Permalänk
Avstängd

nytt datorköp på g, am2..?

Hejsan alla amd fanboys, nu är det som så att jag efter ca: 3års övertalning ska testa lite amd prylar eftersom Intel burken börjar strula lite.. och därför behöver er hjälp gällande valet av komponenter...

Först gällande processor i am2 x2 serien, hur lätta är dom att överklocka ? Just nu har jag siktat in mig på en 3800+ x2, bra resp dåligt val av processor? (snälla formulera era svar)

Minnen, Det står just nu mellan corsair xms2 (2x512) eller kingston hyperX (även dem 2x512) pc 6400

Gällande bräda, har jag absolut INGEN aning det finns ju så mycket att välja på ^^ har tittat lite på ECS brädor men har aldrig sett något possitivt eller negativt om dem :S (vore tacksam om någon människa som har en billig bräda som funkar o klocka x2 serien med kanske kunde slänga in en länk

som sagt, Målet är att för en billig peng kunna få ihop en dator som sedan ska hobbyklockas lite så om ni har några åsikter/förslag på komponenter, tveka inte att skriva en liten kommentar

TACK PÅ FÖRHAND

Permalänk
Medlem

AMD är mycket bra. MEN ska du ha vanlig desktop prolle så är det lite taskig timing för AMD har sedan athlon thunderbird varit i princip snabbare än intel förutom en kort tid med övergången från Athlon XP till athlon64. Men nu är C2D uten och vid samam frekvens är den ca 20% snabbare i 32bit och 16% i 64bit och kostar desutom inte specielt mycket heller gämfört med AMD.

Skulle hellre föreslå en E4300 eller E6300 Core 2 Duo som sagt. Snabbare stock och klockar oftast bättre än AMD athlon 64 X2.

Permalänk
Avstängd

Grejen är ju den att jag vill ha så bra prestanda i spel som möjligt till en så billig peng som möjligt, har lyckats trycka ihop amd burkar för 3k då utan graffe men ändå med riktigt bra grejer i övrigt.. Visst att conroe är vassa men kringutrustningen är SÅ mycket dyrare..

Permalänk
Vila i frid

Ska du gå över till AM2 så är en C2D lika dyr/billig. Iom att $tålar är viktiga för dig, välj en E4300 och en P5B-E Plus bräda. Mycket klockprestanda för pengarna. En 3200+ kan du få upp i kanske 2.8 GHz men får trots det pisk av alla milt klockade c2d.

Permalänk
Medlem

Men om vi nu ska hålla oss till att svara på trådskaparens frågor ...

Jag har själv en X2 3800+ och visst finns det gott om snabbare processorer, men behöver du verkligen dom där extra 5 FPS:en? Min gör 2650 MHz om jag lämnar minnet "bakom", och 2450 om det ska följa med (1:1 alltså), detta med stock-kylaren. Lirar med Twinmos pc5300 "normalminnen". För pengarna den och delarna till den kostar dig får du i mina ögon en riktigt bra budgetmaskin.

Angående minnena röstar jag för Corsair, Kingston har aldrig funkat bra för mig, men det är grundat enbart på personlig erfarenhet så jag har inget att direkt backa upp det med. Du får läsa på internet, finns nog en och annan test där just dom två modellerna medverkar.

Min maskin är byggd runt ett Abit KN9 Ultra, och det funkar kalas. Stabilt och hyffsat klockvänligt, samt passiv kylning så du slipper en 4 cm fläkt som snurrar i 5000 rpm, sånt kan bli ganska irriterande.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zetax809
Visst att conroe är vassa men kringutrustningen är SÅ mycket dyrare..

Det där är ju iofs inte sant men.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd

Kanske inte dyrare i prestanda för pengarna.. Men om du tar conroe budget och x2s budget är det JÄVLIGT stor pris skilldnad, Men conroe e ju så otroligt mycket vassare...

En fråga till som poppade upp i huvudet, 5300vs 6400 ? om jag ändå ska klocka kan jag inte då lika gärna köpa 5300 och sedan ha som mål att få dem till 6400 ?

Vill även passa på att tacka Aldric T för otroligt bra svar tack

Permalänk
Medlem

DDR2 800Mhz är väl å recomendera om man ska clocka. Ger bäst prestanda över lag och er mer utrymer för att clocka.

Permalänk
Avstängd

Aja skitsamma, Det blev efter allt amd surfande för mycket och en e6300 inhandlades, den kommer att få leka med en p5b plus bräda och 1Gb ocz pc 6400 minnen (4-5-4-15).. Graffet blev till sist ett HIS x1950xt 256Mb iceQ..

Men tack för all amd hjälp iaf, men dom håller helt enkelt inte måttet

Permalänk
Medlem

Du gjorde rätt. AMD är helt enkelt inte prisvärda nu!
Kanske kommer med nya modeller, men inte nu.

Visa signatur

Gudrun1