Gigabyte och AMD släpper öppen bios

Permalänk
Medlem

Perfekt jag som funderar på att köpa ny dator Nu vet jag ett moderkort jag vill ha och en moderkorts tillverkare som steg en bra bit i rankingen

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
hmm hoppas man inte måste vara uber super haxxor för att kunna hobby mecka lite, kanske göra så man kan ge minnena lite mer volt eller något sådant...

fast det lär nog komma många: "how to" sidor om detta såsmånigom!

jag tror inte man kan ge cpun mer spänning genom bios då det brukar krävas fysiska ingrepp för att ex få 1,7v även om man kan sätta det i bios

hoppas det är positivt det här så ingen kommer o börjar ge ut bios som inte fungerar bra alls.

Permalänk
Medlem

Inte möjligt att detta kan ge tillgång till högre multiplar på en del kort?? Hursomhelst borde det gynna mindre företag med små resurser som då kan utveckla specialanpassade BIOS.

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ta dig lite tid till att studera LinuxBIOS. Det finns många fördelar som kan komma vanliga datoranvändare till nytta. Öppen källkod betyder nödvändigtvis inte "hacking", utan oftare större möjligheter till förbättring, och i det här fallet en av de mest ålderslidande delarna av ett datorsystem. Tanken är inte att alla vanliga datoranvändare ska börja göra egna BIOS versioner.

Men vad är hacking om inte förbättring av mjukvara/hårdvara genom att "hacka" den :)?

Att datorintrång=hacking är ju väldigt väldigt fel, trots att man på något sätt i det svenska språket lyckats göra det till det. Men du sa det på engelska ju

Fast du menade kanske inte att "hacking" är datorintrång?

ps. Cracking = datorintrång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Men vad är hacking om inte förbättring av mjukvara/hårdvara genom att "hacka" den :)?

Att datorintrång=hacking är ju väldigt väldigt fel, trots att man på något sätt i det svenska språket lyckats göra det till det. Men du sa det på engelska ju

Fast du menade kanske inte att "hacking" är datorintrång?

ps. Cracking = datorintrång

mjaha, men på tiden C64-Amiga var det ju cracking som betydde det. begreppet datorintrång existerade iof knappt då åas..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag vet, det är jättelamt att länka till susning.nu

http://susning.nu/Hacker

Men jag glömde ta mina anti-länka-till-susning.nu-tabletter imorse...

EDIT: http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html#a89

sådär.. :).. nu kan man inte beskylla mig för att jag bara vet saker jag läst på susning.nu :)...
jag kan även saker som står på sidor som länkas av susning.nu ^^

Permalänk
Medlem

Wow! Vad glad jag blev när jag läste det! Detta är fan verkligen på tiden!!!

Iofs har har hört talas om LinuxBIOS förut men det finns ju knappt aldrig nåt sånt i vanliga moderkort utan man får ju nöja sig med de vanliga, buggiga, långsamma, stenålders-BIOS:en.

Kul att se AMD vara med på ett hörn iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå att det verkar lite osäkert då vem som helst kan sabba ett bios och lägga ut för nerladdning på någon site. Ska man använda detta så bör man ha dualbios på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Jag tycker ändå att det verkar lite osäkert då vem som helst kan sabba ett bios och lägga ut för nerladdning på någon site. Ska man använda detta så bör man ha dualbios på moderkortet.

Kan ju folk även göra idag...

Permalänk
Medlem

finns md5-checksum kontroller

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Men vad är hacking om inte förbättring av mjukvara/hårdvara genom att "hacka" den :)?

Att datorintrång=hacking är ju väldigt väldigt fel, trots att man på något sätt i det svenska språket lyckats göra det till det. Men du sa det på engelska ju

Fast du menade kanske inte att "hacking" är datorintrång?

ps. Cracking = datorintrång

Vad jag menade? Om jag säger som så:
- jag hackar mina system för att få dom att göra vad jag vill...
- ... men jag förstår om inte alla känner för att hacka systemfiler och liknande.

Därför ställde jag hackern i motsats till den vanlige användaren, eftersom jag helt klart tror att alla har mycket att vinna på en förändring av BIOS.

Jag gör bara "datorintrång" i mina egna system med mitt eget godkännande!

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se vad Windows tycker om det hela när det kommer vara en del biosar ute med lite "udda" tweaks.

Hoppas det blir lyckat iaf och om kommer ge bättre resultat för dom som försöker förbättra. (?)

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Jag tycker ändå att det verkar lite osäkert då vem som helst kan sabba ett bios och lägga ut för nerladdning på någon site. Ska man använda detta så bör man ha dualbios på moderkortet.

Jag hoppas på att det är dualbios annars lär de väl få många reklamationer där oerfarna bytt ut BIOS:et.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Jag tycker ändå att det verkar lite osäkert då vem som helst kan sabba ett bios och lägga ut för nerladdning på någon site. Ska man använda detta så bör man ha dualbios på moderkortet.

Det är vanligen inget problem för något open source-projekt, så varför skulle det vara det med BIOS?

Som jag sa tidigare är det trivialt för en driftig "hacker" att disassemblera och debugga vilket BIOS som helst. Och eftersom BIOS-minnet är av flashtyp, vilket gör att det går att manipulera från OS med "malware".

Öppna program erbjuder en högre säkerhet just eftersom det är öppet. Vem som helst kan i princip avslöja dumheter i koden.

Jämför med den akademiska peer-review-processen. En vetenskaplig artikel granskas av en eller flera anonyma forskare av rang. Är artikeln inte tillräckligt vetenskaplig, publiceras den inte.

Många öppna projekt har en officiell hemsida med versionshanteringsverktyg där vem som helst kan ta ut filer, men enbart betrodda kan checka in (alternativt granskas incheckningen innan den verkligen adderas till projektet).

Säkrare program med mindre buggar och mindre säkerhetshål är en naturlig följd av öppen mjukvara.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det skulle vara fint om det t.ex gick att få SLi att fungera på moderkort där Nvidia definitivt inte vill att det ska fungera...

Sedan vet jag inte om det möjligen kan gå att manipulera och lura DRM med hjälp av en BIOS...Vore trevligt i så fall.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Perfekt! Gäller bara vänta tills AMD tar tillbaka tronen nån gång... =/

Permalänk
Medlem

Vilket bra mål att kämpa mot *ironi*. Ett öppet BIOS precis i sluttampen av teknikens era. Förhoppningsvis är vi över på EFI även på Wintendo/Pingvinboxar fortare än kvickt. Helt otroligt att man håller fast vid så gammalmodig och obsolete teknik.