Är min HDD ohjälpligt trasig?

Permalänk

Är min HDD ohjälpligt trasig?

Köpte en extern HDD med USB2 gränsnitt (en Lacie Silverscreen)
för drygt ett år sedan och nu beter den sig grymt fel.
Utforskaren hittar HDDn och visar katalogstrukturen men om man
går in i någon katalog så hänger den sig.
På min Desktop går det inte att använda hårddisken alls men på min bärbara kommer jag åt vissa kataloger & filer men inte andra.
Är det totalt kört eller finns det möjligheter att blåsa om disken (formatera) och börja på noll.
Det är en Silverscreen variant dvs den går att koppla direkt till TVn utan behov av dator och de filmer jag har inlagda verkar fungera att titta på så lite märkligt är det, den verkar ju inte vara helt trasig även om den beter sig helt sjukt

VAD GÖRA?

Finns det något jag kan prova för att försöka återuppliva
den innan den dödförklaras?
Garantin gick ut för någon månad sedan. Är ju inte första
gången man råkar ut för måndags exemplar.

Har varit noggran med att att använda "Safely Remove Hardware" ikonen i windows men ibland har den vägrat fungera så att man varit tvungen att
dra ut kabeln i alla fall och då låter det inte helt sunt om HDDn.
Ska jag stämma Bill Gates för att Safely Remove Hardware funktionen vägrar fungera är dessutom j_vligt irriterande att behöva ner och klicka i ikondjungeln bara för att få ta ut disken, trodde det hette "hotswap"

Tack för att ni lyssnat

Visa signatur

Aopen XC Cube, P4 3,2Ghz, 2048Mb 400Mhz PC3200 RAM, Seagate 80GB HD, NEC3520, Geforce 6600GT.

Permalänk
Medlem

Är väll bara att formatera som vanligt?

Och om den är död så kan du väll öppna den och kolla vilket märke som sitter i och sen kolla om "sjävla hddn" har garanti kvar:)

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara informera om att Lacie har två års garanti på deras hårddiskar.

http://www.lacie.com/se/support/support_manifest.htm