Linux till filserver/mediadator

Permalänk
Medlem

Linux till filserver/mediadator

Jag har en stationär dator som blivit över och som jag tänkte använda som något av en filserver/mediadator. Det jag tänkt mig var att ha den att lagra filmer & musik, och därifrån kunna köra filmer på laptopen (kör XP) i mitt hemnätverk samt kunna se på film på tv:n.

Hitills har jag kört med XP även på den stationära utan problem, men jag har börjat fundera på att lära mig lite om linux, så jag tänkte höra om det finns någon distribution som passar speciellt bra för datorns ändamål. På datorn hade jag tänkt köra musikspelare, något bra filmvisnings-program, och fildelningsprogram (för att kunna dela med mig till hela världen av mitt icke-upphovsrättsskyddade material). En brandvägg av något slag skulle också vara lämpligt, och jag antar att jag behöver ha samba för att dela filer till laptoppen.

Det jag undrar är alltså vilken linux-distribution som skulle passa

Permalänk
Medlem

Det vanliga ubuntu eller suse t.ex

Permalänk

Debian är en trevlig dist som fungerar till allt och som är enkel att installera om man inte leker runt för mycket

Om du ska koppla den till en tv för filmvisning så skulle jag nog köra MythTV eller något liknande på den ovanpå Debian.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte. Jag förstår verkligen inte varför folk inte söker? Jag menar, börjar jag bli intresserad av någonting speciellt så söker jag information om det, intresserar mig för det. Du får helt enkelt prova dig fram. Alla distributioner jag känner till klarar att agera filserver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Jag förstår inte. Jag förstår verkligen inte varför folk inte söker? Jag menar, börjar jag bli intresserad av någonting speciellt så söker jag information om det, intresserar mig för det. Du får helt enkelt prova dig fram. Alla distributioner jag känner till klarar att agera filserver.

Um..Nähä?

Jag har sökt, men jag hittade inte ett bra svar. Jag vet att det finns ett antal trådar om att Ubuntu är en bra nybörjardist, men det känns inte som om just den är det jag är ute efter. Och nej, jag har ingen lust att prova mig fram, jag vill inte traggla mig genom en lång rad av distar för att kanske hitta det jag vill ha, jag vill gärna spara tiden och hitta en lämplig dist redan från början. Jag sparar mig gärna arbetet att formattera och installera dist efter dist efter dist, när jag kan få hjälp redan från början med att hitta rätt.

Men jag kanske inte gjorde det tillräckligt klart vad jag var ute efter. Jag är inte ute efter en windowskopia som innehåller allt möjligt krafs, jag är ute efter en så avskalad dist som möjligt, där jag inte behöver dras med mycket mer än just de enstaka program jag behöver för att använda datorn till det jag ska ha den till.

Och med det sagt, tack för de två svaren, Meto och jcarlsson.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trinnit
Um..Nähä?

Jag har sökt, men jag hittade inte ett bra svar. Jag vet att det finns ett antal trådar om att Ubuntu är en bra nybörjardist, men det känns inte som om just den är det jag är ute efter. Och nej, jag har ingen lust att prova mig fram, jag vill inte traggla mig genom en lång rad av distar för att kanske hitta det jag vill ha, jag vill gärna spara tiden och hitta en lämplig dist redan från början. Jag sparar mig gärna arbetet att formattera och installera dist efter dist efter dist, när jag kan få hjälp redan från början med att hitta rätt.

Men jag kanske inte gjorde det tillräckligt klart vad jag var ute efter. Jag är inte ute efter en windowskopia som innehåller allt möjligt krafs, jag är ute efter en så avskalad dist som möjligt, där jag inte behöver dras med mycket mer än just de enstaka program jag behöver för att använda datorn till det jag ska ha den till.

Och med det sagt, tack för de två svaren, Meto och jcarlsson.

Frågan är med största sannolikhet ändå besvarad tidigare. Du kan inte ha sökt särskilt noga. Om du nu måste ha alternativ slängda i ansiktet så är väl ovan nämnda okej.

Permalänk
Medlem

Det är väl bättre att fråga igen så man får ett så aktuellt svar som möjligt.

Jag hade med intresse velat följa denna tråd istället utmynnade den i orelevant samtalsämne.

Det bästa operativsystemet för detta ändamål är NetBSD, det är snabbt på dålig hårdvara och tvingar dig att lära dig systemet så att du får det precis som du vill ha det!

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazman
Det är väl bättre att fråga igen så man får ett så aktuellt svar som möjligt.

Jag hade med intresse velat följa denna tråd istället utmynnade den i orelevant samtalsämne.

Det bästa operativsystemet för detta ändamål är NetBSD, det är snabbt på dålig hårdvara och tvingar dig att lära dig systemet så att du får det precis som du vill ha det!

Jag ger mig. Är bara less på alla "Vilken dist??" trådar som dyker upp ca 5 gånger per dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trinnit

Men jag kanske inte gjorde det tillräckligt klart vad jag var ute efter. Jag är inte ute efter en windowskopia som innehåller allt möjligt krafs, jag är ute efter en så avskalad dist som möjligt, där jag inte behöver dras med mycket mer än just de enstaka program jag behöver för att använda datorn till det jag ska ha den till.

Och med det sagt, tack för de två svaren, Meto och jcarlsson.

Ta en titt på gentoo, ( http://www.gentoo.org ).

Är lite jobb med att installera och konfigurera men i gengäld har du en underbar installationsvägledning och ett kompetent forum där svar på eventuella problem redan finns, för det mesta.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

FreeNas skulle väl kunna vara ett alternativ.
http://www.freenas.org

Kolla gärna http://distrowatch.com/ för information om olika distar. Där hittar du förhoppningsvis den dist som passar dig bäst.

Visa signatur

Hemsida: Alley.se

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren,

Jag har satt igång med att installera Gentoo till att börja med.
Har också hämtat hem live-cd:n till NetBSD och det såg ganska trevligt ut, så om inte Gentoo blir bra så blir det nog det istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindZtr
[B]FreeNas skulle väl kunna vara ett alternativ.
http://www.freenas.org

FreeNAS är juh dessutom ett BSD baserat alternativ vilket inte gör saken sämre. Webinterfacet är taget från det underbara m0n0wall-projektet.

Edit: sen så är verkligen Gentoo underbart, bra val!!

Permalänk
Medlem

Ofta är det så om man vill ha en avskalad dist så är det inte särskilt användarvänlig, medan en fullfjädrad är lätt att sätta upp men å andra sidan tung att köra. Sedan har du ändmålspecifika distar som är bra för sina ändamål (såklart ) men inte lika kul när du vill utöka och vara flexibel.

Själv kör jag precis det du är ute efter på en Ubuntu server -dist, den är rätt avskalad och baserad på debian med apt-get och allt vad det innebär. Kommer på bara en vanlig 700mb-skiva och har ett grymt bra forum också.

Är det inte så att man måste kompilera allting man hämtar med gentoos-paketeringssystem? Inte för att det skulle vara knepigt att kompilera men det tar mycket längre tid än vanliga binaries.

Permalänk
Medlem

Börjar tröttna på dessa eviga sök etc, om ni inte gillar en tråd strunta i att läsa den och dessutom svara i den. Detta är ett forum och jag kan förstå om många nya här blir skrämda av bemötandet dom får här.

Visst kan det bli tjatigt men skippa att gå in på dom trådarna som inte känns väsentliga för just dig som läsare.

Det är väl upp till var och en att skriva en tråd? eller är det vissa som bestämmer vad som får frågas om etc?

Men till trådskaparen i fråga.

Till en media burk skulle jag nog köra Debian med MythTV, och fil server OpenBSD + Samba + FTP.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.