Vattenkylda ddr2-minnen för servrar

Permalänk
Melding Plague

Vattenkylda ddr2-minnen för servrar

Minnestillverkaren Smart Modular Technologies släppte nyligen registrerade ddr2-moduler för bladservrar och hpc (high performance computing)-datorer som är vattenkylda.

Läs nyheten: Vattenkylda ddr2-minnen för servrar

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vatten och servers? Låter fel i mina öron.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

såg väll Coolt utt:)

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

tyst och skönt.. men varför vattenkyla minnena i en server?

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning (eller liknande) är väl inte direkt ovanligt vad gäller stordatorer. Men för vanliga bladservrar osv. känns det tveksamt.

Ökar pålitligheten?
Är det något problem idag?
Känns snarare som om pålitligheten försämras i och med att vattenkylningen kan strula. Vattenslangarna kanske inte alltid mår så bra av att stå 3 år i ett varmt rack...

Men som sagt, huvudfrågan är väl ändå om pålitlighet är något problem idag. Och det är det väl inte?

Permalänk

vattenkylning är ju billigare / watt i längden, sen känar man ganska mkt prestanda.

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

minnena behöver ju inte kylas. dom ska klara det där ändå. dom överklockas knappast.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vattenkylning (eller liknande) är väl inte direkt ovanligt vad gäller stordatorer. Men för vanliga bladservrar osv. känns det tveksamt.

Ökar pålitligheten?
Är det något problem idag?
Känns snarare som om pålitligheten försämras i och med att vattenkylningen kan strula. Vattenslangarna kanske inte alltid mår så bra av att stå 3 år i ett varmt rack...

Men som sagt, huvudfrågan är väl ändå om pålitlighet är något problem idag. Och det är det väl inte?

3 år är nog ingen fara,
Jag sysslar själv med wittenborg kaffemaskiner och där utsetts vattenslangarna runt tanken som håller betydligt högre temperatur en än server,
Silikonslangarna håller självklart bäst, men även pvc slangarna håller, Dock så vittras de sönder och blir spröda men springer oftast bara läck ifall man är där och pillar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Vatten och servers? Låter fel i mina öron.

QFT.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
vattenkylning är ju billigare / watt i längden, sen känar man ganska mkt prestanda.

På vilket sätt "tjänar du prestanda" genom att köra vattenkylning?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Ett svalare minne arbetar bättre än ett varmt, inte sant?

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Hedersmedlem

Även om ondskan känd som bladservrar skulle må bra av lite extra kylning känns det rent spontant ganska dumt med vattenkylning i servrar. Till att börja med tappar man ju ett antal (4?) units till kylenheten, och såklart risken för att något går sönder och läcker.

Jag tror nog vanliga, luftkylda minnen kommer vara strandard ett bra tag framöver

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
Ett svalare minne arbetar bättre än ett varmt, inte sant?

Nej, inte nödvändigtvis. I allmänhet när det gäller digitala system så antingen fungerar det eller också fungerar det inte. Däremot kan man säkert överklocka lite mer om kylningen är bättre (det blir längre till den gräns där det inte fungerar). Men det känns som att överklockning inte riktigt är ett alternativ på servrar, och då lär det inte vara något problem med minnestemperaturerna heller, de är ju trots allt byggda för att köra i standardhastigheten.

Permalänk
Medlem

Dumheter detta. Visst kan man vattenkyla en server, men kom igen, minnet?

Om ett vanligt minne blir så varmt så det måste vattenkylas är det något fel på det anser jag.

Permalänk
Medlem

Det är ingen server om den inte låter som ett jetplan. Vattenkylning känns ju inte så värst bra för t.ex. bladservrar. Man vill ju ha hotplug på bladen, och då vill det verkligen till att kopplingarna håller tätt när man tar ut ett blad... Sen existerar ju inte överklockning heller, så vattenkylning ska inte behövas.

Permalänk
Medlem

Vattenkylda minnen låter väll som en festlig idé, men det är just vad det är en festlig grej. Jag kan inte se någon fördel med det.
På vårat företag jobbar vi med HPC och har ordentligt preterande servrar, dock har vi inget problem med värme. Alla grejjer står ordentligt luftkonditionerat och redigt med fläktar...
Varför ha ännu en grej som kan gå fel (vattensystemet dvs)? De stora kostnaderna ligger inte i att ett minne underpresterar lite för det är någon grad varmare än optimalt utan när/om servrarna ligger nere.

Permalänk
Medlem

Om man installerar ordentligt då ska det inte vara något problem med vattenkylning. Det är nog även en effektivare lösning än vanlig luftkonditionering då luftkonditionerning kan vara en dyr historia, speciellt i varma delar av världen som t ex Kalifornien. Tveksamt dock om minnen verkligen lider av värmeproblem i servrar, hur tätt de än packas. Känns som om processorn kommer lägga av innan minnet gör det.

Permalänk
Medlem

Ok att man har vattenkylning i superdatorer (t.ex Cray-monster som alstrar lika mycket värme som en rymdfärja när den är på väg ner genom atmosfären), men en bladserver? Och minnet?
Låter ju ruggigt oseriöst på nå sätt. Ok att man har det i en entusiast-burk, så man kan överklocka snäppet mer utan att riskera få för varma minnen (har man vattenkylning så har man oftast inte lika bra luftcirkulation innuti burken som de med luftkylning), kan tänka mig att ha sånna där då.

Bladservrar ska man väll kunna hotswappa väl? Blir ju extra jobbigt eftersom måste ha små kranar på slangarna till varje bladserver och sedan snabbkopplingar som ska ryckas ur. Slangar håller länge, om man inte pillrar med dom, jobbigt om en slang pajjar när man ska rycka ur en server.

Permalänk
Medlem

Men minnet är ju gjort för servrar som redan är vattenkylda, då finns ju redan slangar och allting installerat och då har man väl valt bort enkelheten vid hotswap. Det är schysst att det finns iallafall.

Det står ju även att det är gjort för hpc ( jag antar att det är datorer som står och beräknar dygnet runt ) och blade-kompatibiliteten kanske bara är ett plus?

Permalänk
Medlem

I min lilla värld är servern placerad i ett litet serverrum, garderob eller liknande som man stänger igen och inte vistas i. Således borde det inte finnas något stort behov att få ner bullernivån genom att använda vattenkylning överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att kylning behövs för överklockning har nog inte riktigt insett vad överklockning egentligen är. Överklockning är att utnyttja de marginaler som finns, marginaler mot hög temperatur, spänningsfall och liknande. Lägre temperaturer ger högre marginaler och således en mer tolerant dator.
Det finns bra anledningar till att vattenkyla alla komponenter som avger värme. Frågan är dock om det känns så vettigt att göra det i en maskin som ska vara så liten som möjligt.
Tiden får utvisa.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det känns ju vettigt eftersom man då kan hålla storleken på kylkomponenterna inne i datorn nere och samtidigt kan packa dem tätare eftersom man inte behöver luftgenomströmming i själva datorn. Pump och element kan man hålla utanför datorerna ju. Det är kanske därför IBM satsar stort på vätskekylning?

Här är några exempel där de även nämner utrymmesbesparingen man får med vattenkylning

http://www.infoworld.com/article/06/09/28/HNwatercooledserver...

Här nämner de även bladeservrar:
http://www.itbusinessedge.com/item/?ci=20723

Och det fick jag bara genom att googla "IBM watercooled servers"

Permalänk
Medlem

Kul att Swec uppdaterar nyheterna mer än en gång per dag...

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
På vilket sätt "tjänar du prestanda" genom att köra vattenkylning?

eh ja, man kan få minnena i högre frekvenser = högre prestanda?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört att man överklockar servrar... kan du ge något exempel? Skulle vara kul o veta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
eh ja, man kan få minnena i högre frekvenser = högre prestanda?

Visa lite tester med vattenkylda minnen och hur mycket bättre de klockar då...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
eh ja, man kan få minnena i högre frekvenser = högre prestanda?

Som sagts, det som de flesta hänger upp sig på är ju att det är riktat till servers (särskilt bladservrar). De överklockar man inte. Uptime, stabilitet, support, garanti (som bryts vid överklockning) är 354 ggr viktigare...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
3 år är nog ingen fara,
Jag sysslar själv med wittenborg kaffemaskiner och där utsetts vattenslangarna runt tanken som håller betydligt högre temperatur en än server,
Silikonslangarna håller självklart bäst, men även pvc slangarna håller, Dock så vittras de sönder och blir spröda men springer oftast bara läck ifall man är där och pillar.

Mina silikonslangar ser inte direkt lika bra ut som nya efter ett par år. Visst har jag inte haft några problem alls med läckage men jag undviker att återanvända vissa av slangarna.

Permalänk
Medlem

Att överklocka är per definition att sätta en högre klockning på en komponent än tillverkaren har designat produkten. Eftersom det är en minnestillverkare som har lanserat detta så handlar det inte om överklockning.

Förstår ni?

Alla minnen klockas till en viss frekvens av tillverkaren. Med bättre kylning kan tillverkaren sätta klockningen högre. Detta är inte samma sak som överklockning, detta görs på ALLA datorer, inklusive servrar.

Nu är det ju inte säkert att det är en högre frekvens man eftersträvar. Kan mycket väl handla om högre driftsäkerhet eller mindre slitage. Som sagt uptid är viktigt, och bättre kylning ger detta.

Sen att vattenkylning inte skulle ge bättre prestanda: Vad är det som är så svårt att förstå att vatten med sin högre värmekapacitans och värmeledning är bättre att kyla med än luft? Eller är det kanske att bättre kylda elektroniska komponenter fungerar bättre som är svårt att förstå?

Permalänk
Medlem

Så du påstår att prestanda är det samma som driftsäkerhet? Men hur kommer det sig att man ofta, i t ex diverse recensioner av datorkomponenter, skiljer åt prestanda och driftsäkerhet och säger att det ena alltid lider för det andra?

Om du håller med detta så håller du även med om att vattenkylning i sig inte ger bättre prestanda, men ger potentiellt högre stabilitet och längre livslängd.

Däremot så är vattenkylning också en mer komplicerad form av kylning och därför, av naturen, mer benägen att gå sönder eftersom det finns fler saker som kan gå sönder.

Jag vill hellre påstå att vattenkylning är bra då man kan spara massor med utrymme och ha högre densitet på datorkraften eftersom det tar mindre plats än vattenkylning och är inte lika beroende av att den kylda komponenten måste ha mycket utrymme omkring sig.

Att påstå att det inte är en överklockningsprodukt då en minnestillverkare lanserat produkten håller inte eftersom det finns ett flertal produkter som sägs vara bra för klockning och är samtidigt lanserade av minnestillverkare.

Permalänk
Medlem

Det känns inte så pålitligt att köra vattenkylning i en server. Jag skulle aldrig gör a det.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------