Permalänk
Medlem

Safari VS Firefox!

En diskussion som inte känns lika uppenbar som IE vs Firefox kanske?

Har länge använt Firefox och gjort det även på Mac, men har senaste veckan uteslutande kört med Safari. Jag använder inte särskilt mycket plugins etc och vill mest ha en lätt browser som kan köra tabbar, vilket safari gör...

Sedan tycker jag senaste Firefox har varit väldigt ostabilt? Och jag tycker prestandan i Firefox inte alls är sådär jätte het, tar tid att starta upp och programmet känns allmänt segt till och från. Min dator är absolut inte slö på något vis...!

Men låt oss diskutera! Safari; För/nackdelar? Firefox; För/nackdelar?

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

FireFox
+ snabb!
+ tweakarens dröm.
+ stort community.
- minneskrävande.

Safari
+ snabb!
+ stabil!
+ cleant interface.
- inte lika många roliga extensions. (saknar en vettig motsvarighet till Adblock)

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna använda Safari om det hade stöd för min bank (jag har Skandiabanken). Tills dess orkar jag inte använda 2 webbläsare samtidigt. Firefox alltså.

Fördelen med Safari är att det känns mycket mer macigt. Aquaknappar och så vidare. Fördelen med Firefox är alla plugin som finns.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Jag säger som Xerent, vissa saker stoppar Safari på, så då får det blir Fx. Dessutom har jag inte orkat kolla upp hur många av mina älskade extensions som har motsvarigheter hos Safari.

EDIT: Om Safari hade motsvarat Fx i funktionalitet hade jag alltså bytt på ett ögonblick.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Om Safari hade motsvarat Fx i funktionalitet hade jag alltså bytt på ett ögonblick.

Om Safari hade en riktig motsvarghet till Adblock hade jag aldrig sett mig om

PithHelmet är bra, men det är för krångligt att blocka enstaka "nya" reklambanners.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

denna då, för adblock;

http://pimpmysafari.com/plugins/safariblock-112

har inte testat själv men såg den när jag letade efter plugins förut. Använder inga plugins till firefox just... tycker att jag klarar mig bra ändå... SHB funkar ändå crap på Mac så... ska ge Safari en vecka till iaf, minst!

Älskar att "laddningsmätare" visas i addressfältet!

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Safari är väldigt Macigt: Aqua-utséende, integration med iPhoto, Dictionary mfl, bättre typsnittsrendering. Saknar dock en del finesser(speciellt avsaknaden av statusbaren stör jag mig på, men även att bilder inte skalas per automatik), och slöar ner rejält ibland(kanske bara är jag som upplever detta?).
Firefox är firefox: en massa tillägg och finesser. Många småsaker; skönt att kunna mushjulsklicka för att stänga flikar, t ex. Nackdelen är att det inte integrerar lika bra som Safari, och även här upplever jag att det lätt blir segt(så fort jag öppnar flikar fryser FF till i någon knapp sekund).
Camino saknar även den många av Firefox finesser, men den är stabil och snabb för mig, och har det jag behöver. Hyffsat macig också.
Därför är jag(för tillfället) Caminoanvändare.

Permalänk
Medlem

Hamman: Innehåll -> Visa statusfältet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Hamman: Innehåll -> Visa statusfältet

Tackar, hade helt missat det. Tänkte inte ens på att det kunde vara möjligt att slå på det, men tji fick jag.

Permalänk

Kör safari i os x. Krafsar man i windows så är det opera som gäller för hela slanten. Om en sida mot förmodan inte funkar i safari är det opera i os x som gäller. Aldrig gillat firefox - det går segt och tar massa minne.

Permalänk
Medlem

safari för hela slanten, dock med safariblock & inquisitor installerade.. FF går bra på windows då det har IE att konkurera med och det är ju inte en match.. safari slår ju dock FF på samma sätt på macen..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Kör Firefox. Hade hellre kört Safari om funktionaliteten hade varit den samma som hos Fx.

Att Fx är så grisigt ful oavsett vilket operativ man kör är ju inte uppmuntrande.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Jag kör Firefox, men om jag har uppe <10-15 tabbar så tar en abnormt mycket CPU-tid, vilket jag inte riktigt tycker om. 65% är ingen ovanlighet.
Det ända negativa jag har att säga om Firefox.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Kör Safari och det uppfyller mina krav bra. Det är Macigt och är inte speciellt krävande. Något jag saknar däremot är att man inte kan flytta runt tabberna i vilken ordning man vill, lite jobbigt. Och sen funkar inte alla sidor riktigt bra i Safari, eller de flesta sidor fungerar men all funktionalitet på alla sidor fungerar inte till 100%. Sen skulle jag också vilja ha något vettigt adblock program till Safari.

På Windows och Linux kör jag Firefox.

Permalänk
Medlem

angående vettigt adblock program till safari, har ni testat safariblock det är exakt som adblock för FF, kan blockera flash reklam och allt annat störande har inte sett reklam på jag vet inte hur länge med det installerat..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
angående vettigt adblock program till safari, har ni testat safariblock det är exakt som adblock för FF, kan blockera flash reklam och allt annat störande har inte sett reklam på jag vet inte hur länge med det installerat..

Verkar fungera dåligt efter lite testande.

Permalänk
Medlem

Enbart Safari. Stötte på EN sida som inte funkade något vidare i Safari men gick bra i Camino. Enda gången jag kört något annat än Safari egentligen. Min internetbank (SHB) fungerar också utan problem, och jag kör inte en massa extensions, så jag kräver inte all funktionalitet i FF.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk

Jag kör Safari med safriblock och det fungerar perfekt för mig. Den enda egentliga plugin jag använder till FF är adblock och där gör safariblock ett tillräckligt bra jobb enligt mig. Sen att jag älskar gränssnittet i Safaris RSS-läsare är ett stort plus

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

något som jag kört med på senaste tiden för safari som jag inte tänkt på faktiskt är safarispeed, det är visserligen shareware så det kostar en liten slant om man vill ha det. Jag använder det till att slå av den lilla delay som safari har innan den ritar upp sidan och så slår jag av borstad metal looken som safari har standard och kör med Aqua utseendet istället då det känns smidigare..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Jag ogillar Safaris utseende. Vilket är varför jag kör Camino.
I Linux kör jag Fx, med ett lagom antal extensions, men i Camino tror jag inte jag har en enda, och det är ganska sällan jag saknar dem... Undrar varför :s

Tyvärr kan jag inte säga något om Safari vs. Fx, och ska jag vara ärlig föredrar jag Camino över båda.

Permalänk
Medlem

Finns Safari för Linux?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
Finns Safari för Linux?

nej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nemrod
Jag ogillar Safaris utseende. Vilket är varför jag kör Camino.
I Linux kör jag Fx, med ett lagom antal extensions, men i Camino tror jag inte jag har en enda, och det är ganska sällan jag saknar dem... Undrar varför :s

Tyvärr kan jag inte säga något om Safari vs. Fx, och ska jag vara ärlig föredrar jag Camino över båda.

Om man kör safari i Aqua läge så ser det ut som camino och alla andra Aqua program på macen..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Jag gör Firefox (bon echo).. Har aldrig riktigt fastnat för Safari.. Kanske borde testa det lite mer? Jag använder faktiskt inte ett enda plugin i fx... Vilka plugin är det som är så otroliga som alla pratar om?

Hur som helst känns ju safari snabbare och macigare.. Dock har jag upplevt att vissa sidor inte fungerar i safari..

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

spanXen: Adblock och Flashblock använder jag. Den förstnämnda spärrar de flesta reklambilder och den andra gör att webbläsaren inte läser in flashfilmer/rutor/reklam förrän man klickar på den. Förvirrande att surfa på t.ex. Aftonbladet när man bara ser relevant text och inte 50 flashreklamrutor som blinkar, snurrar och håller på (provade för sakens skull, läser inte där annars).

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Bytte från Firefox till Safari idag. Firefox är så ohyggligt bloatat och badbollar alldeles för mycket.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
Finns Safari för Linux?

Pröva Konqueror, den använder samma renderingsmotor som Safari.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Firefox ser hyfsat "macigt" ut om man använder ett tema som UNO, då blir Firefox väldigt trevlig.

Visa signatur

must!

Permalänk

kör för tillfället både safari och firefox. Dom har båda sina fördelar och nackdelar.

Tycker firefox är nog det säkraste att sattsa på, dock är det väldigt minneskrävande och tycker att det ser väldigt klumpigt ut. Använder mäst safari för utseendet och prestandats skull faktiskt. Dock så känns det som om safari är en del snabbare än firefox.

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk

Camino är ju ett hett alternativ, känns som en fin blandning mellan Safari och Firefox
Senaste betan har inbyggd flashblock också.

Permalänk
Avstängd

Om det finns en webbläsare förutom Firefox där man skapar nya tabbar på command + T och kan växla mellan dom med command + 1234 osv så kan jag överväga att byta. Annars aldrig.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio