Mac/OS X - Tappar den trådlösa anslutningen hela tiden

Permalänk
Medlem

Mac/OS X - Tappar den trådlösa anslutningen hela tiden

Hej
Jag har en MacBook Pro som kör OSX (10.4.8) med de senaste uppdateringarna.
Den senaste månaden så har datorn börjat att tappa den trådlösa anslutningen i tid och otid.
Jag har en annan dator som använder samma trådlösa nät och den tappar inte sin anslutning så det måste vara något fel på denna datorn.
När datorn tappat anslutningen så måste jag starta om datorn för att den skall komma in på nätet igen.
MEN, om jag bara startar om airport så verkar den hitta nätet, och tydligen lyckas den logga in på nätet också, men jag kan ändå inte pinga något, jag får bara Host Down.
Helknasigt tycker jag

Någon som känner igen problemet eller vet hur jag skall börja felsöka problemet?

MVH Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Hum, har upplevt samma sak, hade precis så för en vecka sedan, men gick bara över utan att jag gjorde något.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

testa att ta bort det trådlösa nätverket helt från macen och lägg till det igen, var en bugg tidigare med keychain och om an körde ngt av WEP/WPA som gjorde att den hade problem att ansluta som den skulle.
upplevde det inte själv då jag inte haft problem med uppdateringar men det löste problemet för det flesta.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Exakt samma sak hände för mig för några dagar sedan, men det löste sig när jag slutade scanna efter wlan i KisMAC.

Inte säkert att du gör samma sak, men det löste mitt problem i varje fall.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Min gör samma sak ibland den också, betydligt oftare på batteri än utan. Och bara mot vissa nätverk

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag har en d-link trådlös accesspunkt... Och jag fick stänga av "Airplus G+" funktionen på den..

Har aldrig varit med om att anslutningen dör.. Men det gick väldigt sakta innan.. Nu funkar det hur bra som helst !

Fast du hade en Apple Airport eller? För då ska det ju inte vara några problem....

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!