Permalänk

Nybörjarguide för OS X ?

Tjena,

har just investerat i en macbook, och måste medge att man trivs förbannat bra bakom OS X.
Hur som helst är det ju en hel del man inte har koll på. Har 60GB HD tex, la över 4 GB bilder till iPhoto 5GB musik, och det står att jag har 16GB ledigt på HDn, vad har jag gjort liksom

Tips på program skule också uppskattas.

Meningen med tråden är att få en slags röd tråd, som en "nybörjarguide" till mac OS X

Så fatta tangetbordet alla mac-users, skriv

Mvh

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Medlem

I samband med ditt iphoto-problem så kan du ju ta hem programmet "Disk Inventory X" så ser du vad som tagit sådan plats på hårddisken. Hämtar du här: http://www.derlien.com/

Permalänk
Medlem

Det är antagligen iLife, extra språk och grejer som tar upp all plats.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Det är antagligen iLife, extra språk och grejer som tar upp all plats.

Inte mkt till lagring då inte

Hur är det med defrag program till mac, behövs det och isf vilka ska man använda.

Men innan det vill jag bara ha klarhet i installation av program.
Jag vill inte ha "skivbilden" på skrivbordet så fort jag kör aMsN eller VLC etc. Hur får jag bort detta ?

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Medlem

Som sagt, när du installerade OS X från början klickade du inte på Anpassad installation och fick då med en hel del program och skrivardrivrutiner.

För att få bort skivavbildningen så slänger du den bara i papperskorgen.. Men för att installera ett program måste du trycka på skivavbildningen, en ikon av VLC visas och sen drar du bara ikonen till Applications / Program .. poff!

Inte så svårt. Har för mig att jag såg någon guide här på Swec för ett tag sen om hur det är att installera program osv på Mac OS X, men denna guide kanske hjälper tills vidare?

http://switchtoamac.com/guides/

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Medlem

Om man klickar på "klistrad" längst upp så finns det en länk till "FAQ Program till Mac OSX".
Låter som om den "röda tråd" du vill ha redan finns (och jag hoppas den inte är för gammal nu…).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!