Ainkaboot släpper Via Epia-kluster

Permalänk
Melding Plague

Ainkaboot släpper Via Epia-kluster

Det london-baserade företaget Ainkaboot har idag presenterat ett nytt klusterdatorsystem som bygger på Vias Epia-plattform. Modellen heter MPC7 och består av sex stycken Via Epia-moderkort med Vias processor C7 samt en lagringsmodul.

Läs nyheten: Ainkaboot släpper Via Epia-kluster

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

120W är rätt imponerande för ett kluster....

Permalänk
Medlem

Skrattretande låg effektåtgång, ett par kronor extra på elräkningen, mäkta imponerade! Kul att någon går emot strömmen (där fick jag till det ) och inte bara tänker prestanda utan också prestanda/effekt-ratio. *Klapp, klapp*

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hur högt är det? Och vad är det för lagringsmodul de pratar om?

Något att köra Webb på kanske? Och undra vad det där kan kosta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Hur högt är det? Och vad är det för lagringsmodul de pratar om?

Något att köra Webb på kanske? Och undra vad det där kan kosta

För billigaste confen skulle jag gissa på runt 30 000+ kr. Varför ska alla söta servrar vara så 17 dyra? Jag vill ha en hel serverpark med Mac-servrar bara för att titta på när de blinkar och har sig, och veta att de mår bra och gör ett bra jobb

Någon som håller med?

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n
För billigaste confen skulle jag gissa på runt 30 000+ kr. Varför ska alla söta servrar vara så 17 dyra? Jag vill ha en hel serverpark med Mac-servrar bara för att titta på när de blinkar och har sig, och veta att de mår bra och gör ett bra jobb

Någon som håller med?

Du talar ORD av visdom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n
För billigaste confen skulle jag gissa på runt 30 000+ kr. Varför ska alla söta servrar vara så 17 dyra? Jag vill ha en hel serverpark med Mac-servrar bara för att titta på när de blinkar och har sig, och veta att de mår bra och gör ett bra jobb

Någon som håller med?

Hade varit nice annars för att labba med, kunna testa massa olika saker men även kunna ha typ 1 ren router/firewall, redundanta win2k3 servrar och redundanta linux servrar och endå ha kvar en burk att leka med ;).

Permalänk
Avstängd

Känns som att en Kentsfield skulle få mer gjort, antagligen på färre watt. Om inte annat så skulle det ändå ta mindre plats.
En Kentsfield klarar 4 råtunga trådar. Denna klarar iofs 6 trådar, men med mycket sämre prestanda per tråd, dessutom med lägre effektivitet då ett kluster aldrig blir lika effektivt.

Känns som att Kentsfield hade klarat det där bra, och när K8L kommer och konkurrerar så kommer den där antagligen ännu mer i skamvrån när det gäller pris och prestanda, då priserna kommer sjunka på quad-cores och eventuellt även prestandan kommer bli bättre.

Permalänk
Medlem

Trevligt med låg effektförbrukning, finns det att köpa 1 st Via Epia-moderkort sådant att köpa i detaljhandeln måntro?

Permalänk
Medlem

Är inte en Core 2 Duo effektivare?
Min bärbara, drar enligt det inbyggda programmet aldrig mer än 18 watt i batteriläge. Visst, då är den nerklockad till 1 GHz men är samtidigt en dualcore och rätt mycket effektivare arkitektur?

Sen får man ju förstås lägga till förluster i nätagget men samtidigt kan man ta bort massa skräp som skärm, trådlöst-näverkskort osv. Sen så är det bara en Core Duo i min bärbara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Hur högt är det? Och vad är det för lagringsmodul de pratar om?

Något att köra Webb på kanske? Och undra vad det där kan kosta

Ser ut att vara 5U, kanske 4U.
Tycker det ser rätt tufft ut. Varje dator är i en liten kassett, helt klart smidigt. Slänger man in 2GHz CPUs och 1GB minne så blir nog prestandan för hela enheten rätt ok.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Känns som att en Kentsfield skulle få mer gjort, antagligen på färre watt. Om inte annat så skulle det ändå ta mindre plats.
En Kentsfield klarar 4 råtunga trådar. Denna klarar iofs 6 trådar, men med mycket sämre prestanda per tråd, dessutom med lägre effektivitet då ett kluster aldrig blir lika effektivt.

Känns som att Kentsfield hade klarat det där bra, och när K8L kommer och konkurrerar så kommer den där antagligen ännu mer i skamvrån när det gäller pris och prestanda, då priserna kommer sjunka på quad-cores och eventuellt även prestandan kommer bli bättre.

Nu ska vi inte vara s gnälla. Du vet väl att flest antal blinkande dioder vinner

Permalänk
Avstängd

Jag säger bara:
Släng dig i väggen Harry Potter!

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad en C7 processor motsvarar ungefär på intels/amds sida för vanliga processorer.

Permalänk
Medlem

Är jag inte fel ute har jag för mig C7:an var väldigt bra på krypterings beräkningar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

ehh, kluster ? ehhhh whaaaat ? Jag tror nog att jag inte fattade liksom vad detta är??!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Någon som vet vad en C7 processor motsvarar ungefär på intels/amds sida för vanliga processorer.

Är inte helt hundra. Men du kan väl jämföra med Pentium M.

C7 1,8Ghz vs Pentium 1,8GHz...

Här har du en artikel som kan vara värt att läsa: http://www.hardwaresecrets.com/article/195

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Är jag inte fel ute har jag för mig C7:an var väldigt bra på krypterings beräkningar.

Tror inte du är fel ute, har också för mig jag läst det, både vad gäller C5 och C7, ska ju ha nån inbyggt krypteringsprocessor.
Så att hålla på med sådana beräkningar är den nog förmodligen riktigt bra på.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Någon som vet vad en C7 processor motsvarar ungefär på intels/amds sida för vanliga processorer.

Jag hittade ett prestandatest på C7 och den ser inte ut som ett prestandamonster, men lite effekt drar den!

C7-M 1.5GHz ULV PM 1.1GHz ULV PC Mark 04 Total 1119 1784 CPU 1233 1681 Memory 791 846 Graphics 339 443 3DMark 2001SE 1024 x 768@Default 1702 2145 Aquamark GFX 253 274 CPU 4404 5,690 Mobile Mark 2002 Performance Rating 122 153 Battary Life Rating 332mins 256mins SiSoftware Sandra ALU 2414 3385 FPU 518 1204 ISSE2 1151 1883 Int 6395 9298 Float 7171 10105

http://www.hkepc.com/hwdb/viac7m-5.htm

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Medlem

PadLock heter krypteringsdoningen. Om nån vill kolla upp det.

Permalänk

det där är het skit... jag håller med... vill oxå ha en (eller 5 ) sånna clustrar sittandes i en sjysst box av halv-mörk-tonar plexi, lagom så man ser alla dioder blina så fint ^^

haha, mitt nya (inte i sign) nätagg skulle palla att driva samtliga 5 (önske) clusters själv ^^

fast sen så ska jag ju bygga mig en server snart... helt klart en kandidat IAF ^^

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Känns som att en Kentsfield skulle få mer gjort, antagligen på färre watt. Om inte annat så skulle det ändå ta mindre plats.
En Kentsfield klarar 4 råtunga trådar. Denna klarar iofs 6 trådar, men med mycket sämre prestanda per tråd, dessutom med lägre effektivitet då ett kluster aldrig blir lika effektivt.

Känns som att Kentsfield hade klarat det där bra, och när K8L kommer och konkurrerar så kommer den där antagligen ännu mer i skamvrån när det gäller pris och prestanda, då priserna kommer sjunka på quad-cores och eventuellt även prestandan kommer bli bättre.

Mjo, Men om den dör så dör det. Här skulle man kunna kanske döda 2st av 6st och ändå få det att fungera. Om man nu konfar det så.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Trevligt med låg effektförbrukning, finns det att köpa 1 st Via Epia-moderkort sådant att köpa i detaljhandeln måntro?

Japp! Finns på komplett och webhallen och många många fler. Kolla på www.mini-itx.com för massor med info. www.epiacenter.com har ett hyffsat forum också. Jag har precis köpt mitt första (väntar på leverans) för att se vad det orkar med.

/Calle

Permalänk
Medlem

helt klart högt blinkvärde på dom där (Y)

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
ehh, kluster ? ehhhh whaaaat ? Jag tror nog att jag inte fattade liksom vad detta är??!

Ett kluster är ett gäng datorer som utför beräkningar tillsammans. Blir typ som 1 virtuellt system som är byggt av flera fysiska!.