Permalänk
Avstängd

Winlogon.sys tar upp 50% CPU konstant

Ska det vara så här? 50% av CPU (Dual Core 4200+, 2,2Mhz) är okuperat av winlogon.sys, KONSTANT.
Börjar tro att det kan vara anlednigen till lagg (se min tråd i nätverksdelen), vad gör Winlogon.sys egentligen? vad är det?

Tidigare (ett par veckor tillbaka) tog denna fil inte upp 50%, kollar processer lite då och då, men aldrig lagt märke till denna fil.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

du kan ju avsluta processen med en och sen testa men om nått händer är det ju bara att starta om datorn

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har du en crackad verson av WGA check installerad?

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid

Förmodligen nåt elakt som kommit in i din dator. Viruskollat?

Permalänk
Avstängd

ja, med F-secure och med Spybot, finns det något annat (gratis) program jag bör testa?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Vila i frid

Enligt Google är förmodligen winlogon.sys ett virus.

Tanka hem 30-dagars version (som är en fullversion begränsad till 30 dagar) av NOD32 från http://www.eset.com

Permalänk
Medlem

testa avast.com home gratis och är bra tycker jag

Permalänk
Inaktiv

AVG free edition och adaware !

Permalänk

Ad-Aware Se Professional:

http://www.download.com/Ad-Aware-SE-Personal-Edition/3000-802...

Annars kan du ju alltid gå start-sök-"Winlogon.sys" och scanna med antivirus/ta bort om det går..

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - Cooler Master H500 - ASUS ROG Ryujin II 240 -

Permalänk
Avstängd

Ok, laddade ner Nod, men jäkalr vad tid virusscanningen tar O_o

det luriga är att filen bytte namn igen, numer kallar dne sig själv för Winlogon.exe, istället för Winlogon.sys, men bort ska den, deffinitivt

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Vila i frid

Starta om datorn i SAFE mode och kör virus-scanningen.

Permalänk
Medlem

The process "winlogon.exe" runs in the background. It's a part of the Windows Login subsystem. Winlogon is necessary for user authorization and checks the Windows XP activation code.

Note: The winlogon.exe file is located in the folder C:\Windows\System32. In other cases, winlogon.exe is a virus, spyware, trojan or worm!

winlogon.exe

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.