Permalänk
Medlem

Någonting äter mitt ram

Tjo!

Jag har 1,5Gb i Ram men när min dator intge gör något eller har något program aktivt som tar mer en 5mb så är 670mb upptaget av windows. Jag vet att windows ska ta mycket ram men det här är sjukt.

Finns det något sätt att få windows att ta upp mindre ram.

Jag vet vad taskman är och jag har Cachemanxp.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Vilket Windows?

Du kan inte se i taskman vad det är som äter ram?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

hur kommer det sig att spel som oblivion rätt vad det är tar upp 300-500mb ram av 1024mb inte mycket till spel då inte för det blir ospelbart

samma med FEAR maxar jag det i grafik så kan spelet stanna till i en 4-10sek innan man kan röra sig alls

använder windwos XP

sorry om ja lånar tråden men har liknande problem

samma sak med photoshop den äter också ram minne

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Just nu så tas inte det upp mer än ca500mb av något okänt.
Men ibland det bli uppåt 800mb

Här är en screen shot.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

det var ju inte dåligt me grejer du har igång, aldrig funderat på att stänga av nåt?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Hälften är logitech och Avc och lcd drivare.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

lånar tråden om de är okej! ja har liknande problem asså ibland fryser spelet till typ 1 sec sen tar de två min sen blir de så igen.. på tex half life 2 har de med att ja har för lite ram? har 1gb.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk

Det första jag tänker på är spyware med tanke på att firefox tar upp 111Mb Provat att söka igenom datorn efter virus/spyware?
Prova att installera spybot? http://www.spybot.info/sv/download/index.html

Permalänk

Även jag tyckte att det var väldigt mycket program igång. Sen är ram till för att användas.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Jo men problemet är inte vad jag ser som tar upp ram utan vad jag inte ser.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superduperkille
Det första jag tänker på är spyware med tanke på att firefox tar upp 111Mb Provat att söka igenom datorn efter virus/spyware?
Prova att installera spybot? http://www.spybot.info/sv/download/index.html

FF tar upp mycke minne, Fire fox the memory eater kallas det i min umgängeskräts. det är inte ovanligt att FF ligger på 100mb+ när jag har några flikar som har flash osv. men har man 2gb så spelar det ingen roll ^^

Ontopic.
Men har du kollat så att det inte är cachefell eller något sådant från något av minnerna, eller hdd eller vadsomhälst. jag har haft ett sånt fel en gång, (ett bra tag sen men ändå) och då kollade jag loggboken, hittade inget. kollade för skojs skull defragmenteringen på C: och den var sjuk - allting var rött i stort sätt. så jag defragmenterade det och sen funkade det finfint. (250gb stor systemdisk inte rolig o defragmentera ^^ tog 3 timmar )

säger inte att jag har rätt men nånting du kan kolla på. samt Memtest

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem

CachemanXP är ett program vars uppgift är att tugga i sig minne så att andra program trycks ut i swapfilen. Avinstallera så snart som möjligt.
Har du andra tweakprogram installerade släng ut dem också.

För bättre koll på processer som körs använd process explorer.
http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/utilities/Proce...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
CachemanXP är ett program vars uppgift är att tugga i sig minne så att andra program trycks ut i swapfilen. Avinstallera så snart som möjligt.
Har du andra tweakprogram installerade släng ut dem också.

För bättre koll på processer som körs använd process explorer.
http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/utilities/Proce...

Wow!
Jag har sedan 2 nån vecka haft problem med att explorer efter en stund
(nån timma) tar upp en massa minne samt segat ner allting som har med
filhantering att göra, har kollat att inga virus och tagit bort spyware. Ända
lösningen har varigt att boota om. Men med detta program (Processexplorer) så kan jag lätt starta om explerer så att systemet
går för fullt igen, tack för tipset!

Nån som vet vad mitt problem egentligen beror på?