Permalänk

Behöver lite hjälp med moderkort

Okej, lite historia först då

vaknade halv 9 imorse av att det luktade bränd elektronik i hela lägenheten.. hmm inte bra doft tycker jag å börjar undersöka i vars det kan komma ifrån. Kommer in i vardagsrummet å ser att datorn är avstängd, konstigt tänker jag för jag stänger inte av min dator om jag inte far bort under en längre tid å drar fram den å får se efter en stunds letande:

http://www.pixbox.se/alb297107

suck... jaja det kom ju lämpligt då när jag ska lämna in min bärbara på rep också.. jaja far till den lokala datorhandeln å frågar efter ett moderkort där å efter ett stunds letande så hittar dom ett moderkort åt mig, ett MSI K8T NEO2 utan låda å manual men va faan, nog kan jag alltid skruva ihop det här, å när jag har kommit hem å gjort det å trycker igång den så startar den i kanske 1 sek. sen så dör den å power å hdd led. blinkar... så min fråga till er där ute är: vad är det som är fel?? jag är fullt medveten om att några/alla komponenter kan vara brända också, men jag hoppas att dom inte är det å att det bara är nått skitfel. Har sökt på msi:s hemsida men inte hittat nått där så

:EDIT: kanske borde skriva vad för komponenter jag har, å det är:

Amd 64 bits processor, kommer inte ihåg exakt vad det är för fart på den

4x Twinmos 512 mb
Asus v9999gt (ett nvidia 6800gt antar jag)

Har testat att ta ut minnerna, grafikkortet, å koppla ut hårddiskarna, å dvd brännaren men samma fel

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem

Kommer det några toner från PC speakern eller det är helt tyst ?
Prova med bara en minnes sticka i taget o grafikkortet o se om du får bild/liv. har du möjlighet så prova med ett annat grafikkort ochså.
Glöm inte att cleera CMOS mellan varje försök.

Vad för sorts chassi har du, är det en tower eller desktop(liggandes)? För det ser ju onekligen ut som något har legat imot och kortslutit på nått vis.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
Kommer det några toner från PC speakern eller det är helt tyst ?
Prova med bara en minnes sticka i taget o grafikkortet o se om du får bild/liv. har du möjlighet så prova med ett annat grafikkort ochså.
Glöm inte att cleera CMOS mellan varje försök.

Vad för sorts chassi har du, är det en tower eller desktop(liggandes)? För det ser ju onekligen ut som något har legat imot och kortslutit på nått vis.

/Homer_S1

Tack för att du påminde mig där, det är helt tyst men jag ska testa att ta ut ett minne åt gången å kolla om det blir nån skillnad, å cleera cmos också,

har ett tower, ett lian lii där moderkortet ligger uppåner, så där det är bränt är alltså taket

men jag är tacksam för svar, ska ta å testa det nu mendans jag har tid

:EDIT: Har testa att köra med bara ett minne å bytt grafikkort men samma sak händer. Å jag måste då säga att det ser ut som det har legat nått där å kortslutit men det var då inget där som kan ha legat där, hade bara usb kopplad där som jag inte ens använde

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem

Med en så häftig kortis,
så kan PSU vara skadat. Kontrollmät alla spänningar. Om dom är OK, rensar du datorn på allt utom graffe, en minnesticka och HD. Clearar CMOS, och försöker igen.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Okej, tack för tipset men vad är det jag ska mäta upp? en vanlig 4 pins (den till hårddiskarna, dvd brännaren) eller ska jag mäta dom som går till moderkortet?

:EDIT:

har nu kollat upp min PSU å den verkar då verkar då vara helt ok. satt å testade moderkortet som inte mår så bra för med den så följer det med en plåt med dioder på, ett MSI K8N å där säger den bara att den håller på att testa disketstationen men kopplar man in den i det nya moderkortet så är processorn trasig, eller inte riktigt installerat...... jaja få ta å göra mer tester senare

Uppdate: grafikkort å 2 minnen still kicking bara processorn kvar då för jag antar att moderkotet kanske inte riktigt funkar ^^

Visa signatur

Mera COOP åt folket