Permalänk
Medlem

x2 5000+ dualcore

Hej jag har som rubriken lyder en AMD athlon x2 5000+ dualcore

Skulle vilja veta vad x2 och dualcore gör och hur mycket bättre det gör processorn och också vad det motsvarar i INTEL.

Tack på förhand / Alexander

Permalänk
Medlem

Här jämförs din CPU mot andra bla Intel => http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2933

Dual Core innebär att du har 2st CPUer. Det är mkt bra om vill göra 2 saker samtidigt. Tex bränna en skiva samtidigt som du gör något annat med datorn. Fler och fler spel kan också utnyttja flera CPUer nu för tiden.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Ok, vad betyder x2 då?

Permalänk
Medlem

x2 = två cpuer

Visa signatur

| Asrock Dual Sata II | Athlon 64 [2,2ghz@2,495ghz] 3500+ | MSI7900gto 512mb | 2*512 + 1*1024 mb pc3200 kingston | Creative XFI X-treme Music | 200 + 400 gb SATA Samsung spinpoint + 300gb Xtern IOMEGA | Hiper Type-M 580W | Aver TV Media Go 007 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahleby
Ok, vad betyder x2 då?

2st athlon 64 processorer i en förpackning. Underförståt alltså.

processorn ser man ju alldrig eller kärnan i regel. Beror ju klart på men dom flesta processorer i dag har ju en HIS som täcker å skyddar kärnan. Förpacknigen är det som kärnan sitter I och som anslutnigsbenen sitter på. Det du kan hålla i å se alltså. Men dual core inebär att man satt 2st kärnor på ett eller anant vis i EN förpackning. Alltså är en dual core samma sak som 2st singel core rent pracktiskt ur användarsynpungt. har dock både för och nackdelar. Lättare att dedikera eget minne till sepparata kärnor medans flera i samam förpackning i regel får bråka om samma. Dock lättare att optimera samspelet mellan kärnorana. Så som delat cache.

Så en dual core processor är är 2st processorer. en quad core är 4st processorer.

Som du ser i min sign sitter jag på 2st Opteron 265. Det är 2st dualcore.

Så jag har 2st socklar med varsin dualcore processor. Varge sockel är ansluten till 4 minnesplattser så varge dualcore processor har eget minne i duaclhannel som ger 6.4Gb till dom två processorerna. och eftersom ajg ahr 2st dualcore så har jag totalt 4st processorer och totalt 12.8Gb/sek minnesbanbred.

Så jag har 4st processorer fast bara 2st fysiska förpaknigar då det sitter 2 kärnor i varge.

Jävligt smidigt får jag säga och mycket POWER.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte AMD är så underlägsna som folk vill påstå. Visst det skiljer några sekunder i grafikprogram men det är ju löjligt att folk säger att AMD skit bara för det. AMD 6000+ var ju till och med billigare än Intels 6700 serie när jag kollade www.buggy.nu

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag tycker inte AMD är så underlägsna som folk vill påstå. Visst det skiljer några sekunder i grafikprogram men det är ju löjligt att folk säger att AMD skit bara för det. AMD 6000+ var ju till och med billigare än Intels 6700 serie när jag kollade www.buggy.nu

Dom mer seriösa testerna visar väl på ca 20% högre rpestanda i 32bit och 16% högre prestanda i 64bit för C2D vid sama frekvens som en AThlon 64 så skillnaden fins men märker man av den är ju frågan. C2D clockar ju klart bättre å skalar rätt bra pga sin höga IPC så för antusiasten är den väl nsätan ett givet val men ska man bygga en familjedator eller i övrigt icke clockad standard dator och PRIS och kanske tillgång eller andra facktorer väger in så anser jagi tne valet vara specielt självklart.

Iomed att vista är ute nu och 64bit kanske börjar göra ett mer märkbart intåg och också ge en vis prestanda vinst så är 16% inte så attans stor skillnad då det gämnar ut sig lite mer där och nya K8L ska väl i princip ha maximal IPC på 4 med och med tanke på att den härstammar från K8 som i sin tur var designad med både 64bit och dual och multi core stöd från första början så tror jag nya K8L komemr ge C2D en hård match specielt när 64bito ch SMP stödet börjar växa till sig mer.

Permalänk
Medlem

så x2 5000+ dualcore betyder alltså 2 cpuer med 2 kärnor?

Eller är det 2 kärnor i varje?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahleby
så x2 5000+ dualcore betyder alltså 2 cpuer med 2 kärnor?

Eller är det 2 kärnor i varje?

hallå! En kärna är en CPU. Central procesing unit. Den skulle lika väl kunna kallas för daul CPU då. Men det är väl mer pracktisk och har väl blivit så att man kallar det för en processor hela förpacknigen även om det är flera kärnor i dom.

Så det är 2st CPU:er i en athlon64 X2. En kärna är en CPU eller processor men man kalalr oftast hela klabbet för CPU eller processor villket kan vara lite missvisande.

Sedan fins det defusa fall så som Cell processorn. Den kan man väll kalla för en processor men den har 7st små kärnor som i princip bara är cache lösa FPU enheter. Dom i sig skulle itne fungera nåt vidare utan den primära PPC kärnan.

Men athlon 64 X2 är 2st athlon64 kärnor på samma bit kisel sammankopplade.

och eftersom det är 2st CPU:er så för datorn spelar det igen roll om du har EN fysisk förpackning eller felra då datorn lever i cyber spacen så ser den det som 2st processorer och en dualcore har samma teoretiska prestanda som 2st sepparata kärnor i varsin förpackning.

Det inebär också att ej SMP optimerade applikationer eller OS int kan nytja den andra kärnan. Så skule du kära windows 98 på en athlon64 X2 så skulle du bara kuna nytaj en käran alltså skulle prestandan bli som en athlon64 3200+.

Athlon X2 3800+ är två sammanslagna athlon 64 3200+ kärnor i princip.

Så för att nytaj prestandan i en dualcore får man köra flera processer eller processer som är flertrådade. Vanliga pgorgram består oftast bara av en tråd. Processorn arbetar med trådarna och felra processorer kan itne jobba med samma tråd så därför kan bara en CPU jobba med en specefik tråd och igen annan CPU kan sammtidigt arbeta med den. Spel som quake 4 är SMP optimerat och kan köras med två trådar och på så vis kan två CPU:Er arbeta med samma process samtidigt och därmed öka prestandan. ren teoretiskt till det dubbla dock brukar det sällan vara fallet då det oftast krävs en vis komunikation medlan processorerna så dom vet vad den andra gör osv. Sedan kan det ju hända att den ena tråden har tygre beräknigar än den anndra å då flaskar den tygre kalrt ner och då får den andra CPU:n vänta eftersom han klarar av sitt jobb snabbare.

Quake 4 tex harj ag mätt upp en ökning på ca 30-45% med en kärna till och prestandan i spelet ökar med nåt motsvarande på ett ungifär.

Quake 4 är dock inte optiemrat för fler trådar än2 har jag märkt då jag har totalt 4st CPU:er i min å kör jag med SMP stöd på i quake 4 så nytjar jag ca 33% av min totala kappasitet på mina 4st 1.8Ghz opteron kärnor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Här jämförs din CPU mot andra bla Intel => http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2933

Dual Core innebär att du har 2st CPUer. Det är mkt bra om vill göra 2 saker samtidigt. Tex bränna en skiva samtidigt som du gör något annat med datorn. Fler och fler spel kan också utnyttja flera CPUer nu för tiden.

Jag kan oxå bränna och se på film osv samtidigt. Det enda spelet som stödjer Dual Fullt ut är supreme commander. Så om jag hade varit tråd köparen så hade jag väntat med X2'an tills det är 100% att allt stödjer dualcore

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Jag kan oxå bränna och se på film osv samtidigt. Det enda spelet som stödjer Dual Fullt ut är supreme commander. Så om jag hade varit tråd köparen så hade jag väntat med X2'an tills det är 100% att allt stödjer dualcore

Ser igen anlednig att vänta. Är väl igen som itne sitter på windwos 2K elelr bättre i dag å då är det SMP stöd i kernel på dom OS:En så oavset så delas lassten upp på två kärnor när man kör många processer. Man harj u oftast 30-90 små bakgrundprocesser liggandes i gång hela tiden. Så även om man kör ej SMP optimerat spel så kan spelet få en hel kärna för sig själv medans rästen ligger på den anndra.

jagh ar kört MP maskiner sedan 2003 som primära burk å det är satans skillnad mot en SP maskin. Blir så iriterad när man drar i gång ett App på en SP maskin och det drar alla CPU. Laggar apa. har man då 1 eller 3 st processorer till så märks det inte bara fortsätta med det man gjrode tills appet är laddat.