Western Digital uppgraderar Mybook

Permalänk
Melding Plague

Western Digital uppgraderar Mybook

Tillverkaren Western Digital har uppgraderat sin enormt populära Mybook-serie externa hårddiskar med en ny version kallad World Edition II vilket har en lagringskapacitet på 1 terabyte och ethernet-gränssnitt.

Läs nyheten: Western Digital uppgraderar Mybook

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Snygg, smaskig och möjlighet till höga hastigheter med gigabitnätverk. Helt klart intressant!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

1TB... massor av semesterbilder

Permalänk
Medlem

Vonderbaar!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt förstått varför man ska köpa en så stor hårddisk om man inte håller på med warez? Typ 5miljoner worddokument eller? Sin musik kommer ju på CD-skivor och filmerna på DVD.

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LaZe
Har inte riktigt förstått varför man ska köpa en så stor hårddisk om man inte håller på med warez? Typ 5miljoner worddokument eller? Sin musik kommer ju på CD-skivor och filmerna på DVD.

Ja det är sant att enbart piratkopierat material tar plats. Finns inget lagligt som inte går in på en cd-r, cd-r är bästa lagringsmediumet dessutom.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LaZe
Har inte riktigt förstått varför man ska köpa en så stor hårddisk om man inte håller på med warez? Typ 5miljoner worddokument eller? Sin musik kommer ju på CD-skivor och filmerna på DVD.

Väldigt genomtänkt kommentar... funderat på att mycket musik säljs över internet i mp3-format, att videoredigering kräver mycket utrymme osv osv...

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LaZe
Har inte riktigt förstått varför man ska köpa en så stor hårddisk om man inte håller på med warez? Typ 5miljoner worddokument eller? Sin musik kommer ju på CD-skivor och filmerna på DVD.

Jag hade haft jättenytta av en sådan.

Alla i familjen har varsin dator + en vid TVn som spelar in allas favoritserier.

TV datorn skulle spelat in på denna enheten och själv bara ha en liten SSD disk. Sedan kan alla se materialet när de vill, t.o,m samtidigt.

Alla CD skivor vi har läggs in på manicken. Inget mer letande efter vem som snott vems skiva, inget problem att kopiera in på sin mp3 spelare.

Allas bilder och dokument kopieras in på denna. Bara ett ställe att göra backup på och dessutom ett Raid1 system som är hyffsat säkert.

Om jag behöver en server? Förmodligen, men denna grunkan är betydligt billigare och tystare dessutom drar den nog ohyggligt mycket mindre ström, tid och pengar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

minns när en Lacie 1TB kostade 9999:- på JME data, det var tider... eller ja, typ 3 år sedan

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

System Requirements:
Windows® 2000/XP Home/Pro
Där åkte den i soptunnan. Eller funkar det att komma åt nätverkshårddiskar med mac när de är ntfs formaterade? Funkar ju trots allt att komma åt xp från en mac.
En nätverkshårddisk utan kompatibilitet till samtliga större operativsystem är för mig värdelös.

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk
Medlem

Vad menar ni med "Än så länge är det få återförsäljare som har enheter i lager, men priset kommer troligen hamna på cirka 2 500 till 3 000 kronor."?

Den finns ju redan i lager hos en del handlare och kostar mer än så. Syftar ni på att den ska prissänkas fort eller? Jag skulle säga att priset troligen kommer hamna på ca 3700kr, dvs vad den kostar på dessa affärer.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Korrekturläser ni inte nyheterna innan ni lägger upp dom?
Först skriver ni:
och sedan i nästa stycke skriver ni:

Diskarna är väl raidade som raid 0, dvs det blir en stor disk istället för två 500 gbare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Ja det är sant att enbart piratkopierat material tar plats. Finns inget lagligt som inte går in på en cd-r, cd-r är bästa lagringsmediumet dessutom.

Nej, sant, jag måste nog radera mina 2 gigs psd-filer, mina kunder kommer nog bli lite arga, men vadfasen, det får de ta!

Jobbar man med grafisk produktion "försvinner" ledigt lagringsutrymme fort. Inse att folk faktiskt arbetar med sina datorer och inte bara sitter hemma på tonårskammaren och dammsuger nätet på warez.

Dessutom är det bara dumt att bränna ner saker på skivor som man använder ofta/fortfarande jobbar med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Ja det är sant att enbart piratkopierat material tar plats. Finns inget lagligt som inte går in på en cd-r, cd-r är bästa lagringsmediumet dessutom.

tänkt på att skapa musik sj tar stor plats? eller om du spelar in tv som är lagligt?
eller det att bättre kameror tar bilder som är större

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eureka
System Requirements:
Windows® 2000/XP Home/Pro
Där åkte den i soptunnan. Eller funkar det att komma åt nätverkshårddiskar med mac när de är ntfs formaterade? Funkar ju trots allt att komma åt xp från en mac.
En nätverkshårddisk utan kompatibilitet till samtliga större operativsystem är för mig värdelös.

Jag tror det endast gäller deras mjukvara som gör att man kan komma åt disken vart som helst i världen: http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=279 . Detta löses dock genom VPN hem till sitt lokala nätverk.

EDIT!
Skickade ett mail till Western Digital för ett tag sedan angående denna enhet och fick ett svar igår, tydligen:

Citat:

- Is this product soon to be released to officially and delivered to north parts of Europe?
+ Shipping in 3 weeks.

- Can it be created accounts with different access rules at some parts of the disc?
+ No

- Will it support AFP or just SMB/CIPS?
+ Just SMB/CIFS.

- Will the unit need extra software on the machine that will access the unit?
+ In theory you have to use the software that comes with it but I am sure there will be a way of accessing the drive via ftp or http, but I do not know yet as I do not have one yet, they are not in Europe yet!

Kortfattat: Enheten kör SMB/CIPS men kräver någon extra mjukvara ala NetGear för att kunna användas? Menar personen att mjukvarukravet är det gällande att kunna komma åt enheten oberoende vart man befinner sig? Skickar fler frågor.

EDIT!
Fick ett svar på alla mina frågor, använda enheten som lokalt lsgringsutrymme för Mac, hur enheten konfigureras samt om operativsystemkravet (Windows) var endast för inkluderade mjukvaran vilket jag undrade var extra funktioner som igentligen inte behövs för att ha en fungerande enhet. Svaret löd: Kolla manualen och fick en inkluderad .pdf på 2 MiB i storlek. I den fann jag denna kommentar:

Citat:

"To use My Book World Edition, installing WD Anywhere Access is required."

Man tvingas installera denna mjukvara för att kunna komma åt enheten och konfigurera den. Denna lösningen suger i allmänhet hårt och extra hårt när de, Western Digital, (Netgear har en likadan idiotisk lösning med extra mjukvara till krav.) låser ute andra som föredrar/använder andra operativsystem än Windows.

PS: Mjukvaran i enheten är baserad på Linux och under licensen GPL så enhetens defekthet kanske fixas med tiden?

Får bli en D-Link DNS-323 eller Thecus N2100, vilken som nu presterar bäst, med inköp av ett stycke 400GB-disk till. Synd att dessa enheter presterar så pass dåligt igentligen, ~10-20MiB/s (15/23MiB/s mer år kanske) beroende på om det läses eller skrives.

Permalänk

Värst var det var många ömma tår killen trampade på med sin kommentar om warez.

Kan vi enas om att det finns andra tillämpningar för en 1TB-disk och sluta gnälla fler gånger om samma sak nu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När jag sa det jag sa menade jag självklart för privat bruk. Klart att dom som arbetar med sina datorer har andra krav.

Och för er som säger att man behöver 1TB för privat bruk måste jag säga att jag blir förbryllad. Hoppas ni inser hur mycket 1TB egentligen är. Det krävs ca en kvarts miljon låtar för att fylla ut en sådan. Och även om ni spelar in några tvavsnitt i veckan så kräver inte de heller den mängd data. Inte än så länge i alla fall.
Självklart finns det tvnördar här på Swec som skulle fixa det jobbet, men nu pratar jag generellt.

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Medlem

lite ot: Nån som vet om de nya MyBook med eSata stänger av sig och startar med datorn, som deras USB- och frirewirediskar gör?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manhog
lite ot: Nån som vet om de nya MyBook med eSata stänger av sig och startar med datorn, som deras USB- och frirewirediskar gör?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Stänger av sig lite titt som tätt när den känner för det och segar ner datorn rättare sagt: Jag hoppas verkligen inte det, för konsumenternas och WD:s skull.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

som många redan sagt, det finns många fall då man behöver mkt utrymme för andra saker än warez.
ett exempel: jag håller på med en bild, jag kommer spara itterativt och med gämna mellanrum spara ner i tiff och jpeg mm. när jag väl är färdig med bilden så rör sig inte mna ögonbryn så mkt om det visar sig att arbetsmappen ligger på några gigabyte.
jag känner fotografer oxå, och de har stora samlignar av fotografier digitalt, det kan jag säga tar upp plats. raw filer på 15mb styck, och X antal sådanna. ja, man kan aldrig få för många ;).
musik,film och ljud tar upp mkt plats, särskillt filminspelningar, och antagligen ljudinspelningar då man har väldigt många spår och bra ljudkvalité(har inte så bra koll på ljudproduktion).

och psd filer på 2gb, det klarar inte min dator ^^. jag maxar på 0,5gb dokument hehe.

äh nu känns man bara som en klagande dumburk.

Ps: sedan skall man ta backup på alla de där dokumenten

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LaZe
När jag sa det jag sa menade jag självklart för privat bruk. Klart att dom som arbetar med sina datorer har andra krav.

Och för er som säger att man behöver 1TB för privat bruk måste jag säga att jag blir förbryllad. Hoppas ni inser hur mycket 1TB egentligen är. Det krävs ca en kvarts miljon låtar för att fylla ut en sådan. Och även om ni spelar in några tvavsnitt i veckan så kräver inte de heller den mängd data. Inte än så länge i alla fall.
Självklart finns det tvnördar här på Swec som skulle fixa det jobbet, men nu pratar jag generellt.

Finns massor av sätt att enkelt fylla 1 TB (och mer) t.ex så frapsade jag ~7 min igår och det tog 10.5 Gb, väldigt enkelt att fylla om man spelar in något längre.
(nu säger jag inte att man skulle använda en extern hdd till fraps då överföringshastigheten kan vara för låg)

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Stänger av sig lite titt som tätt när den känner för det och segar ner datorn rättare sagt: Jag hoppas verkligen inte det, för konsumenternas och WD:s skull.

?? Nu förstår jag inte vad du menar.
Att deras usb-diskar startar när datorn startar och stänger av sig när datorn stänger av sig är ju asbra. Det vill jag ha en eSata-disk som gör. Det var det jag undrade om.

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manhog
?? Nu förstår jag inte vad du menar.
Att deras usb-diskar startar när datorn startar och stänger av sig när datorn stänger av sig är ju asbra. Det vill jag ha en eSata-disk som gör. Det var det jag undrade om.

Jo precis, det hade varit skitbra, OM det fungerat som det skulle. Den stänger nämligen av sig när den inte använts på säg 5-10minuter, sen så fort du ska göra nånting i datorn, exempelvis öppna firefox så måste du vänta på att disken ska spinna upp igen innan det startas.. Alltså det blir samma effekt som att trycka ut cd-romen och stoppa i en skiva, den upplåsningen av datorn.

Därför vore det bäst för alla om de hade en separat on/off-knapp, eller åtminstone möjlighet att koppla ur auto-funktionen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg även om den förmodligen är alldeles för stor för mina (nuvarande) behov.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LaZe

Och för er som säger att man behöver 1TB för privat bruk måste jag säga att jag blir förbryllad. Hoppas ni inser hur mycket 1TB egentligen är. Det krävs ca en kvarts miljon låtar för att fylla ut en sådan. .

Tvåtusen album (lossless) eller ~100 DVD-9-filmer som backup om originalskivorna skulle gå sönder på något sätt? Knappast omöjligt.

Men... bara ethernet? Jag skulle med fördel se både IEEE1394a och -b samt eSATA som anslutningsmöjligheter för en disk av den här magnituden.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det att <köra> filer från den på sin vanliga dator? Blir det att man måste skicka dom fram och tillbaka när man vill använda dom?

2500 - 3000 låter annars som ett väldigt rimligt pris för 1TB.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jo precis, det hade varit skitbra, OM det fungerat som det skulle. Den stänger nämligen av sig när den inte använts på säg 5-10minuter, sen så fort du ska göra nånting i datorn, exempelvis öppna firefox så måste du vänta på att disken ska spinna upp igen innan det startas.. Alltså det blir samma effekt som att trycka ut cd-romen och stoppa i en skiva, den upplåsningen av datorn.

Därför vore det bäst för alla om de hade en separat on/off-knapp, eller åtminstone möjlighet att koppla ur auto-funktionen.

Hänger inte med på vad du menar?? Den har ju separat ON/OFF knapp. Den på framsidan. Håll inne den i några sekunder så stänger disken av sig..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimster
Hänger inte med på vad du menar?? Den har ju separat ON/OFF knapp. Den på framsidan. Håll inne den i några sekunder så stänger disken av sig..

Jag ska vara helt otroligt övertydligt med vad jag menar:

Antingen:

En strömbrytare med två fasta lägen: till eller från. Inte en återfjädrande i ATX-stil, (de flesta andra kabinett lyckas ha en sådan) och urkopplad autofunktion.

ELLER åtminstone:

Möjlighet att koppla ur auto på/av-funktionen.

Autofunktionen fungerar skit, behöver jag förklara varför en tredje gång?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

En sån har jag en svart.. skitsnygg och snabb e den också

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy
Jag tror det endast gäller deras mjukvara som gör att man kan komma åt disken vart som helst i världen: http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=279 . Detta löses dock genom VPN hem till sitt lokala nätverk.

EDIT!
Skickade ett mail till Western Digital för ett tag sedan angående denna enhet och fick ett svar igår, tydligen:

Kortfattat: Enheten kör SMB/CIPS men kräver någon extra mjukvara ala NetGear för att kunna användas? Menar personen att mjukvarukravet är det gällande att kunna komma åt enheten oberoende vart man befinner sig? Skickar fler frågor.

EDIT!
Fick ett svar på alla mina frågor, använda enheten som lokalt lsgringsutrymme för Mac, hur enheten konfigureras samt om operativsystemkravet (Windows) var endast för inkluderade mjukvaran vilket jag undrade var extra funktioner som igentligen inte behövs för att ha en fungerande enhet. Svaret löd: Kolla manualen och fick en inkluderad .pdf på 2 MiB i storlek. I den fann jag denna kommentar:

Man tvingas installera denna mjukvara för att kunna komma åt enheten och konfigurera den. Denna lösningen suger i allmänhet hårt och extra hårt när de, Western Digital, (Netgear har en likadan idiotisk lösning med extra mjukvara till krav.) låser ute andra som föredrar/använder andra operativsystem än Windows.

PS: Mjukvaran i enheten är baserad på Linux och under licensen GPL så enhetens defekthet kanske fixas med tiden?

Får bli en D-Link DNS-323 eller Thecus N2100, vilken som nu presterar bäst, med inköp av ett stycke 400GB-disk till. Synd att dessa enheter presterar så pass dåligt igentligen, ~10-20MiB/s (15/23MiB/s mer år kanske) beroende på om det läses eller skrives.

Så trots att den kör SMB/CIFS så kan man inte mounta den som en nätverksdisk i Linux? WD är väl inte så korkade?.. eller? Det kanske bara är VPN-lösningen som kräver windows?.. Det står ju 'if required'.. inte 'you must'... kanske lite hopp?