Min disk får bad blocks om den är på vid uppstart.

Permalänk
Medlem

Min disk får bad blocks om den är på vid uppstart.

Lite på samma spår som min förra tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Men nu har jag fixat alla bad blocks på min hårddisk, men jag har ett nytt problem. Disten är Kubuntu 6.10.

Med fsck -y /dev/sda1 så kan jag laga disken, och jag får följande meddelande i slutet:
/dev/sda1: ***** FILE SYSTEM WAS MODIFIED *****
/dev/sda1: 11/19546112 files (9.1% non-contiguous), 661535/39072080 blocks

fsck -p /dev/sda1 ger följande:
fsck 1.39 (29-May-2006)
/dev/sda1: clean, 11/19546112 files, 661535/39072080 blocks

Om jag nu mountar disken och försöker lägga in något så får jag inte längre input/output error, utan istället att disken är read-only. Om jag rebootar med disken på så får jag ett error att den inte är ett giltligt ext2-system (den är iofs ext2, men det är väl samma sak tror jag).

När jag sedan går förbi debugterminalen som hoppar upp och resumear booten så kommer jag in som vanligt i mitt Kubuntu, och disken har bad blocks igen.

Vad har hänt, och hur fixar jag det?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Du har troligen "bad sectors" på din hårddisk. De kan inte fixas med fsck. Ladda ned disktillverkarens diagnosprogram och kör det. Om det uppstår bad sectors på disken är risken för en snar totalkrasch överhängande. Säkraste fixen är att byta disk. Diagnosprogrammet kan ta skadade sektorer ur bruk och ersätta dem ned "spare sectors".

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Hur uppkommer en sån skada?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

En sådan skada orsakas oftast av att skriv/läshuvudet tagit i diskens yta och skadat den. Det kan hända om disken rubbas under skrivning eller läsning. Vid kontakten medhuvudet lossnar material från ytan och det kan förorsaka nya ytskador.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
En sådan skada orsakas oftast av att skriv/läshuvudet tagit i diskens yta och skadat den. Det kan hända om disken rubbas under skrivning eller läsning. Vid kontakten medhuvudet lossnar material från ytan och det kan förorsaka nya ytskador.

Till exempel om disken inte umountas korrekt innan den stängs av? Exempelvis vid strömavbrott?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Nej, avstängning av en monterad disk ger inte fysiska diskfel utan logiska. Bad sectors är fysiska fel på disken. Men flyttar du en extern disk under skrivning eller läsning finns det risk för fysiska skador.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Saken är den att jag har en till, anningen mindre, disk liggande som jag tänker montera i usb-chassit annars, så jag vill veta vad jag kan göra för att vara säker på att inte den drabbas av samma skador.

Har jag fattat det rätt om:
Det är ingen fara att:
* Stänga av strömmen (eller drabbas av strömavbrott) utan att avmontera den.

Det är fara att:
* Stänga av strömmen (eller drabbas av strömavbrott) medan disken håller på att skriva.
* Tappa disken i golvet eller liknande. (duuh)
* Ställa disken upp, lägga disken ner eller flytta på den, särskillt om den håller på att skriva.
* Lägga saker på chassit då den kan bli för varm. (egen gissning)

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Nej, avstängning av en monterad disk ger inte fysiska diskfel utan logiska. Bad sectors är fysiska fel på disken. Men flyttar du en extern disk under skrivning eller läsning finns det risk för fysiska skador.

Nja, han har en poäng, det kan uppstå halvtaskiga skrivningar som ibland kan uppfattas som trasiga sektorer om man stänger av ström under en skrivning. Men går att fixa genom att skriva över disken med nollor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Nja, han har en poäng, det kan uppstå halvtaskiga skrivningar som ibland kan uppfattas som trasiga sektorer om man stänger av ström under en skrivning. Men går att fixa genom att skriva över disken med nollor.

Men säg att jag har lite saker jag inte vill bli av med, är det "farligt" att lägga dessa på en extern USB-disk då? Måste man radera hela disken eller gå igenom ett stort räddningsprojekt om en sån felskrivning sker?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

De flesta felskrivningar på grund av strömavbrott eller avstängning under skrivning kan rättas av fsck och motsvarande program för andra filsystem.. Data som ännu inte skrivits till disken förloras naturligtvis. Det finns program, som kan återskapa partitionstabellerna om en felskrivning skille skada dem. Men som Ibis skriver kan det ibland fodras att disken helt eller delvis töms genom att skriva över med nollor. Datat kan räddas genom att kopiera disken/partitionen före tömmningen med dd eller dd_rescue och extrahera filerna med foremost.

Risken är lite större för en extern disk då den i misstag kan kopplas ur utan att ha avmonterats. Du kan förlora data om du stänger av en disk utan att först avmontera den även när skrivning inte pågår då data, som skall skrivas, kan finnas i cacheminne.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

fagerja:
Så den risken som finns med extern som inte finns med icke-extern är att datan i cacheminnet kan försvinna? Har jag förstått det rätt då?
Är inte cache på runt 2MB oftast? Om det bara är en liten del av den nyskrivna datan som försvinner så är det lugnt för min del, bara inte resten av disken dör.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Trojan1313, är detta samma disk som du hade problem med XFS på?

Jag vidhåller eventuellt isåfall min åsikt från den tråden: Disken har nått fel i sig (eller så är du otroligt ovarsam med den).

Men testa du fixa till den som fagerja säger, men om den efter en tid börjar uppvisa samma symptom igen. Remember my words

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Trojan1313, är detta samma disk som du hade problem med XFS på?

Jag vidhåller eventuellt isåfall min åsikt från den tråden: Disken har nått fel i sig (eller så är du otroligt ovarsam med den).

Men testa du fixa till den som fagerja säger, men om den efter en tid börjar uppvisa samma symptom igen. Remember my words

Ja det är det, och den är bekräftad att den är sönder. Jag har dock en till disk som jag funderar på att slänga in i samma USB-chassi, men jag vet inte om jag vågar använda den sen bara.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Ja det är det, och den är bekräftad att den är sönder. Jag har dock en till disk som jag funderar på att slänga in i samma USB-chassi, men jag vet inte om jag vågar använda den sen bara.

Isch vad du fick äta upp det här alltså:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Äh, nu formaterade jag den bara. Blev för mycket snick-snack.
Sedär, fick jag bevisat att ni hade fel om att den var sönder också.

Aja, tack för all försök till hjälp iallafall, det är tanken som räknas.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Isch vad du fick äta upp det här alltså:

Jo, precis. Tänkte att den borde gett error när den formaterades annars, som ReiserFS ger när jag försöker formatera den nu.

Men jag är osäker på om den faktiskt var sönder vid den tiden som jag skrev det, för jag tror det var efter det som jag använde den för att kopiera över mina 26GB till den externa för att formatera om min interna till ext3. Osäker dock.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

En disk med skadade sektorer fungerar fint så länge de skadade sektorerna inte används. Vanligtvis lögörs partiklar från ytan när den skadas och de brukar ge upphov till nya skador. Så en dik med "bad sectors " bör kasseras efter att datat kopierats till en annan disk.

Cachen på själva disken är bara en liten del av av vad som totalt kan vara cachat. Största delen brukar finnas i RAM-minnet.

Kommandot mkfs gör ingen ytkontroll när du skapar ett filsystem. Så en "bad sector" upptäcks inte om den inte ligger i ett superblock och skrivs till under skapandet av filsystemet.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Men när jag tryckt på att jag vill spara en fil eller flyttat en fil via filhanteraren så ligger väl filen på disken sen va?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Men när jag tryckt på att jag vill spara en fil eller flyttat en fil via filhanteraren så ligger väl filen på disken sen va?

Det är inte säkert att den gör det. Då är den bara lagd i kö. Hur fort den faktiskt skrivs beror på bl.a. hur många andra I/O operationer som väntar. Därför är det viktigt att datorn stängs på rätt sätt och att externa enheter avmonteras före de tas bort. Vid avmontering kontrolleras att allt data faktiskt skrivits till disken.

Visa signatur

Fagerja