Dålig prestanda i spel, med Linux?

Permalänk
Avstängd

Dålig prestanda i spel, med Linux?

Tja börjar tröttna på Windows xp nu så jag funderar på att införskaffa mig Linux Ubuntu. MEN jag gillar att spela rätt mycket och jag vill ju inte få sämmre flyt av bytet. Så funkar Linux lika bra som XP i spel?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Re: Dålig prestanda i spel, med Linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miclad
Tja börjar tröttna på Windows xp nu så jag funderar på att införskaffa mig Linux Ubuntu. MEN jag gillar att spela rätt mycket och jag vill ju inte få sämmre flyt av bytet. Så funkar Linux lika bra som XP i spel?

Linux != Windows.

De spel som finns native till Linux funkar. Vissa spel funkar med Cedega/Wine, andra inte. Det beror ju helt på vad det är för spel du vill spela. Eftersom att du inte ger mig mer info om vilka spel det är så kan jag inte ge dig nått bra svar.

Ska man spela i linux så är ett Nvidia kort att föredra.

-Letrix

Permalänk
Avstängd

Jag har ett ATI 1900 XT kort.

Gillar att spela de flesta spel på marknaden.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Medlem

Stanna i Windows.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Avstängd

aight. Jobbar mycket med hemsidor och kodning. Kanske kan köra dom paralelt på samma HD

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk

Swec.-användare är alltid lika duktiga på att läsa faq.-en.
#6848595

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Rooster
Swec.-användare är alltid lika duktiga på att läsa faq.-en.
#6848595

tack, tog en titt i den och såg att man kunde fixa det utan att bränna ut på cd. Utan att använda diskett. Har letat lite efter en sån version av ubuntu men hittar det inte. Vart finns det?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miclad
tack, tog en titt i den och såg att man kunde fixa det utan att bränna ut på cd. Utan att använda diskett. Har letat lite efter en sån version av ubuntu men hittar det inte. Vart finns det?

Tror det är detta du menar, vet dock inte hur säkert det är att köra eftersom det står att den endast är delvis fungerande: https://wiki.ubuntu.com/install.exe/Prototype

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

på tal om spel på linux, nån som vet om Football manager 07 går igång lätt? Skulle vara tacksam för svar på den frågan.

Visa signatur

DINMAMMAÄRDINPAPPASMAMMA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TompaW
på tal om spel på linux, nån som vet om Football manager 07 går igång lätt? Skulle vara tacksam för svar på den frågan.

http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=6385

Det verkar ju fungera hyffsat i alla fall. Verkar inte vara allt för pilligt att få att fungera.

Permalänk
Medlem

Installera en dual boot-konfiguration (en partition Linux, en partition Windows). Då kan du leka hur mycket du vill i Linux och sen starta om datorn och byta till XP när du vill spela.

Många spel går att få igång i Linux men det är nästan alltid en massa pillande och det blir sällan helt bra. Spel som är gjorda för Windows fungerar bäst när de körs i Windows, så är det bara.

När det gäller kodandet och hemsidorna finns det däremot ypperliga program för det i Linux och de är både gratis och fria från allt vad spyware och reklam heter.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

När det gäller grafikprestandan så är den för övrigt mycket sämre överlag i linux, särskilt med atis drivrutiner.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
När det gäller grafikprestandan så är den för övrigt mycket sämre överlag i linux, särskilt med atis drivrutiner.

Det håller jag inte med om. T.ex. Doom 3 flyter mycket bättre för mig i Linux än när jag körde det i Windows.
ATI's drivrutiner håller jag dock med om.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Om man har rätt drivrutiner, rätt mjukvara, rätt hårdvara och dessutom lite tur så går det fint att få en hel del spel mycket spelbara i linux.
Men alltså... för en normalanvändare skulle jag aldrig rekommendera linux som spel-OS. Kör själv cedega och är mycket nöjd med dess prestanda i spelen jag spelar, men då har jag haft ett helvete att få det konfigurerat för att funka som jag vill.

Vill du spela så håll dig till windows. Du kan ju som sagt lägga in ett riktigt OS parallellt men allvarligt talat så är dual boot ganska tråkigt då man sällan bootar ifrån sitt main-OS.