Produkttest: DFI CFX3200-M2/G

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: DFI CFX3200-M2/G

Även om Intel har prestandakronan när det gäller processorer just nu är det säkert en del som fortfarande vill bygga AM2-system. Eftersom moderkort med Nvidia-kretsar dominerar på moderkort skall vi denna gång se på ett Crossfire-alternativ i form av DFI Infinity CFX3200-M2/G.

Läs produkttestet: DFI CFX3200-M2/G

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har de fortfarande kvar den där jäkla fläkten. Den höll på att göra mig sinnessjuk under de mycket få timmar den fick snurra på min bräda.

Permalänk
Avstängd

Titta en fläkt. Taskigt bygge.

Permalänk
Discokungen

Detta är dock till AM2 och är ganska budget. Fixa ett test på det riktiga kortet istället.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Detta är dock till AM2 och är ganska budget. Fixa ett test på det riktiga kortet istället.

Vilken modell kan du mena? Vi får se vad som går att fixa.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Vilken modell kan du mena? Vi får se vad som går att fixa.

Jag mena DFI ICFX3200T2R/G.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Jag mena DFI ICFX3200T2R/G.

Jo misstänkte det, skall försöka lägga beslag på en sådan

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Jo misstänkte det, skall försöka lägga beslag på en sådan

Gött mos!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Gött mos!

Vet du ngn annan återförsäljar i Sverige än Inet som säljer kortet? Väntar på ett P5B DLX tillbaka från RMA och kommer sälja det och köpa ett ICFX3200T2R/G. Men vet inte om det är värt att försöka köpa det från utlandet eller från inet.

Bra recension, DFI gjorde nog detta kort till budgetmodell för att det inte skulle förknippas med den Lanparty version som fanns på socket 939 som hade som buggde på samma krets. Det var ett riktigt haffsbygge enligt mig.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Discokungen

Får väl bli ett ICFX3200T2R/G för mig sen också. Orkar dock inte importera det. Och förresten, kunde de inte kommit på ett smidigare namn?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

www.databyran.nu där har jag köpt mitt för några veckor sedan då det inte behövs importeras:)

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Hmm att sätta minus för att den "bara" har 1 nätverksuttag tycker jag är lite hårt bedömt! Jag känner inte att många personer har mycket nytta av dubbla nätverksuttag, speciellt inte när hastigheterna rör sig i gigabit, där det är annan hårdvara som sätter stopp före nätverket.

Det känns nästan som att sätta minus på en 80mm att den inte är större än 80mm...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Hmm att sätta minus för att den "bara" har 1 nätverksuttag tycker jag är lite hårt bedömt! Jag känner inte att många personer har mycket nytta av dubbla nätverksuttag, speciellt inte när hastigheterna rör sig i gigabit, där det är annan hårdvara som sätter stopp före nätverket.

Det känns nästan som att sätta minus på en 80mm att den inte är större än 80mm...

Inte visste jag att det enbart står om nätverksuttaget på det minuset

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Inte visste jag att det enbart står om nätverksuttaget på det minuset

Nej det har du rätt i minsann! Det var ju ingen prick framför!

Tror det är dags att ta ur linserna nu efter 18 timmar

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Tänkte också tillägga att fördelar/nackdelar förstås inte är till för att förmedla mina personliga behov utan mer framhäva sådant som en presumtiv köpare kan anse vara ett plus eller minus.

Sen om det är 50% 30% eller 5 % som verkligen ser det som ett problem eller en fördel är egentligen inte så viktigt för mig. Ifall en läsare tycker att 4 sata portar osv. räcker = perfekt då kanske kortet är något för denne.
Själv använder jag mer än 4 sata portar, någon annan kanske använder färre eller fler osv. Jag ser främst dessa punkter som information till läsaren över sånt som jag anser att de bör veta innan köp. Ibland kanske man kunde tagit upp mer och ibland kanske en av punkterna inte var så intressant.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ten
www.databyran.nu där har jag köpt mitt för några veckor sedan då det inte behövs importeras:)

Vad tycker du om kortet? Man har läst så mkt delade åsikter om det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Har de fortfarande kvar den där jäkla fläkten. Den höll på att göra mig sinnessjuk under de mycket få timmar den fick snurra på min bräda.

Min sitter kvar, och jag håller också på och bli galen på den, måste skaffa ett vattenblock dit bara jag får fingrarna ur....! >_<

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

fläkt??? IGen?? snälla.
blir intel next jag är ju INTE intresserad av någon som helst SLI crossfire lösning..
för fan priserna går ju ner hela tiden att 2 kort kommer inte alltid att löna sig.. eller är det fortfarande billigare för prestandan? I så fall, hur länge??? Tills nästa monster GPU kommer ?

Permalänk

Jag tyckte de va ett bra test kanske några mer jämförelser skulle varit fint, men de va najs!

Permalänk
Medlem

aktiv kylning=inget köp

Permalänk
Medlem

Gambit_2K kortet är bra, visst det är inte lika snabbt som 680i/975 i super pi osv men jag tycker kortet är bra överlag då det inte skiljer så mkt och biosens inställningar är massiva i klass med gammla DFI korten tex nf4 ultra-d osv, vet att det är på väg en ny bios som förmodligen oskar har gjort vilket förmodligen är bra. Men som med alla nya moderkort till Intel har det lite barnsjukdommar. Men minnes inställningarna på detta m-b är jag grymt nöjd med tex man kör i 445 4-4-3-8 i T1 utan problem (async) för att sen klocka cpu separat dvs inte bry sig om dividern alls. Layouten på kortet är kanske det bästa då jag föredrar en aktiv kylning på n-b (swiftech mcx 159-cu) vilket nog inte tex Striken hade kunnat erbjuda att sätta dit utan problem mest pga den massiva kylningen som sitter på alla 680i kort. Har testat lite efter en stabil 24/7 klock

och denna verkar funka utan problem men ska mounta om cpu blocket för att se om jag får ner tempen nån grad. Sen ontopic varför inte testa INFINYI 965 kortet som är på väg det verkar vara ett mkt bra kort för Allendale cpu:s tror jag sett 540fsb i orginal utförande utan nån mod eller annan kyling. Då RD600 "bara" maxxar 511 fsb från bios:)

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ten
Gambit_2K kortet är bra, visst det är inte lika snabbt som 680i/975 i super pi osv men jag tycker kortet är bra överlag då det inte skiljer så mkt och biosens inställningar är massiva i klass med gammla DFI korten tex nf4 ultra-d osv, vet att det är på väg en ny bios som förmodligen oskar har gjort vilket förmodligen är bra. Men som med alla nya moderkort till Intel har det lite barnsjukdommar. Men minnes inställningarna på detta m-b är jag grymt nöjd med tex man kör i 445 4-4-3-8 i T1 utan problem (async) för att sen klocka cpu separat dvs inte bry sig om dividern alls. Layouten på kortet är kanske det bästa då jag föredrar en aktiv kylning på n-b (swiftech mcx 159-cu) vilket nog inte tex Striken hade kunnat erbjuda att sätta dit utan problem mest pga den massiva kylningen som sitter på alla 680i kort. Har testat lite efter en stabil 24/7 klock http://img253.imageshack.us/img253/5628/3hstabil37ob3.th.jpg
och denna verkar funka utan problem men ska mounta om cpu blocket för att se om jag får ner tempen nån grad. Sen ontopic varför inte testa INFINYI 965 kortet som är på väg det verkar vara ett mkt bra kort för Allendale cpu:s tror jag sett 540fsb i orginal utförande utan nån mod eller annan kyling. Då RD600 "bara" maxxar 511 fsb från bios:)

Jo jag har läst om 965 kortet på XS, jag tycker det verkar som det har stulit all uppmärksamhet från RD600 kortet tyvärr. Bingo från Anandtech antydde att det var därför som DFI inte släppt ngt nyare bios till RD600 än =/

Jag ska köra crossfire samt att jag har ett riktigt måndagsex till CPU, max verkar vara 3400 Mhz så 400*8 är förmodligen det jag kommer köra. Och vattenkylning är ngt jag siktar på så fort lite pengar börja strömma in, men till dess blir det nog att byta kylningen på nordbryggan. Så RD600 passar mig perfekt. SuperPi tider är inget jag brytt mig om ändå, då jag i huvudsak spelar. Stabil spänning till CPU, ram mm. är också ngt jag uppskattar, vilket inget intelkort någonsin har varit bra på att hålla men RD600 klarar riktigt bra.

Aldrig mer ett Asus för mig iaf

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jo jag har läst om 965 kortet på XS, jag tycker det verkar som det har stulit all uppmärksamhet från RD600 kortet tyvärr. Bingo från Anandtech antydde att det var därför som DFI inte släppt ngt nyare bios till RD600 än =/

Jag ska köra crossfire samt att jag har ett riktigt måndagsex till CPU, max verkar vara 3400 Mhz så 400*8 är förmodligen det jag kommer köra. Och vattenkylning är ngt jag siktar på så fort lite pengar börja strömma in, men till dess blir det nog att byta kylningen på nordbryggan. Så RD600 passar mig perfekt. SuperPi tider är inget jag brytt mig om ändå, då jag i huvudsak spelar. Stabil spänning är också ngt jag uppskattar, vilket inget intelkort någonsin har varit bra på att hålla men RD600 klarar riktigt bra.

Aldrig mer ett Asus för mig iaf

Varför aldrig mer Asus? Jag får ett likadant moderkort som du har nästa vecka.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Varför aldrig mer Asus? Jag får ett likadant moderkort som du har nästa vecka.

Asus har blivit allt mer ojämna vad gäller kvalité de senare åren. Dvs om man har tur kan man få ett "kanon" moderkort som är precis så bra som testerna påstår, är helt stabilt och fungerar perfekt. Men i kanske 30% av fallen får man ett mindre bra moderkot. Kanske är det helt sönder och då kan man skicka tillbaks det med en gång. Men det luriga som kan hända ibland är att kortet fungerar sådär men inte särskilt bra...Dvs det tål kanske inte att klockas särskilt högt och även om man inte klockar kan man då och då(men inte så ofta så man känner sig säker på att något verkligen är sönder) få oförklarliga fel, blåskärmar reboots mm....Byter man till ett "bra" likadant moderkort försvinner dessa problem.

Det är inte roligt när den typen av lägre kvalite visar sig med enskilda exemplar som man kan få om man har otur och att detta verkar bli allt vanligare.

IOFS är jag tveksam om andra tillverkare är bättre. Och jag vet att några är mycket värre...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Varför aldrig mer Asus? Jag får ett likadant moderkort som du har nästa vecka.

Bytte moderkort 4 ggr förra året och 3 av dem var Asus. Det senaste är inne på RMA pga. Asus ökända "Chassis Intruded Fatal error System" meddelande. CMOS är förstört och kan inte fixas. Asus har haft det här problemet med sina moderkort under en längre tid men nekar till problemet + att deras support är fullkomligt inkompetent. De kan inte sina egna produkter oftast, man måste ibland länka till deras egen site för att de ska veta vilka produkter man talar om.

När jag köpte mitt P5B DLX var jag osäker på om det stödde crossfire med 2 st X1950 Pro (Hade läst på firingsquad att det inte gjorde det). Så jag frågade Asus, jag fick svaret att nej det gör det inte (det var efter att jag fick skicka en länk för han kände inte till det grafikkortet). Men sen ser jag att det börjar dyka upp crossfire resultat med samma kort som jag har på olika forum, så jag ställer frågan igen och då får jag ett ja... fån SAMMA kille jag pratade med första gången.

Det och en massa problem som spårats till moderkorten är det jag har emot Asus. Dum som jag är vill jag vara tidigt ute oftast och köper Asus för att de oftast är just tidigt ute. BÄsta moderkortet jag haft var ett DFI så jag ska gå tillbaka till det som funkat bra och jag kommer aldrig mer att se tillbaka.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Discokungen

Mjo. Men det är bara 1300kr till jag får ett DFI. Så förhoppningsvis så kladdar det inte så mycket.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Mjo. Men det är bara 1300kr till jag får ett DFI. Så förhoppningsvis så kladdar det inte så mycket.

Om du har tur får du väl revision 1.04 med den uppdaterade C2 chipset. Hört att det klockar bättre.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Eftersom jag har alldeles för god ekonomi (?) förmodligen kombinerat med någon mental defekt (?) så har jag beställt mig ett Lanparty RD600 mobo en E6600 och 2*1024 OCZ PC8000 minnen , så nästa helg blir det klocka av. Har läst mig till att RD600 chippet ska va det långsammaste till C2D i tester osv men är det nån somv et om det är nån skillnad i spel osv .

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Klargplutte
det är lite söligare i super pi osv men i spel ska det inte var nögon större skillnad , inte var jag har märkt iaf kan vara någon fps i tex bf2 men inte märkbar.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Eftersom jag har alldeles för god ekonomi (?) förmodligen kombinerat med någon mental defekt (?) så har jag beställt mig ett Lanparty RD600 mobo en E6600 och 2*1024 OCZ PC8000 minnen , så nästa helg blir det klocka av. Har läst mig till att RD600 chippet ska va det långsammaste till C2D i tester osv men är det nån somv et om det är nån skillnad i spel osv .

I spel ligger den lika med 975 men snabbare än 965 av de benches jag sett. Om du kör Crossfire däremot så är den snabbare.

Btw jag har samma mentala defekt men ingen god ekonomi Men det ska inte stoppa mig ,-)

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|