Permalänk
Medlem

Hur länge pallar vattenkylningen?

Funderar på att gå över till vattenkylning. Och det ska vara seriöst. Kom att tänka på ett par säkerhets-grejer, bl a:

1. Hur länge orkar pumpen? jag har datorn på 24/7, sedan pumpen är trots allt en mekanisk konstruktion med rörliga små delar så uppstår ju SLITAGE. Nån dag lär ju den skära och då tar ju cpu-n stryk...

2. Slangar och anslutningar. Materialet tappar ju sina egenskaper med tiden, vilket borde innebära risk för läckage, slangbrott osv. Efter hur lång tid ska man byta slangar, o-ringar och tätningar?

3. Kylvätska. Hur ofta byter man den? Funkar det med vanlig vatten+glykol lr ska det vara destillerat + massa onödiga dyra tillsatser från kit-tillverkaren?

4. Färdigplockade och fyllda kit, är det nåt att ha? som t.ex.:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318419
http://www.datadelar.se/product_info.php?cPath=250&products_i...

Visa signatur

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Permalänk
Medlem

Sånna färdigplockade paket brukar inte vara nått att ha.

Plocka hellre ihop ett eget paket från tex www.AquaTuning.de eller Petras. Det är dom jag rekommenderar. Fast från petras så kommer de förmodligen tullavgift efter som det inte ligger inom EU. Så jag rekommenderar att beställa inom EU om du vill slippa tullavgift.

Det finns många bra sidor inom EU.

Hur länge en pump håller är nog olika.
Men ska du ha på datorn 24/7 så håller den inte lika länge som om du skulle stänga av datorn.

Går den sönder så får du väll bara köpa ny.

Slang behövs väll byta när den börja se lustig ut som beläggningar och sånt på den. Nipplar ska man inte behöva byta så ofta. Det är väll mest om dom går sönder.

Sånt vattentillägg behövs bara byta när du byter destiliserat vatten. Men jag rekommenderar ju inte att du använder samma vatten i flera år.

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk

"3. Kylvätska. Hur ofta byter man den? Funkar det med vanlig vatten+glykol lr ska det vara destillerat + massa onödiga dyra tillsatser från kit-tillverkaren?"

Undrar också om det funkar med batterivatten+glykol, kör just nu på batterivatten+T-sprit. Har även kört med Watter wetter men det blir dyrt då jag bygger om systemet titt som tätt.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjältbrand
"3. Kylvätska. Hur ofta byter man den? Funkar det med vanlig vatten+glykol lr ska det vara destillerat + massa onödiga dyra tillsatser från kit-tillverkaren?"

Undrar också om det funkar med batterivatten+glykol, kör just nu på batterivatten+T-sprit. Har även kört med Watter wetter men det blir dyrt då jag bygger om systemet titt som tätt.

Absolut inget att rekommendera att använda glykol eller absolut inte t-sprit.

Använd riktiga grejer som ska vara till vattenkulningssystem!
Det lönar sig i längden.

Tillsatserna är till för att få bort alger och förhindra kalk och andra saker.
Vilket inte glykol eller t-spritinte gör. Vad jag vet.

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Citat:

Använd riktiga grejer som ska vara till vattenkulningssystem!
Det lönar sig i längden.

Jo, för dem som säljer det.

Avjoniserat vatten, dvs batterivatten, duger nog fint.

Permalänk
Medlem

Är inte dom flesta vattenpumpar till vattenkylning i grunden en pump till akvarium? Dom kan ju stå på dygnet runt i några år utan några större problem. När jag hade akvarium så var då pumpen på mer eller mindre hela tiden i drygt två år utan några problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathias72
Jo, för dem som säljer det.

Avjoniserat vatten, dvs batterivatten, duger nog fint.

Visst använd du bara destiliserat vatten utan något som tar bort alger och kalk. Lycka till!

Julkorv: jo det har du rätt i. men alla är inte det. jag själv kör med en dränkt akvariepump som är kanonbra!

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

Jag har haft vattenkylning i snart 5 år och mina saker har jag inte rört alls. Jag har bara bytt datorprylarna, alltså MK, processor, minne, grafikkort mm.

Min vattenkylning har överlevt 3 generationer grafikkort och 3 generationer processorer så en vattenkylning håller bra länge om du köper bra grejer.
Jag har en eheimpump till mitt system och det andra är DangerDen-saker. Jag kör block på cpu och grafikkort och kör 24/7.

Bra eller anus?
Bra så klart!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag har haft vattenkylning i snart 5 år och mina saker har jag inte rört alls. Jag har bara bytt datorprylarna, alltså MK, processor, minne, grafikkort mm.

Min vattenkylning har överlevt 3 generationer grafikkort och 3 generationer processorer så en vattenkylning håller bra länge om du köper bra grejer.
Jag har en eheimpump till mitt system och det andra är DangerDen-saker. Jag kör block på cpu och grafikkort och kör 24/7.

Bra eller anus?
Bra så klart!

Helt rätt att om man köper bra grejer ifårn början så håller det!

Jag är dock lite orolig att ha på min dator 24/7. Är väll mest rädd för att det ska läcka så hela mitt moderkort ska pajja.

Men man ska väll inte vara så orolig om man har läcktestat sitt systemt rejält.

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag har haft vattenkylning i snart 5 år och mina saker har jag inte rört alls. Jag har bara bytt datorprylarna, alltså MK, processor, minne, grafikkort mm.

Min vattenkylning har överlevt 3 generationer grafikkort och 3 generationer processorer så en vattenkylning håller bra länge om du köper bra grejer.
Jag har en eheimpump till mitt system och det andra är DangerDen-saker. Jag kör block på cpu och grafikkort och kör 24/7.

Bra eller anus?
Bra så klart!

här har vi en som verkligen vet hur man ska andvända sin vattenkylning

såna här inlägg får mig o bli sugen på vattenkylning men ska kyla cpun med kompressor iallfall

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
Visst använd du bara destiliserat vatten utan något som tar bort alger och kalk. Lycka till!

Varifrån kalket (och algerna med för den delen) skulle komma vet jag inte. Inte heller hur en tillsats i så fall kan "ta bort" det. Det enda man kanske ska bry sig om är att med tidens gång fälls div. skräp ut i vattnet vilket gör att du får fria joner, vilket i sin tur kan leda till viss korrision, men det är ganska lång väg dit. Har du dessutom koppar-block motverkar detta alger då koppar är ganska giftigt.

Enkaste är kanske bara att byta vatten?

Permalänk
Medlem

ok där ser man...
Men tjänar jag verkligen på att beställa från utlandet? Med tanke på att frakten lär ju bli dyrare o allt sånt, hur mkt sparar jag egentligen?

Visa signatur

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vodkaman
ok där ser man...
Men tjänar jag verkligen på att beställa från utlandet? Med tanke på att frakten lär ju bli dyrare o allt sånt, hur mkt sparar jag egentligen?

Det finns mycket mer utbud i utlandet än här hemma i sverige.
Och mycket bättre grejer med.

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk

Jag har precis som blade80 ett vattenkylningssystem med en eheim-pump och resterande grejjor från dangerden, beställde mina prylar (förutom pumpen) från dangerden.com, slapp ivf. då både tull och moms. (detta var dock flera år sedan)

Kör systemet 24/7 utan några problem. Är inne på mitt tredje system jag har det till nu, och det är endå en 939 rigg som jag köppte innan PCI express kom, så om man räknar på det så är det kanske 5 år eller nått som jag haft min vattenkylning.

I systemet har jag alltid kört med kranvatten och lite glykol. Den glykol man köper på macken innehåller dessutom lite antikorrisionsmedel. Anledningen till glykolen är för att motverka alger eller andra bakterier, för jag lovar att du kommer få med några om du sätter upp ett vattenkylningssystem. Dessutom är vattentempen i många system runt 30C vilket bakterierna inte alls tycker är helt fel.

Ett tipps jag dock har efter egen erfarenhet är att använda batterivatten då det efter ett tag kommer fällas ut både metaller och mineraler ur vattnet annars.

När jag köper ny dator är jag dock inte säker på om jag kommer flytta med vattenkylningen, det finns många andra bra alternativ nu som inte fanns för fem år sen, så som feta towerkylare med heatpipes och grejjer, som inte alls presterar dåligt. Det enda problem jag ser med luftkylningen är väl grafikkorten, de brukar vara svåra att få både svala och tysta.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vodkaman
ok där ser man...
Men tjänar jag verkligen på att beställa från utlandet? Med tanke på att frakten lär ju bli dyrare o allt sånt, hur mkt sparar jag egentligen?

Som pajsarn sa så är det större utbud i utlandet..
om du tänker beställa ngt ifrån petrastechshop.com så skicka mimg gärna ett pm om du vill dela på frakten =]

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathias72
Varifrån kalket (och algerna med för den delen) skulle komma vet jag inte. Inte heller hur en tillsats i så fall kan "ta bort" det. Det enda man kanske ska bry sig om är att med tidens gång fälls div. skräp ut i vattnet vilket gör att du får fria joner, vilket i sin tur kan leda till viss korrision, men det är ganska lång väg dit. Har du dessutom koppar-block motverkar detta alger då koppar är ganska giftigt.

Enkaste är kanske bara att byta vatten?

För mig är vattenkylning bara en ursäkt för att ha någonting att pilla med som hobby sen är det ju också ett plus att det kyler bra samt är hyffsat tyst.

Har byggt om mitt vattensystem ett antal gånger nu sedan jag köpte det och fler ombyggnationer är på gång. Så för mig är inte livslängden så oroande då systemet hela tiden ommodifieras samt töms/fylls. Och när jag tröttnar på vattenkylning är det ju bara att gå tillbaks till luft igen som i princip är underhållsfritt:)

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk

Vad gör dessa system så känslig för bakterier och kalk?
Du använder inga tillsatser förutom glykol i en bilmotor. Den glykol som används i dag är dessutom giftig.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Avstängd

Man kan köra med helt vanligt kranvatten. det funkar prima. behöver inte ens fylla i glykol. har gjort det sedan lång tid tillbax. Gör inte misstaget att hälla det i tex en läskflaska innan du häller över det i systemet bara. Då kommer du få alger. jag gjorde ju det hehe. Men annars e det ingen bara.
Silikonslang går inte sönder på flera år. Men vatten smiter dock igenom det så du får fylla på nån gång i månaden.

edit: stavisar

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
Absolut inget att rekommendera att använda glykol eller absolut inte t-sprit.

Använd riktiga grejer som ska vara till vattenkulningssystem!
Det lönar sig i längden.

Tillsatserna är till för att få bort alger och förhindra kalk och andra saker.
Vilket inte glykol eller t-spritinte gör. Vad jag vet.

Ja du verkar verkligen veta vad du pratar om så jag kan ju ställa lite frågor.

1. vad för typer av alger kan leva i glykol?
2. hur ska en tillsats ta bort kalk? (som för det första inte ens finns i dest. vatten. kolla upp vad destillation är)

Nejdå, konstiga tillsatser som kostar 500 kr litern är bara påhitt för att tjäna pengar.
Glykol och dest. vatten duger gott. dock kan en produkt som waterwetter ge något högre prestanda då det tydligen ska sänka ytspänningen (inget jag är säker på)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjältbrand
För mig är vattenkylning bara en ursäkt för att ha någonting att pilla med som hobby sen är det ju också ett plus att det kyler bra samt är hyffsat tyst.

Tjaa ,vad mer kan man begära för pengarna......?

Visa signatur

duo6600-2gb8500 OCZ-2x74gb raptor 0-7900gto-DQ6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
Ja du verkar verkligen veta vad du pratar om så jag kan ju ställa lite frågor.

1. vad för typer av alger kan leva i glykol?
2. hur ska en tillsats ta bort kalk? (som för det första inte ens finns i dest. vatten. kolla upp vad destillation är)

Nejdå, konstiga tillsatser som kostar 500 kr litern är bara påhitt för att tjäna pengar.
Glykol och dest. vatten duger gott. dock kan en produkt som waterwetter ge något högre prestanda då det tydligen ska sänka ytspänningen (inget jag är säker på)

jag har aldrig sagt att det ska finnas kalk i destiliserat vatten! (läs bättre)

haha lille vän, köper du det litervis? sheeeit!

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

vodkaman: de flesta pumpar är ganska lika de som används till externa akvariefilter, och de står vanligen och tuffar 24/7 i flera år utan problem, det enda slitage som brukar uppstå är att impellerstaven går sönder, vanligen om man tappar den i golvet vid rengöring av filtret.
mitt akvarium har en eheim 2213 som varit igång i drygt tre år nu, i princip 24/7, och om den håller lika bra som andra eheimprylar som jag(och min mamma)har haft så kommer den nog att hålla runt 10-15 år till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
jag har aldrig sagt att det ska finnas kalk i destiliserat vatten! (läs bättre)

haha lille vän, köper du det litervis? sheeeit!

Man blir inte mindre blåst för man köper lite av något värdelöst, bara blåst på mindre pengar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
Ja du verkar verkligen veta vad du pratar om så jag kan ju ställa lite frågor.

1. vad för typer av alger kan leva i glykol?
2. hur ska en tillsats ta bort kalk? (som för det första inte ens finns i dest. vatten. kolla upp vad destillation är)

Nejdå, konstiga tillsatser som kostar 500 kr litern är bara påhitt för att tjäna pengar.
Glykol och dest. vatten duger gott. dock kan en produkt som waterwetter ge något högre prestanda då det tydligen ska sänka ytspänningen (inget jag är säker på)

Jag fick faktiskt alger i mitt vatten efter jag hällt över från läskflaskor. det var glykol i det. Minns inte exakt hur mycket dock. 5-10% kanske. Och nej jag frågade aldrig vad de hette. men gröna var de.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Re: Hur länge pallar vattenkylningen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vodkaman

1. Hur länge orkar pumpen? jag har datorn på 24/7, sedan pumpen är trots allt en mekanisk konstruktion med rörliga små delar så uppstår ju SLITAGE. Nån dag lär ju den skära och då tar ju cpu-n stryk...
[/url]

Jag har kört min Eheim 24/7 sen hösten 2001, och den har aldrig bråkat. Impellen såg fin ut i höstas, likaså axeln. Gummipackningarna som håller fast axeln såg väl inte nya ut, men jag räknar med att dom håller minst fem år till.

Citat:


2. Slangar och anslutningar. Materialet tappar ju sina egenskaper med tiden, vilket borde innebära risk för läckage, slangbrott osv. Efter hur lång tid ska man byta slangar, o-ringar och tätningar?
[/url]

Slangar tappar ju sin spänst efter ett tag, men om man inte lossar på dom så läcker dom inte. Slangbrott är ju knappast ett problem, eftersom inga delar i systemet rör på sig. Läcker det inte när du kör systemet första gången, kommer det troligtvis inte läcka senare heller.

Citat:


3. Kylvätska. Hur ofta byter man den? Funkar det med vanlig vatten+glykol lr ska det vara destillerat + massa onödiga dyra tillsatser från kit-tillverkaren?
[/url]

Jag kör med vanligt biltema-'batterivatten' och lite gykol. Har fungerat i många år, utan varken alger eller andra inneboende. Testade watervetter en gång, men jag kan inte säga att det gjorde varken till eller från, mer än att vattnet blev schysst rosa istället för grönt.

Citat:

Anledningen till att man vill köpa ett färdigfyllt system är väl för att slippa fylla det själv. Nackdelen är ju att systemet troligtvis inte är enkelt att fylla på. Dessutom blir det krångligt att kapa slangarna. Känns som mer meck, om man nu inte finner slanglängden bra från början.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Som sagt, vattenkylningspumpar är samma sak som akvariepumpar. Hörde mina polare (akvarienördar) snacka lite i förbifarten om just eheim. Den ene killens farsa hade en pump som hade gått i snart 20 år 24/7 och den andra hade en pump med strax över 10 på nacken. Så det är nog ingen fara på taket...

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
jag har aldrig sagt att det ska finnas kalk i destiliserat vatten! (läs bättre)

haha lille vän, köper du det litervis? sheeeit!

Nej jag köper det inte alls, trodde det framgick rätt tydligt.
och som sagt så spelar det ingen roll hur mycket som köps.
Man blir blåst i vilket fall som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Jag fick faktiskt alger i mitt vatten efter jag hällt över från läskflaskor. det var glykol i det. Minns inte exakt hur mycket dock. 5-10% kanske. Och nej jag frågade aldrig vad de hette. men gröna var de.

Ja det var rätt illa, jag har själv aldrig lyckats få alger med glykol i vattnet och tror inte att jag har läst om någon annan som har lyckats med det heller.
Var det någon färdigutspedd version eller?
Glykol är rätt så väldigt giftigt och såvida det inte är väldigt utspett blir det svårt för något att överleva i lösningen.

edit: missade ett ord

Permalänk
Medlem

öh, vänta nu lite... T-sprit och plastslang är väl ingen bra kombination? Eller? och glykolen i bilmotorn används väl bara som frostskyddsmedel. Ingen större risk att vattenkylningen i dator fryser så länge man inte dumpar skiten i en snödriva:P

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn

Jag är dock lite orolig att ha på min dator 24/7. Är väll mest rädd för att det ska läcka så hela mitt moderkort ska pajja.

kolla efter läckage när du har satt dit det.
läcker det inget då så kommer det garanterat inte att börja läcka sen heller om du inte är på och pillar på nåt villsäga.
rör du inte slangarna eller anslutningarna och att det är tätt från början så har du ett tok säkert system.

jag har själv en eheim pump och kan bara bekräfta.
dom bara går och går.
min har väl gått i 5-6 år nu och den är fortfarande knäpp tyst.
prestandan är inte heller sämre än vad den var när den var ny.

Edit: jag kör med vanligt kranvatten
det brukar ändå bli att man byter ut det en gång om året när man måste skaffa nya vattenblock.
alger? vad är det
har aldrig haft några men det kanske tar mer än ett år innan dom dyker upp?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
Nej jag köper det inte alls, trodde det framgick rätt tydligt.
och som sagt så spelar det ingen roll hur mycket som köps.
Man blir blåst i vilket fall som helst.

Ja det var rätt illa, jag har själv aldrig lyckats få alger med glykol i vattnet och tror inte att jag har läst om någon annan som har lyckats med det heller.
Var det någon färdigutspedd version eller?
Glykol är rätt så väldigt giftigt och såvida det inte är väldigt utspett blir det svårt för något att överleva i lösningen.

edit: missade ett ord

Nejdå jag blandade det själv. Problemet var att jag blandade det i en gammal läskflaska. Jag trodde inte det skulle vara nån fara ifall jag sköljde ur den med t-sprit först. Eller jag gissar att det var anledningen iaf. Och det var batterivatten jag använde så det var rent från början.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv