Soundblaster X-Fi drivrutiner...

Permalänk
Medlem

Soundblaster X-Fi drivrutiner...

Hejsan

Nu är det så fint ställt att man sitter med en (iprincip) sprillans ny dator, men ett X-Fi ljudkort från Creative. Drivrutinerna till detta ljudkort ska ju komma ut [url="http://opensource.creative.com/soundcard.html"]andra kvartalet nästa år[url], vilket känns lite irriterande om man hade tänkt köra lite linux...

Ni kanske tänker: byt ljudkort, men det är ganska svårt (hem-pc, samt att jag måste dela datorn med resten av familjen som sitter i windows). Min fårga är då, finns det några enkla drivrutiner som någon snäll själ har hackat ihop?? Jag behöver inte alla häftiga effekter, inställningar m.m. för mig räcker det med att jag kan få ut min stereo musik, kan t o m nöja mig med mono... men som det är nu får man ju inte ens ett ynka litet 8-bitars pip från kortet.... :/

Som jag fattat det (av det lilla jag läst om hur OS funkar m.m.) så är det ganska svårt att skriva drivrutiner om man inte känner till hur kortet "pratar"....

Permalänk

Det finns inga drivrutiner alls och kommer antagligen inte komma några innan Creative hostar upp sina.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

ok, ***-lord... och jag antar att man måste vara ordentligt skillad för att kuna skriva egna... varför creative, varför???

Permalänk
Medlem

Finns det inget inbyggt på moderkortet som du kan använda tillfälligt?

Permalänk
Medlem

jo, jag håller på att pilla lite med det nu, men det känns ju ganska irriterande att inte kunna använda sitt ordentliga ljudkort, men jag får ju ta mig en titt på det inbygda.

Permalänk

Det senaste jag läste idag är att tyvärr kommer nog inte alls att komma några drivrutiner till X-FI kortet! Gah, där rök min chans att installera Linux istället för XP framöver!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Så här säger alsa:
Sound Blaster X-Fi
Card delivered to developers. Completely new architecture. Creative actively preventing
support due to no datasheets being released to ALSA developers.
Reverse engineering work not started due to lack of time.

det är tråkigt när tillverkarna varken släpper info eller drivrutiner fritt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggy_
Så här säger alsa:
Sound Blaster X-Fi
Card delivered to developers. Completely new architecture. Creative actively preventing
support due to no datasheets being released to ALSA developers.
Reverse engineering work not started due to lack of time.

det är tråkigt när tillverkarna varken släpper info eller drivrutiner fritt

Den normala reaktionen hade ju då varit att inte köpa hårdvaran ifråga, men märkligt nog så fortsätter folk att köpa X-fikort.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Jag har en hempc via företaget så jag hade inget val av ljudkort! Och andra sidan X-Fi kortet är väl inget dåligt kort heller!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

dom kunde ju gott iaf släppa hjälpliga rutiner till kortet, antar att Creative inte vill att jag ska köpa deras ljudkort nästa gång mitt Audigy 2 zs är uttjänat..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jo, håller med! Jag är grymt sugen på att använda Linux istället för XP men det blir det nog inte om det inte kommer några drivisar till X-fi kortet.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
ok, ***-lord... och jag antar att man måste vara ordentligt skillad för att kuna skriva egna... varför creative, varför???

Mjo, om du måste reverse-engineera. Har du specarna är det lättare.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=710...

Permalänk

Tyvärr är det vanligt att hårdvarutillverkare vägrar släppa datasheets vilket i förlängningen innebär sämre stöd hos fria operativsystem. Dessutom är Linuxnissarna ganska flitiga med att signa NDA's, vilket bara gör det hela ännu värre.

Nej, låt oss istället följa OpenBSD's och FreeBSD's exempel. Vägra köp hårdvara med fientliga tillverkare och satsa istället på någon som är öppen för open source. Säg vad ni tycker och skriv till respektive tillverkare och fråga artigt om ni kan få tillgång till dokumentation. Det vinner vi på i längden.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Idioter till tillverkare det finns borde typ vara olagligt att bara släppa proprietära drivrutiner till ett OS av konkurens själ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Tyvärr är det vanligt att hårdvarutillverkare vägrar släppa datasheets vilket i förlängningen innebär sämre stöd hos fria operativsystem. Dessutom är Linuxnissarna ganska flitiga med att signa NDA's, vilket bara gör det hela ännu värre.

Om en NDA resulterar i en öppen och fri (för vissa definitioner av fri) drivare så ser jag inget fel i det. Jag kan hålla med om att man inte bör köpa hårdvara utan stöd för Linux för att påverka på det enda sättet man kan, men det är ju inte aktuellt i det här fallet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av derfian
Om en NDA resulterar i en öppen och fri (för vissa definitioner av fri) drivare så ser jag inget fel i det.

Felet är att ingen annan får någon chans[*] att skriva drivrutiner till deras system, eftersom dokumentationen fortfarande inte är tillgänglig. Open Source är mer än bara Linux.

[*] Ja, det går fortfarande att glutta på koden och därigenom skriva en drivrutin för sitt eget system, men inget ersätter bra dokumentation. Utan det famlar man ofta i mörker.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

vad som skulle behövas är nån slags öppen standardinterface som tillverkarna kan skriva en driv för istället för själva plattformen (Windows, Linux, Solaris etc) som sen funkar med alla plattformar som har det översatt, tillkrånglat och lite prestandastrypande kanske, men universellt ..om det funkar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

AndreaX
Bra ide men skulle vara omöjligt och få alla parter att bli överens om ett sådant system. Ne tillverkare borde bara lär dig att slppa fria drivrutiner med dokumentation så skulle problemet vara ur världen.

Permalänk
Avstängd

Dom har väl inte lyckats släppa nån felfri X-Fi drivrutin till Windows heller vad jag vet. Massa oljud, i alla fall om man spelar spel.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Felet är att ingen annan får någon chans[*] att skriva drivrutiner till deras system, eftersom dokumentationen fortfarande inte är tillgänglig. Open Source är mer än bara Linux.

[*] Ja, det går fortfarande att glutta på koden och därigenom skriva en drivrutin för sitt eget system, men inget ersätter bra dokumentation. Utan det famlar man ofta i mörker.

Det finns inget som säger att ett företag inte kan teckna flera NDA:er samtidigt med olika utvecklare.

Ersätt Linux med vilket operativsystem du nu kör. Det hade varit direkt fel att rekommendera folk att köpa saker som var kompatibla med någon BSD om det var något som fungerade med Linux man ville ha, eller hur?

Permalänk

Nån som vet om det har släpps nån till Linux än?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Permalänk

Tragiskt!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Avstängd

Creative suger!
X-Fi har funnits ett bra tag och de borda ha kommit med drivrutiner för Linux för länge sedan, men det har de inte gjort.

Vilket är ganska trist eftersom X-Fi tycks vara ett ganska bra kort?

Och det är inte lätt att skriva drivrutiner till hårdvara om man inte har dokumentation och information om hur hårdvaran fungerar, för att kunna "prata" med den.

Kanske har ditt moderkort ett inbyggt ljudkort som du kan använda tillsvidare?

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

jag tycker mitt Creative Soundblaster Live 5.1 funkar rätt så bra köpte det 2002 funkar än

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av derfian
Det finns inget som säger att ett företag inte kan teckna flera NDA:er samtidigt med olika utvecklare.

Du vet lika bra som jag att det inte görs. Företag är generellt sett inte intresserade av den typen av verksamhet.

Som tur är så har flera *BSD-utvecklare gjort sig kända genom sina lyckade försök till reverse engineering. Jag blir mäkta imponerad varje gång någon presenterar en ny drivrutin till något chip, trots att de haft tillgång till noll dokumentation.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Tyvärr är det vanligt att hårdvarutillverkare vägrar släppa datasheets vilket i förlängningen innebär sämre stöd hos fria operativsystem. Dessutom är Linuxnissarna ganska flitiga med att signa NDA's, vilket bara gör det hela ännu värre.

Nej, låt oss istället följa OpenBSD's och FreeBSD's exempel. Vägra köp hårdvara med fientliga tillverkare och satsa istället på någon som är öppen för open source. Säg vad ni tycker och skriv till respektive tillverkare och fråga artigt om ni kan få tillgång till dokumentation. Det vinner vi på i längden.

++

OT: Bara för att linux har utvecklat ett nytt system för att skriva drivrutiner för trådlösa nätverkskort som skall underlätt det för företagen att skriva drivrutiner, så betyder det inte att vi vill ha mer blob i kernelen.

Tycker att det är sjukt att det anses normalt att kunden inte skall veta hur produkten fungerar. Kan förstå att företaget själva inte vill skriva en opensource drivers och de inte vill ge bort hur de har tillverkat produkten. Men att ge tillräckligt dokumentation för att andra skall kunna skriva en driver borde vara rättighet när man köper produkten.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Avstängd

http://vendors.bluwiki.org/ kan man läsa om vilka hårdvaru företag som är sjyssta och släpper open source drivrutiner, har drivrutiner för Linux, etc och vilka som är fientliga.

Det är en wiki, så man kan även ändra den.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk

Kommer det alldrig några drivrutiner till X-FI kortet, det skulle ju komma nu i våras men det dök ju aldrig upp. Vad är det som gäller nu?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Kommer det alldrig några drivrutiner till X-FI kortet, det skulle ju komma nu i våras men det dök ju aldrig upp. Vad är det som gäller nu?

De blev försenade för att Creative hade problem med drivrutinerna för Vista.

http://opensource.creative.com/

Citat:

April 30, 2007 -- Creative plans to make proprietary (closed source) drivers available for the X-Fi series of sound cards. SEE Soundcard Support for updated details. These drivers should have full support for ALSA (playback, recording, mixer, MIDI, synthesis) and OpenAL 1.1 (with EAX effects).

Det tycks var det senaste...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!