Permalänk

Linux -> Windows = byte?

Kanske lite luddig topic men i alla fall;

Jag har installerat Ubuntu V.6.10 och har suttit och lekt hela dagen tills jag nu insett att jag borde nog lära mig lite mer om det på annan HD än den jag dagligen sitter på annars.

Då är frågan min enkel; Hur f*siken får jag bort det och kan installera WinXP igen?

Testat att boota från CD, men den vill ju bara boota olika generics från Ubuntu i olika versioner.
Att starta CD'n från Ubuntu var ju inte att tänka på heller.

Hur gör jag?

Gärna lite mer detaljerat då jag var helt borta på detta.
Tacksam för snabba svar!

MVH//Enorma Ulven

PS: jag vet, förmodligen den konstigaste fråga som ställts om Linux Ubuntu hitills, men behöver ju hjälpen så att säga!

Visa signatur

Team Enorma ET - Doing it with or without you!

Permalänk
Medlem

Det brukar räcka med att boota från WinXP-skivan :S

Är du säker på att din CD-läsare bootar först i BIOS?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Det brukar räcka med att boota från WinXP-skivan :S

Är du säker på att din CD-läsare bootar först i BIOS?

Mina boot inställningar ser ut som detta:
First: Floppy
Second: CD
Third: Disabled

Testade även att köra dessa inställningar:
First: Floppy
Second: CD
Third: HD:0

Fick dock samma gensvar med menyn med att välja olika Ubuntu's.

Observera också som så att han VILL boota från CD då det börjar snurra som bara f*n i läsaren. Dock så hoppar den snabbt till menyn med olika ubuntu versioner.

Kan man på något sätt stoppa in Ubuntu skivan igen och formatera disken bara?

Visa signatur

Team Enorma ET - Doing it with or without you!

Permalänk
Medlem

Att du inte kan boota med XP-skivan har absolut ingenting att göra med Ubuntu.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Att du inte kan boota med XP-skivan har absolut ingenting att göra med Ubuntu.

Jaså?
Kan ingen i så fall tala om för mig vart felet ligger?
För jag förstår verkligen ingenting, tycker XP borde boota jag.

Visa signatur

Team Enorma ET - Doing it with or without you!

Permalänk
Medlem

Trasig skiva låter väl rimligt

Permalänk
Medlem

Kan du boota med ubuntu skivan? Om du kan göra det så är det något med din windows skiva. Det är det enda testet jag kan komma på att göra.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Kan ju förvisso vara så såklart.
Men det konstiga är att jag installerade XP från samma skiva bara någon vecka innan, och då fungerade allt kanon. Sedan dess har den bara legat i original-fodralet i skrivbordslådan.

Ubuntu skivan går att boota från, det har jag redan försäkrat mig om.

Så då med andra skulle ni tippa på att det är min XP skiva som på något konstigt vis gått sönder?

Visa signatur

Team Enorma ET - Doing it with or without you!

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men du trycker på "valfri knapp" för att starta XP-CDn?

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oxygen
Dum fråga, men du trycker på "valfri knapp" för att starta XP-CDn?

Jag antar att du menar på frågan som kommer "...vill du boota från CD skivan tryck på valfri knapp". Svaret är där ja, men som sagt, skivan börjar snurra, inidkatorn för att CD'n läses av blinkar och sedan så hoppar den snabbt vidare.
Det kanske är skivan som är trasig trots allt, men bara det verkar ju otroligt skumt då den fungerade för några veckor sedan och har legat i lådan sen dess.

Visa signatur

Team Enorma ET - Doing it with or without you!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enorma Ulven
Jag antar att du menar på frågan som kommer "...vill du boota från CD skivan tryck på valfri knapp". Svaret är där ja, men som sagt, skivan börjar snurra, inidkatorn för att CD'n läses av blinkar och sedan så hoppar den snabbt vidare.
Det kanske är skivan som är trasig trots allt, men bara det verkar ju otroligt skumt då den fungerade för några veckor sedan och har legat i lådan sen dess.

För att utesluta olika problem kan du ju prova att boota någonannan dator från samma XP skiva, samt att testa att boota din dator med någonannans skiva.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Ladda ner KIlldisk från http://www.killdisk.com/downloadfree.htm och kör den sen för att rensa hd totalt vilket kan ta en tid så sätt på kaffepannan så länge eller ta en långpromenad. Sen bör det funka att lägga in XP om det nu inte är så att det är fel på installskivan ändå.

Permalänk

Ok, här kommer två möjliga lösningar.

Har du en SATA-hårddisk? Du vet väl att dessa har stöd för att hotplugas? Gör helt enkelt så att du kopplar ur alla hårddiskar och ser vad som händer om du försöker boota från CD då. Om windows-installern går igång ordentligt så plugga helt enkelt in SATA-disken igen medans installern startar. Har du SATA-strömkabel och inte molex är även denna hotplugbar, men jag rekommenderar att du använder SATA-kabeln.

eller

Om du har ett USB-tangentbord kan det vara så att det helt enkelt inte registrera några knapptryckningar när du försöker boota från CD-R. Jag själv hade det problemet och förstod det inte först då jag ju kunde komma in i BIOS genom att trycka på delete. Det visade sig att jag var tvungen att slå på stöd för USB-tangentbord i BIOS. Detta verkade kanske lite konstigt eftersom tangentbordet bevisligen fungerade både i BIOS och i operativsystemet. Inställningen gäller tydligen bara stegen där emellan, t.ex. bootloader.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Midvinter
Ok, här kommer två möjliga lösningar.

Har du en SATA-hårddisk? Du vet väl att dessa har stöd för att hotplugas? Gör helt enkelt så att du kopplar ur alla hårddiskar och ser vad som händer om du försöker boota från CD då. Om windows-installern går igång ordentligt så plugga helt enkelt in SATA-disken igen medans installern startar. Har du SATA-strömkabel och inte molex är även denna hotplugbar, men jag rekommenderar att du använder SATA-kabeln.

eller

Om du har ett USB-tangentbord kan det vara så att det helt enkelt inte registrera några knapptryckningar när du försöker boota från CD-R. Jag själv hade det problemet och förstod det inte först då jag ju kunde komma in i BIOS genom att trycka på delete. Det visade sig att jag var tvungen att slå på stöd för USB-tangentbord i BIOS. Detta verkade kanske lite konstigt eftersom tangentbordet bevisligen fungerade både i BIOS och i operativsystemet. Inställningen gäller tydligen bara stegen där emellan, t.ex. bootloader.

Det var ditt förslag som gav mig lösningen, inlägget innan hade säkert också fungerat men testade dom här bara för att det var så enkelt. Och visst var det så att tangentbordet in reagerade mellan dessa sekvenser. Sjukt om du frågar mig, men så var fallet (:
TACK!!!

Visa signatur

Team Enorma ET - Doing it with or without you!

Permalänk
Medlem

Annars kunde ju du ha sett det som ett tecken från gudarna att du skulle behålla linux?

(Nej jag är inte religiös )

Visa signatur