Asus släpper ultraportabel dator

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper ultraportabel dator

Tillverkaren Asus har i dagarna släppt en ny bärbar dator för dem som ofta är ute och reser och kräver en mycket portabel dator. Modellen heter U1F och har en 11,1-tumsmonitor samt är byggd delvis med det mycket lätta men robusta materialet kolfiber.

Läs nyheten: Asus släpper ultraportabel dator

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer alltid att sucka när man slänger in en cd/dvd enhet i en ultraportabel...

Annars verkar den ju fin (utifrån den väldigt knappa information som fanns på sidan).

Innan folk börjar klaga på TPM-chippet så är det i alla fall i dagens läge enbart positivt med ett sådant. Även om utvecklingen förstås inte behöver vara särskilt positiv sett ur konsumentens ögon.
TPM bygger på en öppen standard.

Att TPM kan leda vidare till värre lösningar kan jag inte argumentera emot och ser man ur det perspektivet så är det ju negativt för de flesta (vilket förstås är min åsikt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Kommer alltid att sucka när man slänger in en cd/dvd enhet i en ultraportabel...

Varför?
Jag har en ultraportabel på 1.25kg med inbyggt DVD. Det var en förutsättning för mig när jag skulle köpa den.

Permalänk

Yes, litet ska det vara!

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Nice! Skulle gärna ha den på resor istället för min bärbara HP som mer eller mindre är en desktopersättare. Tre kilo och konka på har fått en att fundera på vafan man skulle med 17" skärm till.

Permalänk

http://www.nordichardware.se/nyhet,12234.html
"ASUS U1F har kastat ut den optiska enheten för att tjäna in vikt och utrymme"

hmmm? har den optisk enhet eller inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luke Skywalker
http://www.nordichardware.se/nyhet,12234.html
"ASUS U1F har kastat ut den optiska enheten för att tjäna in vikt och utrymme"

hmmm? har den optisk enhet eller inte?

Kollar man på de brutalt pyttesmå och värdelösa "förstorade" bilderna på ASUS hemsida så ser det inte ut som det.

Sen å andra sidan, 0.5cm hög och optisk enhet? Det går inte, de flesta ultraportabla med optisk enhet väger mer än så.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Är inte jätteimponerad.
Sony Tx3xp har ju funnits ett bra tag. Väger 1.25kg mot asus 1.09kg och den har inbyggd dvd brännare.
Tror den har bättre batteri tid också.

Permalänk
Medlem

Ge mig!
Skulle vara precis underbart att ha på lektioner måste jag säga

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Processorn är ju inget att hurra över, en processor som är sämre än en amd x2 3800+ och det med råge.
Fast varför ska man ha bra cpu om man bara ska surfa å andra sidan.
Laptopen blir ju antagligen billigare också.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Batteri tid?

Permalänk
Medlem

extern optisk enhet had vatt nått

Permalänk

Fattar inte varför det e så många som klagar.
Tycker det e kul när det kommer lite nya grejer. Själv kommer jag inte att ha användning av en sådan men det finns nog många andra som skulle tycka mycket om den..

Visa signatur

P5W DH Delux : Core 2 Duo E6600 @ 3.6Ghz : Radeon X1900GT @ 610/720 : Corsair PC5300 2x512 : Hiper TypeR 530W : Vattenkyld

Permalänk

Som belga sa:
Perfekt på lektioner!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

"ASUS har nämligen förlitat sig på LED-bakbelysning av displayen"
http://www.nordichardware.se/nyhet,12234.html
är det inte detta om är den igentliga nyheten?
Det är ju bla det som gör att den är en attraktiv produkt...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Processorn är ju inget att hurra över, en processor som är sämre än en amd x2 3800+ och det med råge.
Fast varför ska man ha bra cpu om man bara ska surfa å andra sidan.
Laptopen blir ju antagligen billigare också.

Inte är den gjord för gamers ändå, så varför bry sig över CPU:n då den bör vara en 9W:are.. hur många Watt är din 3800+ på?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Varför?
Jag har en ultraportabel på 1.25kg med inbyggt DVD. Det var en förutsättning för mig när jag skulle köpa den.

För att i alla fall jag använder cd/dvd enheten i en dator ungefär en gång varannan månad. Och då är det till 99% av gångerna något jag hellre gör via nätverket när det rör sig om en bärbar.

På en ultraportabel dator så tar CD/DVD enheten extremt mycket plats och tillför i princip ingenting alls.
Dvs. förstör mycket av det som är jusst syftet med datorn.

Enda problemet är att installera ett OS, detta går men kan vara krångligt via USB enheter men har man en extern cd/dvd enhet så är även det problemet ur vägen.

Men det är min, rätt så bestämda, åsikt. Jag förstår och är medveten om att många andra inte delar den. Men för mig så var det ett krav att min bärbara inte skulle ha en cd/Dvd enhet.

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att hålla med echo, en optisk enhet på en ultraportabel dator är inget annat än totalt onödigt. Dom få gångerna man behöver använda CD/DVD använder man den externa enheten (som för övrigt ska läsa blue-ray har jag hört?).

Har länge gått och sneglat på en Sony TX3 men detta var precis vad jag letade efter, lite vassare cpu och en spännande skärmlösning.

När ska folk börja inse att det är ultraportabelt som gäller, bortsett från gamers då såklart

Visa signatur

//aphnee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Men det är min, rätt så bestämda, åsikt. Jag förstår och är medveten om att många andra inte delar den. Men för mig så var det ett krav att min bärbara inte skulle ha en cd/Dvd enhet.

jag delar den, ASUS delar den!

Citat:

Optic drive: External Blu-Ray, DVD Super-Multi/COMBO
COMBO: 8X/24X24X24X;
DVD Super Multi drive: 5X/8X/4X/8X/4X/24X10X/24x/8X

och jag har detaljstuderat bilderna, finns det ändå en på den så är den bra gömd.

Citat:

Warranty & e-support: Microsoft Windows Vista uninstall consultation

wohoo! - :D:up:

då återstår bara det drygaste, kostar den bara en arm eller ska jag kapa benen med?

ooo..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Kollar man på de brutalt pyttesmå och värdelösa "förstorade" bilderna på ASUS hemsida så ser det inte ut som det.

Sen å andra sidan, 0.5cm hög och optisk enhet? Det går inte, de flesta ultraportabla med optisk enhet väger mer än så.

Den är 1,79 cm hög.
skärmen är dock 0,5 cm hög

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aphnee
Kan inte annat än att hålla med echo, en optisk enhet på en ultraportabel dator är inget annat än totalt onödigt. Dom få gångerna man behöver använda CD/DVD använder man den externa enheten (som för övrigt ska läsa blue-ray har jag hört?).

Har länge gått och sneglat på en Sony TX3 men detta var precis vad jag letade efter, lite vassare cpu och en spännande skärmlösning.

När ska folk börja inse att det är ultraportabelt som gäller, bortsett från gamers då såklart

Vassare cpu: Ja (behövs det på en Ultraportabel?)
Spännande skärm: ??? Tx3 har led lcd (och sony är kännda för bra skärmar, Asus lite av ett budget märke enligt mig)
Storlek: Sonyn är 3 milimeter högre. Det är priset för dvdn. (sen undrar jag vart de mätt bredden på den, kollade på deras hemsida på bilden fgrån sidan, och vid skärmens fäste så kan jag svära på att den är betydligt bredare än 1.8cm, sitter en vga kontakt där att jämföra med)

Sen som någon sa att dvd var något man kunde he en usb variant av, själv tycker jag att jag använder dvdn MER på ställen där jag inte vill släpa med en extra usb pryl. Jag kollar tex på film på tåget. Skulle man lägga till denna usb dvd till storleken skulle Asusen vara betydligt större. SÅ jag kan inte förstå att man prioriterar att inte har dvd när det inte är varken skrymmande eller tar batteritid (sonyn slår av dvdn om man inte har en skiva i och den går på batteri)

Fördelar Asus:
Bättre cpu (vet dock inte hur det påverkar batteritiden)
Ev blue-ray
Billigare! (iofs med bara 512mb minne och som det verkar 60gb hd)
Webcam

Fördelar Sony
Skärmen är en X-black som jag vet är bra, Asus skärmen kan mycket väl vara bra men ofta kostar kvalitet.
DVD-RW
1024 Ram
Batteritid (har inte sett några uppgifter på asus men Sonyn är mkt bra ca 9 timmar)
Betydligt snyggare enligt mig

Min slutsats: Kommer Asus ha en lika bra batteritid som Sony, så kan den vara attraktiv, för min del var/är dvd en förutsättning, frågan är hur mkt som skiljer mellan de 2 i pris. Samma pris då väljer jag direkt den med dvd. För mig spelar inte 1kg, 1.2, kg eller 1,2 kg så stor roll. Sen finns det ju andra datorer som konkurerar om man inte vill ha dvd.
Kolla in Lifebook P1610 mindre och med tablet-pc funktion, eller p7120 liknande fast med dvd. Schyst med tablet pc och spela poker tror jag (båda med touch-skärm).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Vassare cpu: Ja (behövs det på en Ultraportabel?)
Spännande skärm: ??? Tx3 har led lcd (och sony är kännda för bra skärmar, Asus lite av ett budget märke enligt mig)
Storlek: Sonyn är 3 milimeter högre. Det är priset för dvdn. (sen undrar jag vart de mätt bredden på den, kollade på deras hemsida på bilden fgrån sidan, och vid skärmens fäste så kan jag svära på att den är betydligt bredare än 1.8cm, sitter en vga kontakt där att jämföra med)

Sen som någon sa att dvd var något man kunde he en usb variant av, själv tycker jag att jag använder dvdn MER på ställen där jag inte vill släpa med en extra usb pryl. Jag kollar tex på film på tåget. Skulle man lägga till denna usb dvd till storleken skulle Asusen vara betydligt större. SÅ jag kan inte förstå att man prioriterar att inte har dvd när det inte är varken skrymmande eller tar batteritid (sonyn slår av dvdn om man inte har en skiva i och den går på batteri)

Fördelar Asus:
Bättre cpu (vet dock inte hur det påverkar batteritiden)
Ev blue-ray
Billigare! (iofs med bara 512mb minne och som det verkar 60gb hd)
Webcam

Fördelar Sony
Skärmen är en X-black som jag vet är bra, Asus skärmen kan mycket väl vara bra men ofta kostar kvalitet.
DVD-RW
1024 Ram
Batteritid (har inte sett några uppgifter på asus men Sonyn är mkt bra ca 9 timmar)
Betydligt snyggare enligt mig

Min slutsats: Kommer Asus ha en lika bra batteritid som Sony, så kan den vara attraktiv, för min del var/är dvd en förutsättning, frågan är hur mkt som skiljer mellan de 2 i pris. Samma pris då väljer jag direkt den med dvd. För mig spelar inte 1kg, 1.2, kg eller 1,2 kg så stor roll. Sen finns det ju andra datorer som konkurerar om man inte vill ha dvd.
Kolla in Lifebook P1610 mindre och med tablet-pc funktion, eller p7120 liknande fast med dvd. Schyst med tablet pc och spela poker tror jag (båda med touch-skärm).

3 millimiter högre, priset för DVDn?
Tycker inte man kan jämföra produkter sådär rakt av. (om man nu inte, som du i och för sig gör, jämför mellan två datorer direkt).
Tänk såhär istället. Ta bort DVDn och du har möjlighet att göra en tunnare dator och/eller en dator med bättre batteritid.
Antingen tjänar du in det på ovanstående eller så får du ett lägre pris.

Se på film från CD/DVD på tåget?
Låter helknasigt i mina öron. Det är för mig en självklarhet att ha filmen på hårddisken. Detta är betydligt smidigare drar myycket mindre ström och sliter mindre på cd/dvd enheten (särskilt när man sitter på ett tåg). För dessa har normalt sett inge vidare hög kvalitet, särskilt brännarna undviker jag att använda även när jag har behov av det (men återigen, mina åsikter).

9 timmar låter riktigt bra, är det uppmätt till 9 timmar eller är det något Sony påstår?

När jag köpte min blev det en thinkpad x60s.
Största nackdelarna jag direkt kan nämna är 4:3 skärm (sämre effektivitet på en bärbar) och låg upplösning (XGA) (särskilt för mig som egentligen är ett upplösnings-freak).
Annars så har den en 1.6 gHz core duo (den ska vara aktuell länge så en dualcore var nästan ett krav för mig), ingen cd/dvd :D, och bra batteritid.
Däremot är priset (för oss studenter (csn/mecenat m.fl.?)) kombinerat med bra prestanda i ett litet format rätt svårslaget (särskilt när jag köpte den, då kostade liknande datorer, som bara hade single-core proecsoorer, oftast minst 5 000 kr extra - och då med betydligt sämre batteritid och prestanda).
Den är lite för stor i mina ögon (inte för att den är stor men kan alltid bli mindre ) men då valde jag också det stora batteriet som ger mig (med rätt bios osv.) 9 timmar när jag tar anteckningar. Och detta är en stor fördel anser jag. Ökar mobiliteten enormt och innebär att jag utan oro kan lägga strömadaptern hemma när jag tar med mig den. Strömadaptern (som ändå är rätt liten) tar extremt stor plats för att den är så klumpig och ivägen hela tiden.

Men har hänt lite sen dess och kommer nog hända en del nu med santa rosa som kommer rätt snart så kan tänka mig att det kommer nyare modeller strax därpå för den som inte har brådska.

Om sonyn har 9 timmar så är det ett stort plus till den. Men sen är processorn ingen höjdare anser jag. Visst, man behöver oftast inte mycket processorkraft i en ultraportabel men jag har tänkt ha min dator i 5 år eller något (tills den är för slö att orka arbeta med i princip - eller längre ändå beroende på ekonomin ) och då jag är något av en power-user så vet jag med mig att jag kommer känna mig rätt begränsad av en singlecore cpu om ett par år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Vassare cpu: Ja (behövs det på en Ultraportabel?)
Spännande skärm: ??? Tx3 har led lcd (och sony är kännda för bra skärmar, Asus lite av ett budget märke enligt mig)
Storlek: Sonyn är 3 milimeter högre. Det är priset för dvdn. (sen undrar jag vart de mätt bredden på den, kollade på deras hemsida på bilden fgrån sidan, och vid skärmens fäste så kan jag svära på att den är betydligt bredare än 1.8cm, sitter en vga kontakt där att jämföra med)

Sen som någon sa att dvd var något man kunde he en usb variant av, själv tycker jag att jag använder dvdn MER på ställen där jag inte vill släpa med en extra usb pryl. Jag kollar tex på film på tåget. Skulle man lägga till denna usb dvd till storleken skulle Asusen vara betydligt större. SÅ jag kan inte förstå att man prioriterar att inte har dvd när det inte är varken skrymmande eller tar batteritid (sonyn slår av dvdn om man inte har en skiva i och den går på batteri)

Fördelar Asus:
Bättre cpu (vet dock inte hur det påverkar batteritiden)
Ev blue-ray
Billigare! (iofs med bara 512mb minne och som det verkar 60gb hd)
Webcam

Fördelar Sony
Skärmen är en X-black som jag vet är bra, Asus skärmen kan mycket väl vara bra men ofta kostar kvalitet.
DVD-RW
1024 Ram
Batteritid (har inte sett några uppgifter på asus men Sonyn är mkt bra ca 9 timmar)
Betydligt snyggare enligt mig

Min slutsats: Kommer Asus ha en lika bra batteritid som Sony, så kan den vara attraktiv, för min del var/är dvd en förutsättning, frågan är hur mkt som skiljer mellan de 2 i pris. Samma pris då väljer jag direkt den med dvd. För mig spelar inte 1kg, 1.2, kg eller 1,2 kg så stor roll. Sen finns det ju andra datorer som konkurerar om man inte vill ha dvd.
Kolla in Lifebook P1610 mindre och med tablet-pc funktion, eller p7120 liknande fast med dvd. Schyst med tablet pc och spela poker tror jag (båda med touch-skärm).

Ja en bättre CPU behövs enligt mig, min far äger en TX3:a och jag har suttit med den en hel och arbetat. Även om spel och liknande är uteslutet så ska man ändå kunna köra matlab, photoshop och liknande på den. Det gick, men det gick inte helt smärtfritt att köra dessa på tx3:an. Så ett snäpp vassare cpu, troligen till priset av lite kortare batteritid, är enligt mig behövligt.

Om du använder dig av dvd:n till att kika på film när du åker tåg så förstår jag att du vill ha en optisk enhet (du får likt förbaskat släpa med dig massa dvd-skivor istället?), personligen har jag alla filmer på hårddisken vilket är smidigare och drar mindre ström.

Riktpriset ska ligga runt $2.200 vilket är väldigt trevligt (tx3:an är sanslöst dyr).

p7120 är en trevlig konkurent, priset sticker i väg på den också och processorn är betydligt sämre. Men helt klart en fin dator.

För dom som är intresserade har en snubbe i Polen redan kommit över ett ex och har tagit ca 50 bilder på U1:an:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=99206

Visa signatur

//aphnee

Permalänk
Medlem

Först och främst orkar jag inte rippa massa dvd skivor för varje resa utan tycker det är skönt att bara kunna ta med mig mitt lilla case logig. Jag ser inte så mkt på rippat tycker det är skönt med DVD kvalitet, brukar bara kopiera "hela" filmer på DVD skivor. Och då dessa är nästan 4.5gb så får man inte plats med så många på 80gb hd om man vill ha lite andra saker också.
Vart jag fått batteritiderna ifrån är Trustedreviews http://www.trustedreviews.com/notebooks/review/2006/07/25/Son...
Jag vet inte hur pålitliga de är men jag har iaf "aldrig" några problem med batteritid på en dag. Har aldrig mätt men jag misstänker att jag använder den 6-7 timmar ibland. Skönt att kunna se 3 st hela filmer. Åkar ganska ofta Uppsala - Östersund med tåg och det är aldrig några problem. Sen har jag ofta både trådlös mus och 3g internet ikopplad, ibland även en 120gb extern hd och det gör väl att den drar lite mer ström.

Men jag ska försöka vara objektiv fast jag valt tx3xp själv.

Hittade ett test på x60s tyvärr är dessa test så olika utförda.
Battery

"The battery life of an ultraportable is, to me, the all important factor. What's the point of having an ultraportable computer where the battery dies in 2 hours and you have to find a power outlet as a lifeline to staying charged? The X60s I have comes with an extended life 8-cell battery, it sticks out of the back of the notebook rather than being flushed, and weighs more than the standard 4-cell. But I'll gladly carry the extra weight for the 5 hours and 59 minutes of battery life I get with the X60s. Incredible! The notebook went into hibernation at 5% battery life remaining at the 5h 59 min mark, that was with wi-fi on and screen brightness set to medium. The notebook was mostly idling during this time with some light typing and some internet browsing done. When typing and using the notebook to write documents, browse the web and send email I'm cruising to 4 hours of run time with 30+% battery still showing. This is far and away the best battery life notebook I've used. The processor does significantly underclock from top performance to achieve this life, but so what, things are still snappy enough. I'm ecstatic in regards to this feature of the X60s."

Permalänk
Medlem

Det är lite olika beroende på BIOS och så men kollade idag och vid 88% av batteriet kvar stod mätaren på 9 timmar kvar. Detta med wifi på. (thinkpads batteriprogram som är mycket bättre än windows inbyggda, man kan se effektvärden osv. samt stoppa uppladdningen vid xx procent för att spara livslängden.)

LG A1 är en riktigt läcker dator annars:
http://www.notegear.com/Content/Content_View.asp?TNum=453&kin...
http://www.notegear.com/Content/Content_View.asp?TNum=450&kin...
(varning, sidan är långsam och tung men många fina bilder iaf - önskar att det fanns en engelskspråkig motsvarighet, sidan verkar ju bra mycket bättre än alla engelskspråkiga hårdvarusiter tillsammans väl gäller bärbara )

Vet i och för sig inte mycket om den mer än att den är läcker
Gissar på att batteritiden inte är den bästa.
Men den har i alla fall en dualcore och är riktigt liten. Finns kanske ett större batteri till den också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Vet i och för sig inte mycket om den mer än att den är läcker
Gissar på att batteritiden inte är den bästa.
Men den har i alla fall en dualcore och är riktigt liten. Finns kanske ett större batteri till den också.

Den ar mycket lacker

Har haft min ett bra tag nu. Liten, latt och smidigt. Underbart nar man ska ta med sig den nagonstans. Den enda nackdelen jag kommer pa nu sa har pa rak arm ar batteritiden. Med 3-cellsbatteriet klarar den ungefar 2.5 timmars filmtittande. Med 6-cellsbatteriet sa kommer man upp i lite mer an 4 timmars tittande. Orkar man slapa med bada batterierna narmar man sig iofs 7 timmar, men da maste man ju byta batteri ocksa.

Processorn duger till allt vad normalanvandning heter och den klarar aven lite 3D Studio Max samt CAD om man vill leka med det. Nackdelen ar att det bara fojljer med 1GB minne, blir lite lite ibland, men datorn ar ju inte riktad till det endamalet heller.

Edit: Kor med modellen som har nVida 7300go sa det gor val sitt ocksa, men jag vet inte hur mycket mer batteritid man far om man valjer den med integrerad grafik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är lite olika beroende på BIOS och så men kollade idag och vid 88% av batteriet kvar stod mätaren på 9 timmar kvar. Detta med wifi på. (thinkpads batteriprogram som är mycket bättre än windows inbyggda, man kan se effektvärden osv. samt stoppa uppladdningen vid xx procent för att spara livslängden.)

LG A1 är en riktigt läcker dator annars:
http://www.notegear.com/Content/Content_View.asp?TNum=453&kin...
http://www.notegear.com/Content/Content_View.asp?TNum=450&kin...
(varning, sidan är långsam och tung men många fina bilder iaf - önskar att det fanns en engelskspråkig motsvarighet, sidan verkar ju bra mycket bättre än alla engelskspråkiga hårdvarusiter tillsammans väl gäller bärbara )

Vet i och för sig inte mycket om den mer än att den är läcker
Gissar på att batteritiden inte är den bästa.
Men den har i alla fall en dualcore och är riktigt liten. Finns kanske ett större batteri till den också.

härlig massa frågetecken på de sidorna

OT: tror den blir rätt skön att ha med sig, särskilt om man har mer än bara datorn att bära på.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)