Permalänk
Medlem

Dator bygge!

Hej. Är inte så hajj på alla delar som ska ingå i en dator. Så jag tänkte att någon kanske kunde skriva det här. och nån rekomendation om varje del. Jag har en AMD athlon 4200+ dual core 2.2 ghz och tänkte utgå ifrån den.

tack på förhand!

EDIT: Har ingen direkt budget, utan jag vill ha mkt prestanda för pengarna!

Permalänk
Medlem

då ska du köpa intel 775 Cure 2 Duo

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bambi87
då ska du köpa intel 775 Cure 2 Duo

Ja det kanske jag kan göra
Men en lista på alla olika delar i en dator skulle va bra

Permalänk
Medlem

Datorbygge

Om du ska bygga din egen dator börja med att kolla vad du ska ha för moderkort .När du packar upp kortet så finns där en manual i den står det vilka komponenter som passar till just det kortet..Du har redan en processor så börja med att kolla på ett moderkort som är kompatibelt med den AMD processorn Sen det klassiska misstaget se till så du inte är statisk när du börjar pilla men grajorna Ta i ett element och avjorda dig Många pomponenter har gått förlorade av denna banala orsak Alltså kolla på AMD relaterade moderkort och utgå från det Du kan ju hämta manual till kortet på nätet och sitta och läsa lite innan du bestämmer dig...

Visa signatur

nyfiken gul

Permalänk
Medlem

Okej. Får göra detta ! tack

Edit: Jag ahr kollat runt lite nu. Och har en fråga till.. Tycker ni jag ska köp any processor eller håller min måttet i nått år till?

Permalänk
Medlem

Att behålla en AMD X2 4200, och utgå från den vid en uppgradering är inte någon bra ide. Vill du enkelt och billigt ha litet mer prestanda är det bättre att överklocka.

Om du använder datorn för spel, så kan det löna sig att lägga pengar på nytt grafik-kort och internminne.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Datorns delar ifall du inte fick ett vettigt svar på den frågan.

Moderkort
Processor
processor fläkt
Ram
Chassi
Nätdel
CD/DVD läsare/Brännare
Hårddisk
Grafikkort
Ljudkort

Sen har du ju även diskettstationen men det är ingen som använder den längre direkt.

I ditt fall har du ju processor så börja med och kika på vilken sockel den har Socket 939 eller AMD2 är de 2 vanligaste idag till AMD.

När du kommit fram till vilken det är så är det bara börja leta efter ett moderkort som verkar intressant och därefter så kikar du på informationen till moderkortet vilka ram minnen som passar till det moderkortet.

Kan hjälpa dig lite med ramet med, Socket 939 DDR minnen & AMD 2 DDR 2 minnen.

Vissa moderkort har Grafikkort intrigerade på moderkortet och det brukar då stå VGA som beteckning. Ljud och nätverk brukar finnas på alla korten så det behöver du inte bry dig om.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bambi87
då ska du köpa intel 775 Cure 2 Duo

Om han redan har en 4200+ x2 och vill utgå från den, varför skulle han då köpa Core2Duo. Om han inte hade haft någon processor, så skulle core2duo varit en given rekommendation, men en 4200+ x2 är en helt OK processor och har han en så varför inte använda den?

Goran89 <= Som redan nämnts så finns det två olika socklar som din processor kan vara gjord för, så det är det första du får ta reda på, är processorn för sockel 939 eller för sockel AM2.

Har du några andra komponenter, t.ex. chassi, nätaggregat, hårddisk eller CD/DVD-spelare/brännare? I så fall kan du ju återanvända dem i ditt nya bygge om de är OK.

Om du bara har processorn (och kylare), så behöver du köpa till chassi, nätaggregat, moderkort (med rätt sockel, se även till att kortet har PCI-e port), minne (DDR för sockel 939 och DDR2 för sockel AM2), hårddisk (S-ATA), DVD-brännare och ett grafikkort (PCI-e, eftersom du redan har sett till att det finns stöd för det på moderkortet).

Innan vi kan komma med mer specifika rekommendationer så måste du säga om det är en processor för sockel 939 eller AM2.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Ska du clocka nått eller ska du köra på stck kylaren?.

Permalänk
Medlem

Som sagt,

Vill du ha en bättre dator och utgå från din nuvarande prolle AMD X2 4200? Då finns det nog bara två vägar att gå:

-Klocka prollen och du får en litet snabbare dator.

-Byt grafikkort och mer minnen och du får en bättre speldator

Allt annat kostar mer än det smakar. Då är det bättre att byta prollen till Intel C2D (och byta moderkort)

Visa signatur

Gudrun1