Highpoint presenterar esata-kontrollerkort

Permalänk
Melding Plague

Highpoint presenterar esata-kontrollerkort

Att external sata, eller esata som det också kallas, är hett på marknaden råder det knappast några tvivel om. Vi har sett många tillverkare lansera externa hårddiskkabinetter med esata-anslutning och diverse andra produkter. Highpoint har i dagarna lanserat ett esata-kontrollerkort.

Läs nyheten: Highpoint presenterar esata-kontrollerkort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kan nån förklara för mig vad man tjänar på e-SATA? Visst, 3 Gb (GB?)/s, men det är väl ändå ingen hårddisk som kommer upp i såna hastigheter. (Kanske ramdiskar eller en storage server i RAID0, men det hör väl till ovanligheterna.)

Är det latens kanske? Eller billigare komponenter?

Annars går väl en gigabit NAS lika bra? Och Firewire borde täcka minst 2 diskar iaf. EDIT: Eller nej, det kanske inte ens täcker en? HDD:s bandbredd mäts väl i byte, inte bits? Då kanske jag kan förstå det.

Eller har jag missförstått vad e-SATA är?

EDIT: Vad jag vill veta mest är väl egentligen varför vi har så många olika sorters kablar och kopplingar. Vad är skillnaden? Varför inte ha en USB3 och koppla allt med sånt. Inklusive istället för PCI och liknande kopplingar inuti datorn också. Man kan ju fortfarande ha inkompatibla han/hon-kopplingar så att inte noobs kan stoppa in grafikkortet ner i processor-socketen.

Permalänk
Avstängd

Oj! Undrar hur den går ihop med Solaris. Vore schysst att kunna plugga i en ZFS raid som garanterar säkra diskoperationer - man kan inte få korrupta data.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoalaOfDoom
Kan nån förklara för mig vad man tjänar på e-SATA? Visst, 3 Gb (GB?)/s, men det är väl ändå ingen hårddisk som kommer upp i såna hastigheter. (Kanske ramdiskar eller en storage server i RAID0, men det hör väl till ovanligheterna.)

Är det latens kanske? Eller billigare komponenter?

Annars går väl en gigabit NAS lika bra? Och Firewire borde täcka minst 2 diskar iaf.

Eller har jag missförstått vad e-SATA är?

"external sata, eller esata som det också kallas"

skillnaden är att e-sata är extern

(någon får rätta mig om jag har fel)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cS_mAnIaCx
skillnaden är att e-sata är extern

Jo, men varför inte bara använda t ex gigabit RJ45 istället? Eller, OK, det kanske är för långsamt. Men varför använder man då inte e-SATA liknande på allt annat?

Latens? Signal degradation? (<= help, brain freeze, vad heter det på svenska?)

Permalänk
Avstängd

Dämpning.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle vara onödigt med 1000base-t (gigabit på TP-kabel). Dels så kan du inte köra det som "naitive" för moderkortet, man måste ju liksom ha ett operativsystem. Sen ger TCP (som jag förmodar man vill använda) massa trösklar. Det är ju ingen som verkligen får ut 1000 Mbit/s på sina små hemmanätverk. Dels så måste man ju ha en liten dator i kabinettet som hanterar det och det drar upp kostnaden.
Skillnaden mellan eSATA och SATA är att det första tillåter kabellängder upp till 2 meter men det vanliga bara 1 meter. Detta genom att man kräver lite mer av hur hög spänning det ska vara. Om jag minns det rätt så FÅR vanliga SATA också ha så höga spänningar men minimum-gränsen har höjts.

Jag tror det aldrig blir bra att ha diskar på gränssnitt som är gjorda för lite högre nivåer/massa tillbehör.
USB begränsar hårddiskarna, likaså firewire 400 (går ju läsa ut av pappret). firewire 800 har jag inte sett några praktiskta tester på, det är möjligt det kan klara av diskarna.
Men sen har vi eSATA Inga jobbiga konverteringar mellan format etc. Bara smacka in 150 eller 300 MB/s gränssnitt rätt in i datorn.
SCSI har ju alltid varit sådant här med att vara ett externt gränssitt också och den traditionen lever vidare med SAS, så jag tycker eSATA är rätt naturligt.

Latensen är inte något problem på de här avstånden. SAS stödjer ännu längre kablar (högre spänning).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

eSATA är helt enkelt SATA, men med skärmade kablar, låsknäppen för kontakterna och ett "I"-format kontaktdon istället för SATA:s "L"-formade. eSATA kom väl till för att SATA var lite för snabbt lanserat på marknaden utan att de externa kraven tillgodosågs. Låsknäppen och skärmade kablar skulle ju varit bra även internt.

Som en notis finns det faktiskt 2meters SATA-kablar att köpa, men dessa fungerar dåligt / inte alls.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Hum. Vi säger att jag har 4st vanliga sata diskar jag vill köra externt. Hur ska jag då får dom externt? Borde man inte bara kunna köra en esata->sata på något sätt? Strömförsörjningen har jag redan så sett.

varför jag undrar är ju bara för att jag vill har 8st platser i chassit, dock fullt redan. Därför skulle mna kunna köpa ett till chassi och bygga om till endast diskar. Och ha alla diskar i det chassit via esata.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Hum. Vi säger att jag har 4st vanliga sata diskar jag vill köra externt. Hur ska jag då får dom externt? Borde man inte bara kunna köra en esata->sata på något sätt? Strömförsörjningen har jag redan så sett.

varför jag undrar är ju bara för att jag vill har 8st platser i chassit, dock fullt redan. Därför skulle mna kunna köpa ett till chassi och bygga om till endast diskar. Och ha alla diskar i det chassit via esata.

Du kan köpa en sata-hub. Du kan använda 5 sata enheter per varje esata kontakt. Om du då köper ett kontrollerkort med 4 esata portar kan du koppla in 20 sata-HDD. Här är en hub: http://www.datoptic.com/cgi-bin/web.cgi?product=SATA2_HUB&det...

Det du behöver för 4 HDD är alltså 1 sata hub och ett gammalt nätagg för att driva hårddiskarna. Om du har en molexkontakt på utsidan av nätagget så är det smidigt att använda den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Du kan köpa en sata-hub. Du kan använda 5 sata enheter per varje esata kontakt. Om du då köper ett kontrollerkort med 4 esata portar kan du koppla in 20 sata-HDD. Här är en hub: http://www.datoptic.com/cgi-bin/web.cgi?product=SATA2_HUB&det...

Det du behöver för 4 HDD är alltså 1 sata hub och ett gammalt nätagg för att driva hårddiskarna. Om du har en molexkontakt på utsidan av nätagget så är det smidigt att använda den.

Intressant men som sagt den va ju inte billig, att hitta ett 4 port raid kort fungerar ju också, ja runt 800-1200kr.
och sen kommer ju frågan, kyla externa diskar, slippa damm som cirkulerar

Finns både plus och minus helt enkelt.

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P

Permalänk

Men återigen; varför då inte bara ha en superkabel med hög bandbredd (t ex HDMI-kablar) och olika kontakter på ändarna. Allt går väl att få kompatibelt,
men t ex digitala bitstream överföringar borde gå. Det är väl både ethernet och SATA?
Med HDMI är det ju problem med signal degradation. Är det därför på andra kablar också?