Permalänk

Inbyggt nätverkskort krävande?

Hej

Jag har ett Asus A8N-SLI Deluxe moderkort med 2 inbyggda nätverkskort.
Använder en av dessa för att koppla mig till modemet och internet.

Läste på bf2.se´s forum att ett inyggt nätverkskort kan dra upp till 30% av processorn. Stämmer det?

Lönar det sig att jag plockar fram ett av mina nätverkskort ur garderoben & stoppar i istället? Och stänger av de inbyggda i bios.

Teorier / erfarenheter om detta skulle vara intressant.

Mvh
Patrik

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Avstängd

Du lär inte plåga något nätverkskort med en adsl-koppling

Permalänk

nej, men frågan är om jag kommer tjäna något i CPU-kraft när jag spelar onlinespel (BF2 exempelvis) om jag stoppar i ett pci nätverkskort (ett "vanligt" 100-200-kronors billigt kort) jämfört med moderkortets inbyggda?

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Medlem

En liten marinell skillnad är det väl, men belastningen på cpu ligger knappast på 30% och inte någonstans i närheten heller vi snackar om någon/några % inte mer.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

@ thompson

ok. Tack.
Grymma 3d mark score förresten...
Själv landade jag på 11500 i 3dmark 05 sist jag testade.

Men jag har en ny cpu på väg som förhoppningsvis kommer höja lite.
Sen vill jag klocka mina kort, men lyckas bara få det ena klockat. (vilket resulterar i att dom går i "otakt" och ger mig sämre 3dmarkpoäng än oklockat) (!)

Har du några klockningsknep? (såg att du kör dina 2x 7900gt klockade)

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Medlem

Troligtvis blir det ingen skillnad, om du inte har ett par riktigt fina kort liggandes.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Re: Inbyggt nätverkskort krävande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av natashero
Hej

Jag har ett Asus A8N-SLI Deluxe moderkort med 2 inbyggda nätverkskort.
Använder en av dessa för att koppla mig till modemet och internet.

Läste på bf2.se´s forum att ett inyggt nätverkskort kan dra upp till 30% av processorn. Stämmer det?

Lönar det sig att jag plockar fram ett av mina nätverkskort ur garderoben & stoppar i istället? Och stänger av de inbyggda i bios.

Teorier / erfarenheter om detta skulle vara intressant.

Mvh
Patrik

Nej,

Om du inte kör datorn som hårt belastad server, med flera nätanslutningar.

Visa signatur

Gudrun1