??) ska också fixar det enkelt sägs det (fick inte igång X där heller).

I övrigt kan jag rekomendera Compiz istället för beryl främst för att beryl är mer buggigt (dock är buggarna lättare att hantera än de i Compiz som oftast resulterar i att hela X går åt helvete, beryl bara fryser datorn tills man dödar emerald eller beryl, men som tyvärr händer mer frekvent). Compiz känns iallafall lite smoothare och rappare. Men jag tror att det hela beror mycket på vad man har för grafikkort, har haft väldigt lite problem med Intelkorten medan ATI har kukatur oftare.

Permalänk
Medlem

okej ska lira runt lite å försöka förstå guiderna på hemsidorna

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk

I Fedora Core 6 är det busenkelt. yum install beryl är allt som behövs om ditt grafikkort är ett hyffsat normalt. nVidia och Intel är stark rekommenderat. ATi vet jag inte. Beryl 1.999.1 är faktiskt riktigt stabilt. Men de har tagit väck min favvo feature vilket är snön.

Permalänk
Medlem

så det är alltså denna som du menar då eller hur?
http://fedora.redhat.com/Download/
srry om jag värkar trögfattad men jag vill bara vara säker ^^

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zordor
så det är alltså denna som du menar då eller hur?
http://fedora.redhat.com/Download/
srry om jag värkar trögfattad men jag vill bara vara säker ^^

Rekommenderar den här sidan för nedladdning;

http://torrent.fedoraproject.org/

Permalänk
Avstängd

Ska du inte prova en Live-CD såsom knoppix istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Ska du inte prova en Live-CD såsom knoppix istället?

Ubuntu's installations-CD är även en live-CD nu för tiden. Jag tycker inte riktigt att Knoppix var representativt för en linux-desktop sist jag kollade (må hända att det är bra för andra saker än att vara just det).

Dessutom har du problemet med att distribuera closed-source-drivrutiner på en live-CD och GPL, vilket diskuteras här: http://kororaa.org/static.php?page=gpl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cochese
Bra låt du lyssnar på!

Children of Bodoms cover ffs

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem

Har jag fel för mig eller är inte Compiz för nVIDIA och Beryl för ATI ?
I vilket fall så det man gör är att man kör via XGL och gissar på att det är specialfunktionerna bakom XGL där man kör grafikmotorn med OpenGL. Borde döpa tråden till Linux med XGL.

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Du har jättefel.
Beryl och compiz är "program" som använder sig av funktioner i Opengl för att få accelerad grafik. Det finns 3 olika sätt att få denna funktionen.
1. Drivers (funkar till nvidia och intel)
2. Aiglx, som är ett modul till xorg
3. Xgl, som är en ny version av xorg

skillnaderna mellan beryl och compiz är att compiz har försökt att vara lite stabilare medans beryl mer försöker testa så många funktioner som möjligt. Om jag inte missminner mig så hette beryl compiz-quinnstorm innan. Så att döpa tråden till Linuz med XGL är helt fel

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Som sagt det beror mycket på vad du har för grafikkort. ATI har stora problem med att fixa bra drivisar verkar det som.

Just nu testar jag Ubuntu "Feisty Fawn" med Beryl som fönsterhanterare.
Det har fungerat förvånansvärt bra med mitt gamla 9700 pro. Feisty installerade ATI drivers direkt vilket underlättade. Sen var det bara att installera Beryl.

Om du är helt lost på linux så tycker jag ubuntu är ett bra alternativ. Dom har ett aktivt community så det ska inte vara några problem bara man läser lite.

Sen så håller jag med Hagbarddenstore att Beryl 1.999.1 är väldigt stabil.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats köra Beryl på mitt Radeon 7500 32MB utan större problem, det mesta flöt riktigt bra.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salsa
Children of Bodoms cover ffs

CoB ftw!

För att vara lite OnT, finns det någon dist där Beryl/Compiz är standard?

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kladz0r
CoB ftw!

För att vara lite OnT, finns det någon dist där Beryl/Compiz är standard?

Exton har en version med lite bling förkonfigurerat.

http://linux.exton.net/