Permalänk
Inaktiv

Omöjligt att ta bort en fil.

Meckat runt lite med användare och tagit bort användare nu finns det filer jag inte kan ta bort.. kan inte ta bort den som root, kan inte flytta den eller byta namn på den..

-rwsrwxr-x 1 3202 test 3546190 Nov 28 16:07 dbarchive

Det jag vill göra är att ändra ägare på den men det går inte heller..
kör jag chown test:test dbarchive så får jag följande:

chown: changing ownership of `dbarchive': Operation not permitted

Permalänk

Inte ens som root?

Permalänk
Medlem

Du eller någon annan har inte mixtrat med filsystemsspecifika attribut till just den filen?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Inte ens som root?

Nej, precis..

Permalänk
Medlem

ls -lao dbarchive

säger vad?

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity

ls -lao dbarchive

säger vad?

-rwsrwxr-x 1 3202 3546190 Nov 28 16:07 dbarchive

vet inte om det hjälper.. men några rader från /etc/passwd och /etc/group pfradm:x:3103:200:DB System Administrator:/home/pfradm:/bin/csh sdb:x:3104:502:Database Software Owner:/home/sdb:/bin/bash orapfr:x:3203:201:Database Administrator:/oracle/PFR:/bin/csh ident:x:98: test:x:200: sdba:x:502: dba:x:201:pfradm oper:x:202:pfradm,orapfr

Permalänk
Medlem

ah, jag glömde att det var plast-unix som du körde.. -o i bsd visar objekt flaggor.. säkert så att append-only eller immutable som är satt på den.

Ser dock ut som om den har suid satt iaf..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Var ligger filen och vilket program är det som har skapat den?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linus
/usr/dbarchive/exe/bin

Vet inte vad som skapat den engång i tiden men gissar att det är något som har att göra med den applikation som är dbarchive

Precis, vi vet inte så mkt mer om hur den skapats mer än att det är den applikationen..

när man kör, lsattr dbarchive
lsattr: Inappropriate ioctl for device While reading flags on dbarchive

Nån som har en ide, kan filsystemet vara trasigt??

Permalänk
Medlem

Testat att re-mounta filsystemet? Annars kan du prova att ta bort den med filens inode nummer.

ls -li
find . -inum inodenr -exec rm -i {} \;