Permalänk
Medlem

Att prova ny Linux-dist

Kära Bullen osv...

Jag har kört openSuse ett litet tag nu och har lärt mig trivas ganska bra. En del saker gillar jag dock inte. Till att börja med känns det lite stort och svullet och jag vet inte allt jag fått med i installationen. Visserligen bra för mig som är nybörjare, jag har ju liksom allt det viktigaste. Fast jag vill ha ett system som är optimerat och skräddarsytt, inte bloatat... Dessutom vore det väl bra om jag lärde mig lite mer om hur det funkar under skalet.

Vad jag skulle vilja ha är en dist som är liten, snabb och anpassningsbar(Gentoo eller LFS kanske?). Sen gör det förstås inget med så mycket användarvänlighet som möjligt(det ska ju helst inte vara onödigt krångligt iaf), fast jag lär väl inte kunna få allt... Något som funkat mindre bra i openSuse är annars mitt ATI-grafikkort(Radeon 9600), vilket vore trevligt om det funkade bättre med någon annan dist.

Hursomhelst, har ni några tips på vilka distar jag ska kika närmare på?

Permalänk
Medlem

>> nybörjare (= inte van vid något kläggigt = lättlärd = bra!)
>> inte bloatat (bra tänk!)

# The LPAE Standard is an acronym for Lightweight, Productive, Agile and Efficient.
# Fluxbuntu is a LPAE-standard compliant, Ubuntu-based derivative.

1. http://fluxbuntu.org/

eller varför inte (om du känner dig lite advanced):

2. ubuntu-minimal + wmii + firefox (halv-bloatad iofs) + rox (alt bara terminal eller annan filbläddrare)

eller (ännu mer advanced men _kanske_ mer optimerad och lean&mean):

3. gentoo med samma minimala innehåll

både alt 1 (kommer släppas för bla PS3 i April) och alt 2 är saker jag tittar på för att få en renare och snabbare miljö

Permalänk

Skulle nog ha kört på antingen Arch eller Debian, och sen köra med valfri fönsterhanterare osv. Då får du konfa och ha dig men slipper vänta på att alla paket byggs alá gentoo.

Arch är snabbt och lätt att installera. (Det finns någon typ av user-reps där många paket finns)
Debian är större än Arch och det finns bättre med paket till vissa saker. (Dock så går debian relativt snabbt att installera också)

Kika på båda innan du bestämmer dig.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar inte LFS för nybörjare eller egentligen någon alls. Det blir bara trist och oanvändbart. Gentoo tycker jag ganska bra om. Man får en känsla av att ha kontroll över systemet. Om det sedan är en total livslögn och systemet egentligen har kontroll över användaren är en annan femma. Man har i alla fall möjlighet att skapa sina alldeles egna buggar och det är jävligt elajt. Jag har också haft ambitionen att sätta upp ett slimmat och skräddarsytt system, men har med åren kommit fram till insikten att ju mer färdiga lösningar man accepterar, desto mer tid får man över till att faktiskt använda datorn. Därför kör jag idag Kubuntu och jag stortrivs med det.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Ubuntu verkar nästan omåttligt populärt, det är iaf intrycket jag fått, men av någon anledning tilltalar det mig inte riktigt. Kan dock inte sätta fingret på varför...

Gentoo... bygger man allt från källkod eller hur funkar det? Och isåfall, hur svårt/krångligt/etc är det?

Jag läste annars lite om Arch och det verkar riktigt lockande faktiskt. Fast jag ska följa rådet och läsa på lite om Debian också.

Ett par halvt relaterade frågor:

* Hur blir jag av med openSuse utan att formatera alla partitioner? Jag har ju t.ex. en del grejer sparade på /home-partitionen som jag gärna behåller(och en del Suse-relaterat jag gärna blir av med). Är det bara att ta bort allt utom det jag vill spara(eller finns det viktiga saker Suse kommer stoppa mig från att ta bort)?

* Förr i tiden vill jag minnas att Linux bara gick att boota från de 1024 första cylindrarna på hårddisken. När jag installerade Suse tänkte jag inte alls på det och jag vet inte riktigt hur partitionen hamnade(förmodligen utanför det området dock). I vilket fall som helst har det ju funkat utan problem. Frågan är dock om en annan dist skulle kunna tänkas bråka med mig? Det verkar iof osannolikt om jag kör samma bootloader(Grub), men det är alltid bäst att fråga innan jag börjar bråka med datorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
[...]Man har i alla fall möjlighet att skapa sina alldeles egna buggar och det är jävligt elajt.

Jelp! Jag vill inte veta hur fel det kan gå om jag får möjlighet att skapa mina alldeles egna buggar. Vissa skulle nog t.om. mena att det vore ett hot mot allt fortsatt liv på jorden. Ungefär som att låta en femåring leka med kärnvapen.

Permalänk
Medlem

+1 Arch.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Arch är fint som fasen, rent, ganska enkelt, snabbt mm. Debian är fint om man vill ha upp något som fungerar och man vill ha upp det fort. Gentoo bygger du som sagt allt från källkod (nästan i alla fall) Dokumentationen är oslagbar och med den nya grafiska installern så är det verkligen inget porblem att få det att fungera, man kan optimera det riktigt fint, ibland för fint så det bilr instabilt. Om du inte vill lägga ner för mycket tid och vill ha ett hyffsat minimalt system så förselår jag Arch eller Debian, annars Gentoo.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk

Frågan är väl vad trådskaparen menar med bloat?

Är det att ha för många paket installerade, eller är det helt enkelt att det tar upp mer plats? De flesta distributioner är bloatade när det gäller mängden beroenden som dras in vid paketinstallationer. Vissa har dock gjort som Debian och delat upp paket i flera delar, vilket är en fördel. Endast Gentoo gör "beroande-bloat" till något förlegat med sina USE-flaggor som tillåter en att kontrollera alla beronden för hand.

Gäller det bloat som i diskutrymme så vinner helt klart Debian. Största förloraren är Gentoo då det kräver ett helt lokalt portage-träd, alla headers till installerade program, koden till kärnan multiplicerat med två (behövs kernel-headers också), o.s.v. En typisk Gentoo-installation med Gnome eller KDE landar på samma hårddiskutnyttjande som Windows Vista. :/

Jag rekommenderar Debian GNU/Linux testing om du är nybörjare som ändå är villig att läsa på lite. Gentoo och Arch Linux är för de som har mycket tålamod och verkligen är villiga att sitta och söka runt på forum bara för att kunna installera och konfigurera vissa paket.

Ubuntu som många föreslår, rekommenderar jag bara om man är villig att följa hypen. Nivån på Ubuntu-communityn är inte alltid den bästa. T.ex. så har jag sett Ubuntu-användare som har anklagat Jakub 'jimmac' Steiner för att ha stulit sina muspekare från Ubuntu. Det säger tillräckligt för min del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
* Hur blir jag av med openSuse utan att formatera alla partitioner? Jag har ju t.ex. en del grejer sparade på /home-partitionen som jag gärna behåller(och en del Suse-relaterat jag gärna blir av med). Är det bara att ta bort allt utom det jag vill spara(eller finns det viktiga saker Suse kommer stoppa mig från att ta bort)?

Om du har en separat home-partition så är det inga problem. Formatera de andra partionerna och kör. Dock så kan inställningar vara till din user vara kvar i filer i din home-mapp. kolla alla filer/mappar i din home-mapp som börjar med "." .

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Jelp! Jag vill inte veta hur fel det kan gå om jag får möjlighet att skapa mina alldeles egna buggar. Vissa skulle nog t.om. mena att det vore ett hot mot allt fortsatt liv på jorden. Ungefär som att låta en femåring leka med kärnvapen.

Om du inte kör allt för skumma inställningar i gentoo skall det inte vara något problem. Om ett program inte stöder vissa optimeringar så skall ebuilden ta hand om det..

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Ubuntu verkar nästan omåttligt populärt, det är iaf intrycket jag fått, men av någon anledning tilltalar det mig inte riktigt. Kan dock inte sätta fingret på varför...

Gentoo... bygger man allt från källkod eller hur funkar det? Och isåfall, hur svårt/krångligt/etc är det?

Jag läste annars lite om Arch och det verkar riktigt lockande faktiskt. Fast jag ska följa rådet och läsa på lite om Debian också.

Ett par halvt relaterade frågor:

* Hur blir jag av med openSuse utan att formatera alla partitioner? Jag har ju t.ex. en del grejer sparade på /home-partitionen som jag gärna behåller(och en del Suse-relaterat jag gärna blir av med). Är det bara att ta bort allt utom det jag vill spara(eller finns det viktiga saker Suse kommer stoppa mig från att ta bort)?

* Förr i tiden vill jag minnas att Linux bara gick att boota från de 1024 första cylindrarna på hårddisken. När jag installerade Suse tänkte jag inte alls på det och jag vet inte riktigt hur partitionen hamnade(förmodligen utanför det området dock). I vilket fall som helst har det ju funkat utan problem. Frågan är dock om en annan dist skulle kunna tänkas bråka med mig? Det verkar iof osannolikt om jag kör samma bootloader(Grub), men det är alltid bäst att fråga innan jag börjar bråka med datorn.

Jelp! Jag vill inte veta hur fel det kan gå om jag får möjlighet att skapa mina alldeles egna buggar. Vissa skulle nog t.om. mena att det vore ett hot mot allt fortsatt liv på jorden. Ungefär som att låta en femåring leka med kärnvapen.

Att bygga allt från källkod i Gentoo är otroligt mycket enklare än vad det låter. Anledningen till detta är Portage som hanterar installationen med dess beroenden och allt. Tack vare att du kan göra egna optimeringar får du ett högst skräddarsytt system. Nyttan av detta kan givetvis diskuteras, men nördfaktorn är i alla fall relativt hög.
Det är inte heller svårt att framkalla unika buggar. Tack vare de kraftfulla optimeringsmöjligheterna, med bl.a. USE-flaggor, är det fullt möjligt att få fram en konfiguration som ingen annan i hela världen har testat.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Frågan är väl vad trådskaparen menar med bloat?

En bra fråga faktiskt.

Grejen jag upptäckt med Suse är att den har lite av det jag inte tycker om med Windows. När jag installerar något har jag egentligen ingen koll på vad som händer(såvida det inte blir något dependency problem som YaST varnar om). På sätt och vis är det trevligt, men efter 15 år med Windows vet man ju hur fint systemet blir om man inte har koll på vad som installeras... I Suse(fast det här gäller väl förmodligen alla pakethanterare) har jag knappt något koll på vart filerna läggs och det finns så mycket bibliotek och beroenden att man blir snurrig av att tänka på det.

Här verkar det ju som Gentoo skulle passa, fast det kanske är lite för hardcore-nördigt just nu.

Sedan tar ju Suse upp en jäkla plats också. Det är helt enkelt massor som installeras, varav mycket jag antagligen klarar mig jättebra utan. Den verkar köra massor av olika processer också vilket antagligen slöar ned systemet. Här vill jag gärna ha det lite mer "lean & mean".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Om du har en separat home-partition så är det inga problem. Formatera de andra partionerna och kör. Dock så kan inställningar vara till din user vara kvar i filer i din home-mapp. kolla alla filer/mappar i din home-mapp som börjar med "." .

Dessa grejer antar jag bara är att slänga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Att bygga allt från källkod i Gentoo är otroligt mycket enklare än vad det låter. Anledningen till detta är Portage som hanterar installationen med dess beroenden och allt. Tack vare att du kan göra egna optimeringar får du ett högst skräddarsytt system. Nyttan av detta kan givetvis diskuteras, men nördfaktorn är i alla fall relativt hög.
Det är inte heller svårt att framkalla unika buggar. Tack vare de kraftfulla optimeringsmöjligheterna, med bl.a. USE-flaggor, är det fullt möjligt att få fram en konfiguration som ingen annan i hela världen har testat.

Det låter ju faktiskt inte så dumt.

Är det svårt att lära sig optimeringsmöjligheterna och hur den biten funkar?

Och, kanske framförallt, finns det bra dokumentation för nybörjare? Den frågan gäller iof alla distar. En av de viktigaste sakerna när man inte kan något är ju att det finns gott om information så man kan lära sig.

Permalänk
Medlem

Gentoos är la den linux-disken som har bäst dokumentation skulle jag tro. http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml?style=... - riktigt vettig läsning.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk

Optimeringen handlar bara om att man skickar lite parametrar till komplilatorn så att den kan producera maskinkod som är lite snabbare för aktuellt system... Inte svårt alls.. http://gentoo-wiki.com/CFLAGS

Sen kan man också ställa in portage så att det tex inte kompilerar in onödiga grejer som språkstöd på arabiska eller X-stöd om man inte kör grafiskt osv. Dessa kallas för USE-flags. Dessa behöver man inte ställa in med en gång, det är bättre att låta portage visa vilka flaggor som finns tillgängliga för det/de paket man skall installera, och lägga till vid behov.. I början gjorde jag det pinsamma misstaget att kolla igenom så många jag orkade av dessa: http://www.gentoo.org/dyn/use-index.xml för att fixa till min make.conf.. Detta är vare sig tidseffektivt eller bra alls.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Jag börjar faktiskt bli allt mer sugen på Gentoo... Kanske skulle testa det ändå. Går ju alltid att byta om jag inte gillar det.

Men, hur ser installationen ut? Movement nämnde grafisk installation, men Gentoo-handboken verkar behandla textbaserad installation. Spelar visserligen inte så stor roll, mer än att ett grafiskt gränssnitt säkert underlättar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Spelar visserligen inte så stor roll, mer än att ett grafiskt gränssnitt säkert underlättar.

Tvärtom skulle jag säga. Det grafiska gränssnittet krånglar bara till det och man lär sig ingenting på kuppen. Kör standardinstallationsmetoden så gör du dig själv en tjänst.

Installationen går helt enkelt ut på att man börjar med att fixa nätet för LiveCD:n, partitionerar hårddisken, tankar ner en stage 3-tarboll av baselayout och portage, chrootar, konfigurerar /etc/make.conf, installerar boothanterare+loghanterare+cron+kärna+(eventuellt dhcp), konfigurerar kärnan och boothanteraren, skapar en användare, konfigurerar /etc/fstab, lägger till eventuella demoner, startar om datorn och slutligen bootar in i sitt (förhoppningsvis) fungerande Gentoo-system.

Ordningen på ovanstående är kanske inte helt korrekt enligt manualen, men det borde fungera i grova drag.

Permalänk
Medlem

Håller på att skriva ut instruktionerna... Verkar iof inte så fasligt krångligt att köra utan GUI, det är väl egentligen samma sak fast bara lite fulare?

En sak jag undrar är dock... hur kommer fönsterhanteraren in i bilden? Verkar ju inte finnas någon "default"(jag ser iaf inte att det nämns på hemsidan), vilket iof är bra eftersom jag vill leta upp den fönsterhanterare som passar mig bäst(antagligen något blackbox liknande). Men, hur fasiken fixar jag den biten om jag bara sitter med bash? Jag menar, hitta rätt fil, ladda ned, läsa instruktioner, installera osv...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Håller på att skriva ut instruktionerna... Verkar iof inte så fasligt krångligt att köra utan GUI, det är väl egentligen samma sak fast bara lite fulare?

En sak jag undrar är dock... hur kommer fönsterhanteraren in i bilden? Verkar ju inte finnas någon "default"(jag ser iaf inte att det nämns på hemsidan), vilket iof är bra eftersom jag vill leta upp den fönsterhanterare som passar mig bäst(antagligen något blackbox liknande). Men, hur fasiken fixar jag den biten om jag bara sitter med bash? Jag menar, hitta rätt fil, ladda ned, läsa instruktioner, installera osv...

När man närmar sig slutet på installationen så ges en länk till dokumentation för att installera skrivbordsmiljöer.

Annars kan jag ge några snabba tips:

emerge gnome
eller
emerge kde
eller
emerge xfce4
o.s.v.

Läs på om hur emerge fungerar så får du se hur man söker och liknande.

P.S. Rekommenderar att du byter till en desktop-profil om du ska köra grafiskt. Tips: eselect profile list

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Tvärtom skulle jag säga. Det grafiska gränssnittet krånglar bara till det och man lär sig ingenting på kuppen. Kör standardinstallationsmetoden så gör du dig själv en tjänst.

Installationen går helt enkelt ut på att man börjar med att fixa nätet för LiveCD:n, partitionerar hårddisken, tankar ner en stage 3-tarboll av baselayout och portage, chrootar, konfigurerar /etc/make.conf, installerar boothanterare+loghanterare+cron+kärna+(eventuellt dhcp), konfigurerar kärnan och boothanteraren, skapar en användare, konfigurerar /etc/fstab, lägger till eventuella demoner, startar om datorn och slutligen bootar in i sitt (förhoppningsvis) fungerande Gentoo-system.

Ordningen på ovanstående är kanske inte helt korrekt enligt manualen, men det borde fungera i grova drag.

Och att titta på ändlösa timmar av utmatning från GCC kommer att göra dig oändligt mycket klokare menar du?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Och att titta på ändlösa timmar av utmatning från GCC kommer att göra dig oändligt mycket klokare menar du?

Nej, men att lära sig vilka filer man ska redigera för att kunna åstakomma någonting, men också för att man inte ska stå där som ett fån när någonting går sönder, utan att man då har ett hum om hur portage fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Nej, men att lära sig vilka filer man ska redigera för att kunna åstakomma någonting, men också för att man inte ska stå där som ett fån när någonting går sönder, utan att man då har ett hum om hur portage fungerar.

Vilket man lär sig med vilket pakethanteringssystem som helst. Det är ingenting som är bundet till portage.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vilket man lär sig med vilket pakethanteringssystem som helst. Det är ingenting som är bundet till portage.

Vi kan nog hålla på och tjafsa med varandra i flertalet timmar framöver om det där. Så i stället lägger vi ner det.

Vill dock påpeka för trådskaparen (rör ej Haffe) att den grafiska installationen är i alfakvalité. Tror ni mig inte så kolla runt lite på Gentoo-forumen.

Permalänk

Oavsett vad vissa nu tycker så ser i alla fall jag standardinstallationen (icke-grafisk) som en bra introduktion både till gentoo och linux. Att påstå att det ända man lär sig är att följa instruktioner är mycket dumt. Vi människor lär oss främst genom imitation. När man lär sig matte är det tex mycket smidigt att studera andras lösningar. Så också med linux. Att lära sig genom guider är långt mer tidseffektivt än trial-and-error vilket många dumdristigt nog verkar förespråka.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Nu har jag tillslut lyckats installera Gentoo. Det fick bli genom GUI;t. Om det gjorde någon skillnad vet jag inte. Lagom krångligt var det iaf.

Det blev lite förvirrande med alla alternativ, fast det löste sig genom att jag inte kom åt nödvändiga filer från nätet. Jag fick istället köra en nätverkslös installation och då fanns det inte så mycket att välja på längre. Det gör antagligen inte så mycket, fast jag hade gärna testat Enlightenment som fönsterhanterare - alternativen jag gavs var X11, KDE och Gnome, har jag för mig, så det fick bli Gnome... Borde väl gå att ta bort i efterhand och installera något annat...

Nu är det i varje fall installerat, men jag av någon anledning kommer jag bara åt bash. Tror jag fick några felmeddelanden när jag bootade men jag han inte läsa. Loggas detta någonstans så jag kan kolla vad som strular?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Nu har jag tillslut lyckats installera Gentoo. Det fick bli genom GUI;t. Om det gjorde någon skillnad vet jag inte. Lagom krångligt var det iaf.

Det blev lite förvirrande med alla alternativ, fast det löste sig genom att jag inte kom åt nödvändiga filer från nätet. Jag fick istället köra en nätverkslös installation och då fanns det inte så mycket att välja på längre. Det gör antagligen inte så mycket, fast jag hade gärna testat Enlightenment som fönsterhanterare - alternativen jag gavs var X11, KDE och Gnome, har jag för mig, så det fick bli Gnome... Borde väl gå att ta bort i efterhand och installera något annat...

Nu är det i varje fall installerat, men jag av någon anledning kommer jag bara åt bash. Tror jag fick några felmeddelanden när jag bootade men jag han inte läsa. Loggas detta någonstans så jag kan kolla vad som strular?

Du får ta och lägga till xdm-demonen till startsystemet (med hjälp av rc-update). Glöm inte att ställa in vilken grafisk inloggningshanterare du vill starta i /etc/rc.conf . Som sagt, jag rekommenderar dig att läsa igenom dokumentationen och kolla på Gentoos forum - annars kommer du antagligen behöva ställa nya frågor varje dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Oavsett vad vissa nu tycker så ser i alla fall jag standardinstallationen (icke-grafisk) som en bra introduktion både till gentoo och linux. Att påstå att det ända man lär sig är att följa instruktioner är mycket dumt. Vi människor lär oss främst genom imitation. När man lär sig matte är det tex mycket smidigt att studera andras lösningar. Så också med linux. Att lära sig genom guider är långt mer tidseffektivt än trial-and-error vilket många dumdristigt nog verkar förespråka.

Så där fungerar inte jag i alla fall. Om jag följer en guide kommer jag oftast inte ihåg nånting av vad jag har gjort efteråt. Nästa gång jag ska göra samma sak måste jag läsa samma guide igen...
Om jag däremot använder trial and error-metoden (givetvis med hjälp av man-sidor, google-sökningar osv. Det är en stor skillnad på det och en guide) kommer jag allt som oftast ihåg vad jag har gjort nästa gång jag behöver göra samma sak, och jag har förmodligen även lärt mig en del annat på köpet.

Olika människor funkar på olika sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Oavsett vad vissa nu tycker så ser i alla fall jag standardinstallationen (icke-grafisk) som en bra introduktion både till gentoo och linux. Att påstå att det ända man lär sig är att följa instruktioner är mycket dumt. Vi människor lär oss främst genom imitation. När man lär sig matte är det tex mycket smidigt att studera andras lösningar. Så också med linux. Att lära sig genom guider är långt mer tidseffektivt än trial-and-error vilket många dumdristigt nog verkar förespråka.

Detta påstående är ungefär lika smart som att säga att man blir F1förare för att man tittar på F1 på tv.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Oavsett vilken typ av person man är så är juh ett system som gentoo en "tvingande" distribution, i meningen att det tvingar dig att lära sig mer ingående hur linux fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gravlingmannen
Oavsett vilken typ av person man är så är juh ett system som gentoo en "tvingande" distribution, i meningen att det tvingar dig att lära sig mer ingående hur linux fungerar.

Ok, jag körde gentoo i nästan 2 år. Inte lärde jag mig speciellt mycket om linux för det. Det känns som det är någon slags kult här, att folk måste försvara sina dåliga beslut med mycket konstiga argument. Visst kan du lära dig mycket om linux genom att köra gentoo, men att påstå att det är den enda vägen eller att man automatiskt skulle lära sig mycket, det är helt absurt.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller idén att man skulle lära sig en massa om Linux genom att använda Gentoo. Skriv dina egna iptables- och udev-regler. Läs en bok om Linux-kärnan. Sätt upp en mail/webb/DNS/NAT-server och konfigurera allt själv från grunden. Skriv egna script. Bli akiv i något projekt med öppen källkod (man måste inte nödvändigtvis kunna programmera, det finns annat som måste göras. Dokumentation, översättning mm). Då lär man sig mer om Linux och dess ideologi. Valet av distribution är ganska ovidkommande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Du får ta och lägga till xdm-demonen till startsystemet (med hjälp av rc-update). Glöm inte att ställa in vilken grafisk inloggningshanterare du vill starta i /etc/rc.conf . Som sagt, jag rekommenderar dig att läsa igenom dokumentationen och kolla på Gentoos forum - annars kommer du antagligen behöva ställa nya frågor varje dag.

Jag har såklart inte tänkt att överösa er med frågor. Nånting ska jag nog kunna lära mig på egen hand.
Blir dock svårt när jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter, som när jag inte ser något felmeddelande. Fast nu vet jag ju, så det är bara till att läsa.

Felmeddelandena jag fick var annars att min font inte gick att ladda, och att System.map inte gick att öppna. Det senare vet jag inte om det är något allvarligt.