Ainkaboot släpper Via Epia-kluster

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Ainkaboot släpper Via Epia-kluster

Det london-baserade företaget Ainkaboot har idag presenterat ett nytt klusterdatorsystem som bygger på Vias Epia-plattform. Modellen heter MPC7 och består av sex stycken Via Epia-moderkort med Vias processor C7 samt en lagringsmodul.

Läs nyheten: Ainkaboot släpper Via Epia-kluster

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

120W är rätt imponerande för ett kluster....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2003

Skrattretande låg effektåtgång, ett par kronor extra på elräkningen, mäkta imponerade! Kul att någon går emot strömmen (där fick jag till det ) och inte bara tänker prestanda utan också prestanda/effekt-ratio. *Klapp, klapp*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Maj 2004

flops?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2002

Hur högt är det? Och vad är det för lagringsmodul de pratar om?

Något att köra Webb på kanske? Och undra vad det där kan kosta

Livets 3 pelare:
SEX, MAT & KAFFE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus

För billigaste confen skulle jag gissa på runt 30 000+ kr. Varför ska alla söta servrar vara så 17 dyra? Jag vill ha en hel serverpark med Mac-servrar bara för att titta på när de blinkar och har sig, och veta att de mår bra och gör ett bra jobb

Någon som håller med?

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n
För billigaste confen skulle jag gissa på runt 30 000+ kr. Varför ska alla söta servrar vara så 17 dyra? Jag vill ha en hel serverpark med Mac-servrar bara för att titta på när de blinkar och har sig, och veta att de mår bra och gör ett bra jobb

Någon som håller med?

Du talar ORD av visdom

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n

Någon som håller med?

Hade varit nice annars för att labba med, kunna testa massa olika saker men även kunna ha typ 1 ren router/firewall, redundanta win2k3 servrar och redundanta linux servrar och endå ha kvar en burk att leka med ;).

Livets 3 pelare:
SEX, MAT & KAFFE.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2001

Känns som att en Kentsfield skulle få mer gjort, antagligen på färre watt. Om inte annat så skulle det ändå ta mindre plats.
En Kentsfield klarar 4 råtunga trådar. Denna klarar iofs 6 trådar, men med mycket sämre prestanda per tråd, dessutom med lägre effektivitet då ett kluster aldrig blir lika effektivt.

Känns som att Kentsfield hade klarat det där bra, och när K8L kommer och konkurrerar så kommer den där antagligen ännu mer i skamvrån när det gäller pris och prestanda, då priserna kommer sjunka på quad-cores och eventuellt även prestandan kommer bli bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2007

Trevligt med låg effektförbrukning, finns det att köpa 1 st Via Epia-moderkort sådant att köpa i detaljhandeln måntro?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Är inte en Core 2 Duo effektivare?
Min bärbara, drar enligt det inbyggda programmet aldrig mer än 18 watt i batteriläge. Visst, då är den nerklockad till 1 GHz men är samtidigt en dualcore och rätt mycket effektivare arkitektur?

Sen får man ju förstås lägga till förluster i nätagget men samtidigt kan man ta bort massa skräp som skärm, trådlöst-näverkskort osv. Sen så är det bara en Core Duo i min bärbara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus

Ser ut att vara 5U, kanske 4U.
Tycker det ser rätt tufft ut. Varje dator är i en liten kassett, helt klart smidigt. Slänger man in 2GHz CPUs och 1GB minne så blir nog prestandan för hela enheten rätt ok.

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Känns som att en Kentsfield skulle få mer gjort, antagligen på färre watt. Om inte annat så skulle det ändå ta mindre plats.
En Kentsfield klarar 4 råtunga trådar. Denna klarar iofs 6 trådar, men med mycket sämre prestanda per tråd, dessutom med lägre effektivitet då ett kluster aldrig blir lika effektivt.

Känns som att Kentsfield hade klarat det där bra, och när K8L kommer och konkurrerar så kommer den där antagligen ännu mer i skamvrån när det gäller pris och prestanda, då priserna kommer sjunka på quad-cores och eventuellt även prestandan kommer bli bättre.

Nu ska vi inte vara s gnälla. Du vet väl att flest antal blinkande dioder vinner

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Jag säger bara:
Släng dig i väggen Harry Potter!

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | Shadowk på YouTube | www.intrnet.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2007

Någon som vet vad en C7 processor motsvarar ungefär på intels/amds sida för vanliga processorer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2002

Är jag inte fel ute har jag för mig C7:an var väldigt bra på krypterings beräkningar.

System:\Dator\Spel>2600k¤4.5ghz_-_8Gb_-_670GTX_OC_-_Xonar_DX.exe
System:\Dator\Laptop>Samsung_-_535U3C-A01.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006

ehh, kluster ? ehhhh whaaaat ? Jag tror nog att jag inte fattade liksom vad detta är??!

Digital Analyst Intern på Microsoft Sverige & Driver webbyrån Bevace Media AB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Någon som vet vad en C7 processor motsvarar ungefär på intels/amds sida för vanliga processorer.

Är inte helt hundra. Men du kan väl jämföra med Pentium M.

C7 1,8Ghz vs Pentium 1,8GHz...

Här har du en artikel som kan vara värt att läsa: http://www.hardwaresecrets.com/article/195

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lule
Registrerad
Mar 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Är jag inte fel ute har jag för mig C7:an var väldigt bra på krypterings beräkningar.

Tror inte du är fel ute, har också för mig jag läst det, både vad gäller C5 och C7, ska ju ha nån inbyggt krypteringsprocessor.
Så att hålla på med sådana beräkningar är den nog förmodligen riktigt bra på.

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tellus
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Jag hittade ett prestandatest på C7 och den ser inte ut som ett prestandamonster, men lite effekt drar den!

C7-M 1.5GHz ULV PM 1.1GHz ULV PC Mark 04 Total 1119 1784 CPU 1233 1681 Memory 791 846 Graphics 339 443 3DMark 2001SE 1024 x 768@Default 1702 2145 Aquamark GFX 253 274 CPU 4404 5,690 Mobile Mark 2002 Performance Rating 122 153 Battary Life Rating 332mins 256mins SiSoftware Sandra ALU 2414 3385 FPU 518 1204 ISSE2 1151 1883 Int 6395 9298 Float 7171 10105

http://www.hkepc.com/hwdb/viac7m-5.htm

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Singapore
Registrerad
Okt 2003

PadLock heter krypteringsdoningen. Om nån vill kolla upp det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2006

det där är het skit... jag håller med... vill oxå ha en (eller 5 ) sånna clustrar sittandes i en sjysst box av halv-mörk-tonar plexi, lagom så man ser alla dioder blina så fint ^^

haha, mitt nya (inte i sign) nätagg skulle palla att driva samtliga 5 (önske) clusters själv ^^

fast sen så ska jag ju bygga mig en server snart... helt klart en kandidat IAF ^^

| Intel Core i7-6700K @ 4.2GHz | Asus STRIX GTX 1080 | Asus Z170 Pro Gaming | HyperX Predator 240Gb M.2 SSD | Corsair Force GT 240Gb RAID0 | 3x Intel 240Gb 320 | 300Gb Raptor @ 10,000 RPM | Samsung EcoGreen 2TB | 32 Gb Corsair Dominator Platinum 3000 DDR4 RAM | 1200w Corsair AX Professional |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kil, Karstad
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Mjo, Men om den dör så dör det. Här skulle man kunna kanske döda 2st av 6st och ändå få det att fungera. Om man nu konfar det så.

Inte kasta bäver i trähus!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Trevligt med låg effektförbrukning, finns det att köpa 1 st Via Epia-moderkort sådant att köpa i detaljhandeln måntro?

Japp! Finns på komplett och webhallen och många många fler. Kolla på www.mini-itx.com för massor med info. www.epiacenter.com har ett hyffsat forum också. Jag har precis köpt mitt första (väntar på leverans) för att se vad det orkar med.

/Calle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
_
Registrerad
Jun 2004

helt klart högt blinkvärde på dom där (Y)

Main: i5 4670K@4Ghz - 32GB - GTX 1080 - (250 + 120)GB SSD - Win10 + Debian
rMBP: 13" Retina, Haswell i5, 4GB , 128gb SSD -OSX
nMBP: 13", i5@2Ghz i5, 16GB, 512GB -OSX
NAS: HP Microserver, 8GB Ram, 4*2Tb@RAID-Z -FreeBSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
ehh, kluster ? ehhhh whaaaat ? Jag tror nog att jag inte fattade liksom vad detta är??!

Ett kluster är ett gäng datorer som utför beräkningar tillsammans. Blir typ som 1 virtuellt system som är byggt av flera fysiska!.