Windows (Vista) eller Mac OS X?

Permalänk
Medlem

Windows (Vista) eller Mac OS X?

Hej. Jag är väldigt osäker på om jag borde sälja min Mac och satsa på Vista i stället, varför? Mac OS X känns så trögt (jag har 1.5 GB RAM, MacBook Pro Intel Core Duo 1 2.0 GHz). Sen verkar Vista rätt bra.

Vad bör man satsa på enligt er? Vad är bäst för ett företag att satsa på? Tex, jag vet att Mac är känt att vara säkrare, men duger inte Vista.

Vilket är ett bättre OS i slutändan?

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte använt Windows sedan 2002 och jag gissar att resultatet kommer att luta mot OS X med tanke på vart den ligger någonstans (Unix och övriga operativsystem). Jag bytte från NetBSD+FVWM till OS X för att jag tycker att OS X är överlägset som desktop (jämfört med X, kanske till och med Windows). Sen det faktum att jag har tillgång till ett Unix-baserat userland är också en viktig faktor. Men ska du spela spel är nog Windows överlägset...

Permalänk

Jag skulle personligen aldrig köra Vista så min röst är lagd på OSX. *nixgrund räcker gott för att motivera det för mig, samt att det är underbart med allt sitt "it just works".

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

personligen tycker jag Vista verkar halvt värdelöst, men jag ger det en sympatiröst för annars kommer det la ingen att få i detta forumhörn.

förresten begriper jag inte vad du menar riktigt. OSX känns ju inte trögt, man känner sig trög när man använder OSX.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
personligen tycker jag Vista verkar halvt värdelöst, men jag ger det en sympatiröst för annars kommer det la ingen att få i detta forumhörn.

förresten begriper jag inte vad du menar riktigt. OSX känns ju inte trögt, man känner sig trög när man använder OSX.

Ja det är segt helt enkelt. Även när jag multitaskar med Mac OS X så kommer badbollen ofta och allt hänger sig.

Permalänk
Medlem

"Vad är bäst för ett företag att satsa på?"

beror helt på storleken på företaget och vad dom ska göra.

Kommer badbollen jätteofta för dig och allt hänger sig så bör du:

1. Kolla igenom ditt system
2. Sluta köra bara massa PPC program genom Rosetta

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
"Vad är bäst för ett företag att satsa på?"

beror helt på storleken på företaget och vad dom ska göra.

Kommer badbollen jätteofta för dig och allt hänger sig så bör du:

1. Kolla igenom ditt system
2. Sluta köra bara massa PPC program genom Rosetta

2. Kör inga PPC program som ger badbollar.

Permalänk
Medlem

Säker på att du inte har något hårdvaruproblem? Trasigt minne, eller så? Samt att hårddisken i bärbara oftast inte är så snabba Och du behöver ju inte sälja din Mac för att köra Vista, bootcampa det.

Permalänk
Medlem

själv har jag alltid kört windows men röstar ändå på mac pga att vista inte kommer vara något att ha förrän om kanske 1 år

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

eftersom det är 1.5.G så är det givetvis en nackedel där. (att minnen inte är symetriska, vilket innebär..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Var inte du emot allt som hade med Microsoft att göra för inte så länge sedan?

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

Det lilla jag sett av Vista, vilket är lite, gör att jag inte kommer kolla på det så mycket mer i brådrasket
Om du har massa badbollar med 1.5G så kan du inte ha avslutat ett endaste program eller process sedan du startade om den senast för länge länge sedan
(Eller oxå är consolen full med användbara problemmeddelanden)

Rösten går klart som korvspad till OS X...
(Vad annars - jag har inte trivts så bra sen MacOS på sys6.0.7 -tiden OS X 10.2 är vad Irix (5.3/6)kunde blivit om S-G haft resurser och intresse… Och sedan dess har det kommit mer i OS X som funkar... Minns någon Irixversion som inte ens kunde skriva core dump, ett OS som inte ens klarar att crasha - så sopigt är ju inte ens Windows 2000, det är ju snarare riktigt bra på att crasha på nya kreativa sätt från gång till annan )

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Ett tips för att minska "antalet" badbollar under OS X på Macbook:s är att byta ut 5400rpm:s hårddisken mot en 7200rpm:s 2.5"-disk. Det gör en otroligt skillnad på uppstartstiden samt minskar badbollandet

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Byta ut osx mot vista.. ja, gillar man att plåga sig själv så varför inte.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Det Vista har nu, det hade OS X för fem år sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erhrh
Det Vista har nu, det hade OS X för fem år sedan.

tyvärr verkar samma gälla för Vista. (att det har det Windows hade för 5 år sen alltså..)

hursomhelst, dessa tråds http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=... bör avskräcka från överilade beslut.

har aldrig sett så mycket desperation samlad på samma ställe sen kriget mot råttorna vintern 86.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hm. Du startar en omröstning om vilket operativsystem som är bäst (Windows eller Mac OS) i Unix-forumet?

Hur som helst, här kommer mitt svar. Skulle aldrig installera Vista på min egen dator. Känns obsolete redan. Var länge sedan jag körde Windows hemma (endast på skolan och dylikt där jag kan tvingas använda det ibland). Kör NetBSD på samtliga system hemma, men till slutet av månaden blir det nog en Macbook (och därmed Mac OS X) för min del. Har inte suttit så mycket vid Mac OS X, men det lilla jag har suttit har det verkat helt överlägset i skrivbordsanvändande. Att det baseras på *nix är ju inte så dumt det heller. Räcker nog som motivering här också.

"Tex, jag vet att Mac är känt att vara säkrare, men duger inte Vista."

Systemet blir så säkert som man gör det till.

Permalänk
Medlem

varför har du inte med Linux?

valet är väl ganska givet vista är också nytt och man bör väl vänta med det åtminstone ett år om man inte vill ha onödigt mycket problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
eftersom det är 1.5.G så är det givetvis en nackedel där. (att minnen inte är symetriska, vilket innebär..)

att minnena inte är symmetriska? och det är en nackdel hur? han ska inte klocka? ofta kommer mac datorer med denna mängd minne.

på min skola har jag en gammal compaq med 768mb ram. en 265mb sticka från ibm på 133mhz och två andra 128 stickor från två andra märken och i 100mhz. alltså det värsta tänkbara. och upptime på den datorn är 4 månader. som jag spelar med säkert 4 timmar varje dag på skolan. med windows 2000.

att han har 3 st 512 stickor gör ingenting. inte heller ifall han skulle ha en 1024 och en 512. så länge dom överenstämmer.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog valt Vista före OS X.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
att minnena inte är symmetriska? och det är en nackdel hur? han ska inte klocka? ofta kommer mac datorer med denna mängd minne.

på min skola har jag en gammal compaq med 768mb ram. en 265mb sticka från ibm på 133mhz och två andra 128 stickor från två andra märken och i 100mhz. alltså det värsta tänkbara. och upptime på den datorn är 4 månader. som jag spelar med säkert 4 timmar varje dag på skolan. med windows 2000.

att han har 3 st 512 stickor gör ingenting. inte heller ifall han skulle ha en 1024 och en 512. så länge dom överenstämmer.

Macbooken får en rätt fin boost med dualchannel, så samma storlek på modulerna kan helt klart göra gott för användarupplevelsen. Om MacBook Pro sedan får samma prestandaboost vet jag inte.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Urk OS X såklart, och ja jag har testat Vista det var ingen höjdarupplevelse.

Permalänk
Medlem

Den här tråden är rätt intressant. Det verkar finnas en hel del här som aldrig har testat vista och ändå vet att det är dåligt. Hade jag sagt samma sak om osX, efter att bara ha testat det på en gammal G4 450 mhz, då skulle jag ha blivit lynchad.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Självklart ska du köra Linux, OS X och Vista är för småbarnsfamiljer och gamla tanter

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Självklart ska du köra Linux, OS X och Vista är för småbarnsfamiljer och gamla tanter

... och Linux/*BSD är bara för finniga datornördar och gubbar med gigantiska skägg. Eller hur var det nu, var det bara en stereotyp?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har personligen inte testat Vista än, mest för att jag inte har lust att göra det på egen hårdvara. Jag har följt utvecklingen av Vista/Longhorn sen en bra tid tillbaka och inget jag läst har gett mig känslan att jag missar något av värde, snarare att jag besparar mig en massa energi genom att ignorera Vista.

OSX är å andra sidan det OS jag använder mest per dag och jag måste säga att visst är det lite slött ibland, och då sitter jag ändå på en iBook, men man är så mycket mer effektiv när man väl vill ha saker gjort.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Helt klart OS X. Vista har (enligt vad jag har hört/läst) alldeles för många problem. Till exempel såg jag på nyheterna för några dagar sedan att det var något fel på det japanska inmatningssystemet i Vista, så kanjis konverterade fel.

Och om någon undrar varför jag skulle se något sånt på nyheterna på TV, så kan jag förklara med att säga att jag bor i Japan för tillfället.

Permalänk
Medlem

När Microsoft släpper uppföljaren till Vista är det kanske dags att uppgradera till Vista. Då fungerar det. Jag ska nog uppgradera till Windows XP snart.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
När Microsoft släpper uppföljaren till Vista är det kanske dags att uppgradera till Vista. Då fungerar det. Jag ska nog uppgradera till Windows XP snart.

Så sant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
... och Linux/*BSD är bara för finniga datornördar och gubbar med gigantiska skägg. Eller hur var det nu, var det bara en stereotyp?

Jepp, det är bara välja, datanörd eller kärring