Plextor lanserar PX-800

Permalänk
Melding Plague

Plextor lanserar PX-800

Plextor har idag lanserat sin första modell i den nya PX-800-serien dvd-brännare. Modellen heter PX-800A och är en av de snabbaste dvd-brännarna världen då den kan skriva dvd-r (-/+) med en hastighet om 18x.

Läs nyheten: Plextor lanserar PX-800

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Wow, hela 18x... när kommer skivorna? (som inte blir skit menar jag)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Så den skriver snabbare än den läser?? Udda

...

Hmm, IDE interface - går bort

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Men de finns ju redan en brännare som kan bränna i 18x
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323876

Permalänk
Medlem

500kr ex moms (625kr ink) kallar dom det konkurens kraftigt?, jag gav typ 250kr för min samsung sata-brännare.. och den surrar på utan några som hellst problem!

Permalänk
Medlem

Skulle inte plextor lägga ner?

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Så den skriver snabbare än den läser?? Udda

...

Hmm, IDE interface - går bort

Funderar på att ta med en Plextor PX-800 i mitt nya värsting system- så jag
undrar om det är helt öken att ta med en med IDE? - Plextor är väl annars
skitbra med bra stabilitet osv. Kan någon förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Så den skriver snabbare än den läser?? Udda

...

Hmm, IDE interface - går bort

WoRD!

varför gör man ens en brännare med PATA IDE?!

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Enligt den nyheten med det verkade ju inte vara säkert att de skulle lägga ner.
http://sweclockers.com/nyhet/?id=5416
Men härligt att de inte slutar iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av selver89
Enligt den nyheten med det verkade ju inte vara säkert att de skulle lägga ner.
http://sweclockers.com/nyhet/?id=5416
Men härligt att de inte slutar iaf

Tror jag missade att de inte bekräftat

Plextors brännar skiner kvalité rakt igenom. De är snygga och tysta.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cdx873v
WoRD!

varför gör man ens en brännare med PATA IDE?!

Bra fråga. Tydligen så är inte hårdvarumarknaden riktigt överrens om pata-gränssnittets utfasande. Men Plextor har släppt sata-brännare tidigare så de har nog för avsikt att fortsätta med det.

Permalänk
Medlem

Varför inte brännare med PATA? Finns ju inga nackdelar, snarare bara fördelar, man får trevlig böjbar kabel som du kan forma/tvinna hur du vill i princip. Och du får en SATA plats ledig till hdd, varför inte lika gärna använda sig av PATA brännare så länge som det finns PATA platser på moderkortet.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Varför ens vidarutveckla DVD-brännarna? De nuvarande känns tillräckligt bra och framtiden ligger i HDDVD eller Bluray så...

Permalänk
Medlem

På gronden av brinnade Skrivan som skulle hålla so ca 5 År, löna sig sällan att brinna-vad kosta den besvär..........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
På gronden av brinnade Skrivan som skulle hålla so ca 5 År, löna sig sällan att brinna-vad kosta den besvär..........Klaus

?????

Visa signatur

duo6600-2gb8500 OCZ-2x74gb raptor 0-7900gto-DQ6

Permalänk
Medlem

Jag säger bara bluray ^^

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Anledningen till att den är såpass billig är att det är en NEC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahldahl
Men de finns ju redan en brännare som kan bränna i 18x
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323876

Plextor har släppt enheter som klarar av 18x tidigare, bland annat PX-760A.

Förmodligen kommer även PX-800 att finnas i en version med serial-ata, precis som PX-760A finns med beteckningen PX-760SA.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puttekula
?????

lätt att det blir skrivfel om man skriver i hög hastighet..

på tal om det, själv bränner jag aldrig i mer än 4x men brännarn ska visst klara 12 eller 16x eller liknande. men denna är säkert kul för den som har snabbare lina än brännare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

ha ha min e en samsung å det e en 18 gångers å den har jag då haft i över en månad så vet inte om jag e så imponerad ....

Visa signatur

ziefle

Permalänk
Medlem

Kotan: så du säge att man inte kan böja SATA-kablar?, jag föredrar en burk utan IDE helt och hållet så man slipper dom skabbiga breda kablarna som är så korta och "täcker" upp en massa och försämrar luftflödet. Samt har du så få SATA-portar så föreslår jag att du byter mobo eller köper en extra kontroller. Många mobos idag har 6-anslutningar känns som om det räcker ett tag iaf.

Permalänk
Medlem

Nog kan man böja dom, men tycker det är mycket smidigare att böja/tvinna PATA kablar, för korta avstånd iaf. Alla sata kablar är ju för långa, om det nu inte finns nå ~15 cm att köpa. Nog för att om man tar å eldar lite med en tändare eller nå så går väl sata att forma rätt bra. Med PATA så känns det som att man kan vålda hur mycket som helst, vilket jag gjort förut. å då var dom lika "effektiva" angående luftflödet som SATA. Bara du tar din platta kabel å tvinnar eller viker den hur du vill ha den.

Har redan kontrollerkort + utnyttjar 6 av mina 8 st portar på moderkortet.
Så länge man har PATA på moderkortet kommer då iaf jag att köpa PATA brännare. Eftersom det inte skiljer nå mer än kabeln.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

För mig kunde de lika gärna backa utvecklingen av bränningshastigheten hos DVD-brännare... De två gångerna per år jag bränner nåt kan jag lika gärna vänta några minuter extra.

Som jag ser det: Ska jag backa upp nåt så priset för hårddiskar drygt 2kr/GB så då kör jag hellre nån RAID-lösning. Ska jag flytta med mig nåt till en kompis tex så kostar ett 4GB USB-minne under 300kr.

Men jag kanske är väldigt annorlunda... ?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag SATA och slippa dessa förbenade stifta på idekabeln.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem

Hur ofta vill man bränna något i 18x egentligen? Kan ju bara bli skit av skivan. Men visst det kanske är ett omen om att brännaren är bättre än andra i lägre hastigheter vad gäller kvalitén på bränningen. Jag tror kvalitén är det de flesta är ute efter idag. Tips på vart man kan hitta jämförelser mellan brännare som tar stor hänsyn till brännkvalitén i hastigheter runt 4x - 8x ?

Permalänk
Medlem

Själv så har jag en Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA Black
som jag är väldig nöjd med, men som sagt det finns väl inga
DVD skivor att bränna i 18x och 16x räcker gott
Men därimot söker jag billigare dualskivor.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christer
Tacka vet jag SATA och slippa dessa förbenade stifta på idekabeln.

Antar att du menar P-ATA?

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Antar att du menar P-ATA?

Stiften på ATA, ja.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem

Aldrig mer PATA i min dator. Har sju SATA-diskar, så det vore idioti att inte ha en SATA-brännare.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Har man 4+ diskar (de flesta moderkort har ju 4 SATA kontakter idag) så bör man ändå överväga att köpa ett riktigt kontrollerkort istället för skräpet som moderkorten kommer med. Och då kan man ju lika gärna ha brännaren på det integrerade SATA skräpet istället för det integrerade PATA skräpet

Enda argumentet som gäller för mig har varigt prisskilnnaden (inte idag, men förr) och utbudet. Jag kommer nog inte köpa någon DVD-brännare mer i mitt liv men HD-DVD/Blu-Ray brännaren blir SATA i alla fall, det är en sak som är säker.

Men för de flesta spelar det väl egentligen ingen roll, Hot-Swap däremot är riktigt najs anser jag och eftersom jag använder optiska enheter så lite nuförtiden vore det smidigt att kunna flytta sin DVD-brännare eller liknande mellan datorer utan att behöva stänga av dem först. Sen om dagens DVD-brännare med SATA har hot-swap stöd vet jag inte.