Permalänk
Medlem

hmm.. fundersam..

Är inne på att köpa ny moderkaka pga av allt tyder på att det är fel på min nuvarande dfi bräda.

så då undrar jag bara 2 saker.

är ddr minnena och min cpu kompatilbla på am2?
det står ju att athlon 64 är kompatibelt och kretskorten för drr och ddr2 minnen ser iaf likadana ut..

tacksam för svar

/glimten

Visa signatur

Tt Armor Silver l Hiper Type R 480W l DFI Lanparty Nforce4 UT Ultra-D l Athlon 64 4000+ (Tt Sonic Tower+12cm-fläkt) l Sapphire X1950XT 256MB + VF900-cu l G.Skill 2GBZX (2-3-2-5) l WD Raptor 36 l WD Caviar SATA2 250GB l WD Caviar SATA 160GB l Samsung 930BF

Permalänk
Medlem

Nej, dom är inte kompatibla.

Neeej, köp inte en AM2 bräda!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Köp ingen AM2-bräda, utan köp en s939-bräda. Processorn passar inte till sockeln på en AM2:a och du behöver DDR2-minne till AM2.(finns undantag som tar DDR-minne, men de är få)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
(finns undantag som tar DDR-minne, men de är få)

Gör det verkligen det? minneskontrollern sitter ju i processorn, klarar verkligen kontrollern i en AM2 processor DDR minne? Känns som att det itne gör det. Det är ju skillnad från tex C2D där minneskontrollern sitter på moderkortet, då kan man ha olika minnen till en processor beroende på hur minneskontrollern är byggd.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Gör det verkligen det? minneskontrollern sitter ju i processorn, klarar verkligen kontrollern i en AM2 processor DDR minne? Känns som att det itne gör det. Det är ju skillnad från tex C2D där minneskontrollern sitter på moderkortet, då kan man ha olika minnen till en processor beroende på hur minneskontrollern är byggd.

Du har så rätt, satt och tänkte på annat.....(tänkte på en annan tråd om uppgradering från 939 till core2Duo)

Visa signatur

~Pelle~