Albatron visar upp fullspäckat Mini-itx-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Albatron visar upp fullspäckat Mini-itx-moderkort

Trots att AMD har lanserat sin formfaktor Dtx för små moderkort är det fortfarande Mini-itx som är mest populär. Tillverkaren Albatron har släppt information om ett moderkort med denna formfaktor för Athlon64-plattformen som verkligen har många funktioner.

Läs nyheten: Albatron visar upp fullspäckat Mini-itx-moderkort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle ju vara kul att bygga en "mini-låda" som man kan släpa med sig på lan osv, får se om det kan bli aktuellt.

Då det inte finns SÅ mycket på desas moderkort ännu kanske man ska vänta några månader.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

varför inte göra en sådan här på am2 platformen? en sådan med sempron i vore helt najs server.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
varför inte göra en sådan här på am2 platformen? en sådan med sempron i vore helt najs server.

Om du läser så ser du att det står klart och tydligt att dom visar upp en senare.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

Intresant.........verkligen intresant.....

Permalänk
Medlem

Den har inga Pci-E. Så om man skall köra raidkort så är det ingen vidare alls.

Och det är Intel nics som gäller vid BSD och liknande. Marvell och realtek har ingen vidare stöd.

Själv sitter jag och bygger brandvägg just nu runt denna. Dubbla Gbit och en 100Mb nics + 4X pci-E port. Här snackar vi bandbredd.

http://www.tyan.com/product_board_detail.aspx?pid=181

bygglogg inom kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Den har inga Pci-E. Så om man skall köra raidkort så är det ingen vidare alls.

Och det är Intel nics som gäller vid BSD och liknande. Marvell och realtek har ingen vidare stöd.

Själv sitter jag och bygger brandvägg just nu runt denna. Dubbla Gbit och en 100Mb nics + 4X pci-E port. Här snackar vi bandbredd.

http://www.tyan.com/product_board_detail.aspx?pid=181

bygglogg inom kort.

Kortet är Mini-ITX , man kan inte få plats med allt.
det kort du har köpt är ju ett micro-atx som är mycket större.

Permalänk
Avstängd

Spännande kort. Må Via och deras "mindre lyckade" itxkort försvinna och ge plats åt sådana här baserade på både intel och amd. Jag vet att de finns sedan innan, men priset får gärna pressas ner med hjälp av lite konkurrens.

Noterar även tacksamt formuleringen "...vilket har ett integrerat Geforce 6150-grafikkort i sig."

Permalänk

läckert!

Tänk på hur kul det kommer se ut när man drar på en Stor ZAlman vindtunnel på den, kylaren kommer ju vara större än moderkortet xD!

Permalänk
Medlem

Vad jag inte fattar är att om man gör ett ett mini-kort, varför, varför, varför har man ide-kontakter? Och det som är i princip lika illa:
1 x Floppy Connector

Jag menar, man gör ett mini-kort och sen trycker man in ide-kontakter och floppy kontakter. På den ytan borde man ju kunnat få in en pci-express slot för grafikkort tycker man.

Och nästa grej, varför socket-754!? Det enda som går att köpa nu till socket-754 är ju bara budgettskräp.

Permalänk
Medlem

Ett sådant nice moderkort! det kanske skulle passa bra med detta chassi: http://www.myuninstalledlife.com/category/other/mini-fileserv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Kortet är Mini-ITX , man kan inte få plats med allt.
det kort du har köpt är ju ett micro-atx som är mycket större.

Fel igen, läser du nogrannare på sidan så ser du att det är ett Flex-atx.

Citat:

Great for industrial applications and embedded systems, the Tomcat i945GM (S3095) provides a wealth of features while preserving a highly-compact FlexATX form factor.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Fel igen, läser du nogrannare på sidan så ser du att det är ett Flex-atx.

Det är dock fortfarande större än Mini-ITX.

Permalänk
Medlem

men det står ju "Albatron visar upp fullspäckat Mini-ITX-moderkort"..kanske inte konstigt att man skriver Mini-ITX då?...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Vad jag inte fattar är att om man gör ett ett mini-kort, varför, varför, varför har man ide-kontakter? Och det som är i princip lika illa:
1 x Floppy Connector

Jag menar, man gör ett mini-kort och sen trycker man in ide-kontakter och floppy kontakter. På den ytan borde man ju kunnat få in en pci-express slot för grafikkort tycker man.

Håller med dig angående PATA anslutningarna men Floppy behövs ju till BIOS uppdatering och RAID-drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonOrb
Håller med dig angående PATA anslutningarna men Floppy behövs ju till BIOS uppdatering och RAID-drivrutiner.

Dom skulle ju lätt kunna skrota floppyn, bara dom har stöd för flash minnen, bara att uppdatera BIOS med ett sånt, RAID kanske blir svårare, är inte helt uppdaterad på om man kan fixa det med ett flash minne!?

Ser gulligt ut imo

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Ganska många som fortfarande har IDE CD/DVD

Tufft kort för övrigt

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

När släpps AMDs dtx kort?

Visa signatur

Amd 3700+ 2.2 @ 2.9, ocz 2x512 ddr @ 580, Asus A8N5X, 200gb sata2, 6800Xt:)
Dator2 Dell p4 2.8HT,256ddr2,40gb och ett 250watts nätagg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Ganska många som fortfarande har IDE CD/DVD

Tufft kort för övrigt

350kr.....:rolleyes:
Om man en bryr sig om att ha en dvd i den...:rolleyes:

Permalänk
Medlem

brode väl räcka med en ide kanal i så fall..

Permalänk
Medlem

Det här kan bli riktigt dåligt tyvärr. SPCR testade nyligt ett mini-ITX-kort för Core Duo samt ett mini-ITX-chassi. Det blev kokat trots extremt låg värmeutveckling (som ändå är mycket högre än VIA EPIA). nVidias MCP brukar ju INTE vara direkt strömsnål.

Brandvarning!

Synd tycker jag.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

De skulle tagit PCI-E istället för PCI...

Permalänk
Medlem

Helt ok att ta fram ett mini-itx moderkort till socket AM2 men socket 754 känns blah.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Den har inga Pci-E. Så om man skall köra raidkort så är det ingen vidare alls.

Och det är Intel nics som gäller vid BSD och liknande. Marvell och realtek har ingen vidare stöd.

Själv sitter jag och bygger brandvägg just nu runt denna. Dubbla Gbit och en 100Mb nics + 4X pci-E port. Här snackar vi bandbredd.

http://www.tyan.com/product_board_detail.aspx?pid=181

bygglogg inom kort.

Om du tänkte ha en C2D processor på det kortet kanske du ska tänka om. Även om det står att det stödjer C2D så tror jag inte att de lanserar de till socket 478 Ganska skumt att de har skrivit ut det faktiskt

Permalänk

måste vara en felskriving, ska förmodligen vara socket 479 som c2d finns till, annars är det som sagt dumt..

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Avstängd

Habla habla, vart får man tag på en ITX för just AMD?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

moderkrotet stödjer ju dom mobila versionerna av socket 754 som annars ej är komptabila med desktop 754 moderkort. Så gör la en relativt snabb å strömsnåll htpc tex.