Permalänk
Medlem

Moderkort för 4gb

Tjenare swec.

Min nuvarande burk kan ni se i signatur och jag ska mer eller mindre köpa helt ny burk snart.

Moderkortet i min nuvarande burk hade vissa begränsningar gällande RAM minnet, bl.a kunde jag ej ha 4 st "Dual side" minnen i den samtidigt, utan det var 2 st dubble? eller 4st single side. Stod också i manualen för moderkortet att körde man 4 st minnen i samtidigt så kördes dom ej i 3200/400mhz utan moderkortet går "ner" en frekvensnivå.¨

Nu så blir det snart ny burk som sagt och då vill jag inte råka ut för samma sak.
Så min fråga är om någon på rak arm vet ett hyfsat moderkort som 4st Dual/double side minnen kan köras i och det ska kunna gå att smeta in 1gigs stickor i varje slot (d.v.s max 4gb Ram)
Ska ju funka med dual bank etc och hela det kitet också.

Datorn ska ej överklockas, ej heller så är Sli eller crossfire nödvändigt.
Amd dual, 8800 graffe kort och corsair value select 4 gb ram eller köpa lite bättre minnen 2gb och sen i framtiden köpa 2gb till, och lämpligt moderkort är vad det lutar åt.

Jag undrar också skillnaden i spel prestanda om man jämför core 2 duo E6600 med socket am2 med dual core 5200 processor?

Som ni ser är jag lite oklar över dual...double...single..och vad det innebär. Men antar det finns double/single side och dual bánk är något annat?

Edited in, som ni ser så är min nuvarande burk lite äldre då den använder 3200/400mhz minnen, nu finns det ju "snabbare" minnen med högre frekvens - så det gör ju inget om moderkort kan nyttja minnenas frekvens. Hoppas ni förstår vad jag menar. Planerar att köpa på datorbutiken.com så skadar inte om moderkortet säljes där.

Visa signatur

Data | Amd 3500 939 Msi Neo2 | 800xt

Permalänk
Medlem

Hej

Förstår ditt problem. Dock tror jag inte det beror så mycket på vilket moderkort du har, som på den inbyggda minneskontrollerns i AMD-processorn.

Eftersom minneskontrollern sitter inbyggd, måste processorn själv skicka ut spänningarna för att driva minnesuppslagen.

Varje K8-processor har till sitt förfogande 3st HT-länkar. På en single-socket-processor som till socket 939, kan den utnyttja att inte alla länkarna används, och använda de 'överblivna' länkarna för att skicka en stabilare signal till minnena. I fallet multi-socket används länkarna för att kommunicera med de andra processorerna (därav skalar NUMA så bra), och kan inte stabilisera signalen, så de behöver ECC-minnen.

Jag gissar att man använder en HT-länk per minnesbank. Möjligen även per 'sida' på minnena, och att det är därför man måste gå ner i hastighet när man stoppar i mer minne.

Så... Du kanske inte ska hoppas för mycket. Å andra sidan vet jag att det fanns moderkort till 754 som klarade dual-channel, så det kanske inte är omöjligt ändå... Om jag har fel, var vänlig rätta mig - jag vill gärna också ha tag på ett mobo som klarar 4 minnen i full spätta.

Visa signatur

Gammal och gnällig