Produkttest: Abit AB9 Pro

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Abit AB9 Pro

Nu är det dags att se närmare på ett nytt moderkort med Intels P965-kretsar. Abit AB9 Pro har haft lite av en tuff start på marknaden men som vanligt har det kommit många nya uppdaterade bios-versioner. Numera kan man sänka multipeln och verklockningsmöjligheterna plus kompatibiliteten har förbättrats. Frågan är om det räcker jämfört med konkurrenterna.

Läs produkttestet: Abit AB9 Pro

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kortet saknar parallell och serieport på bakpanelen, men finns det några serie- eller parallellprotar som man kan ansluta internt på moderkortet och få ut via någon bracket? Känns lite kass att ett såpass dyrt moderkort ska sakna så grundläggande saker som parallell och serieport. Visst man kan köpa USB-adaptrar men det kostar extra. Synd också att det bara är 2 st PCI-platser.

Annars verkar det vara ett helt OK moderkort! Bra med passiv kylning!

Permalänk
Hedersmedlem

Nej det finns inga sådana kontakter

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

"Numera kan man sänka multipeln och "verklockningsmöjligheterna""

Jahaa...

ont: håller med ronny, att på ett så pass dyrt kort inte finna paralell eller serieportar.
Tycker samma heatpipe-lösning på mitt moderkort går väldigt hett snabbt.

Permalänk
Medlem

Parallella och seriella kontakter har gjort sitt. Precis som ISA och andra utdaterade standarder. Det finns fullgoda tredjepartslösningar för att ansluta gamla enheter så man ska inte kräva att tillverkare tillhandahåller en massa gammalt bloat på sina moderkort. Häng med in i framtiden vet jag.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

hmm.. kommer PCI att försvinna helt det med snart tro? =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det är hög tid för det tycker jag. Men det tillverkas ju en hel uppsjö av pci-kort fortfarande.

Permalänk
Medlem

Som vanligt har man inte testat RAID5 funktionerna och dess prestanda.

Däremot en massa intetsägande grafer över spelprestanda som på sin höjd skiljer nån procent från andra kort. Som om detta vore viktigt när differenserna ändå är marginella?!

Kanske dags för en genomgång/test av diskprestanda härnäst?!

Jag kan inte bara gnälla - kan bidraga också om någon är intresserad?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Kortet saknar parallell och serieport på bakpanelen, men finns det några serie- eller parallellprotar som man kan ansluta internt på moderkortet och få ut via någon bracket? Känns lite kass att ett såpass dyrt moderkort ska sakna så grundläggande saker som parallell och serieport.

Jag vill inte låta gnällig men paralellport och serieport är tämligen onödigt idag om man inte har en gammal UPS eller liknande. Små displayer går idag på USB och så mycket mer finns det inte. Varför ska det finnas på detta kortet när DFI inte har det på sina kort som släpptes i januari -05? =/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag har detta kort och har haft lite problem med det som tex. att man måste ha diskett för att formatera osv(om man använder IDE CD-Läsare)... Men det var inte så farligt men jag har verkligen inte fått någon stabil överklockning men det kan nog bero mycket på mina Corshair Value. S minnen... (Jag har updaterat BIOSET till det senaste, updaterade senast för 1 vecka sedan)
Sedan det att det bara finns två stycken PCI portar tycker jag på sätt o vis är positivt med tanke på att de är lite passé och jag tycker man borde sakta men säkert lämna det som dem verkar göra...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Jag vill inte låta gnällig men paralellport och serieport är tämligen onödigt idag om man inte har en gammal UPS eller liknande. Små displayer går idag på USB och så mycket mer finns det inte. Varför ska det finnas på detta kortet när DFI inte har det på sina kort som släpptes i januari -05? =/

Precis. Och DFI -05? Hur skulle det vara med Abit -02? Abit IT7 m.fl.

Edit: Blev faktiskt lite sugen på att byta från Gigabyte DQ6 till det här. En extra intern SATA-plats + en eSATA vore mums. Har redan alla 8 SATA-platser fyllda på DQ6an samt att jag tycker det strular mycket.
Undrar dock hur det skulle gå ihop med mina Corsair PC6400C4or. Hmm, blir att läsa på lite här nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Som vanligt har man inte testat RAID5 funktionerna och dess prestanda.

Däremot en massa intetsägande grafer över spelprestanda som på sin höjd skiljer nån procent från andra kort. Som om detta vore viktigt när differenserna ändå är marginella?!

Kanske dags för en genomgång/test av diskprestanda härnäst?!

Jag kan inte bara gnälla - kan bidraga också om någon är intresserad?

Intresse finns här iaf, även om jag knappast "vågar"(vill?) köra RAID5 via moderkortet.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

ser ut att vara ett riktigt bra kort!! skulle passa finfint till filservern

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Precis. Och DFI -05? Hur skulle det vara med Abit -02? Abit IT7 m.fl.

Menade mer eftersom att jag har två SLI-DR men inga Abit-kort

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag har kortet, och resten ser ni i sign, allt funkar klockrent:D Att man behöver floppy vid installation är pga drivrutiner till sata kontrollern, men det ska funka att stoppa i cd:n med tror jag.

Permalänk
Medlem

Jag använder detta kortet och jag hade väldiga problem med att installera datorn. (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...)

Det mesta är löst nu, det enda som jag inte kan få fungera är att köra minnena i dualchannel, jag har 2x Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB, memtest86 är körd på dem, jag har uppdaterat bios och testat med att öka volten till dem, men det vill sig inte, någon som har löst detta?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

"Det går lätt att komma åt cmos-bygeln för att nolla bios och sata-anslutningarna har en bra placering."

Min kommentar: MY ASS att det går lätt att komma åt CMOS-bygeln, jag måste montera loss mitt 7950 GX2 för att ha en chans att nå den...

Jag funderar allvarligt på att elda upp mitt AB9 Pro, så nöjd är jag!
Har aldrig varit med om ett mer struligt kort...
Skitkort, aldrig mer Abit säger jag...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Låter inte som det här kortet är värt 1500:- !

Permalänk
Medlem

Hade aldrig några problem med installationen och behövde heller aldrig installera några drivisar till satakontrollern, kör med sata HDD och sata DVD

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av honky
Hade aldrig några problem med installationen och behövde heller aldrig installera några drivisar till satakontrollern, kör med sata HDD och sata DVD

Har du en XP-skiva med SP1 eller högre så behövs inga SATA-drivare. Bara om du kör RAID.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Efter biosuppdatering 1.5 är kortet väl värt sina pengar - för mig i alla fall. Nu fungerar dualläget för min ramtyp, temperaturen sänktes direkt med 6-7 grader och jag har haft möjligheten att klocka min E6300 18% än så länge (med orginalkylare och fläkt).

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Håller med save, kortet är lätt värt sina pengar nu med senaste bios:)

Permalänk

Jag har problem med mitt AB9 Pro, i enhetshanteraren får jag en okänd enhet som inte går att köra in några drivrutiner till. vad göra??

Permalänk
Medlem

Hur är ljudkortet på detta moderkort? Fungerar HD-Audio som det ska?

Visa signatur

P150 solo rev | P5N-E SLI w/NB47J on SB | E6600 w/ Ninja 1st rev | 2GB GEIL Ultra 5400 CL 3 | XFX 7800GT w/ ZM-VF700-Cu | 2 x SP120 250GB