Produkttest: OCZ PC2-8500 Platinum

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: OCZ PC2-8500 Platinum

Nu är det dags för en liten uppföljare till vårt test på ett flertal ddr2-minnen och denna gång är det minneskittet OCZ PC2-8500 Platinum SLI-Ready som är under luppen. Specifikationerna innebär med andra ord 1000 MHz med inställningarna 5-5-5-15, men som väntat klarade de klart högre frekvenser.

Läs produkttestet: OCZ PC2-8500 Platinum

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Synd att det inte finns något rekommenderat pris eller så. Priset gör den största skillnaden i minnesköp. Anser jag.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Håller med, det är nästan märkligt att det släpps så pass många entusiastprodukter på minnesfronten med tanke på hur liten marknade dessa produkter har. Själv nöjer jag mej nog med ett par Corsair 6400 XMS2 för 1 kr/mb.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Varför komprimerar ni en 121MB stor fil i Winrar för att mäta prestandan? Ni isolerar ju inte den komponent ni vill mäta. Hårddisken påverkar naturligtvis resultatet. Använd benchmarktestet som finns inbyggt i Winrar 3.61. Alt + B eller 'Verktyg -> Benchmark'.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Varför komprimerar ni en 121MB stor fil i Winrar för att mäta prestandan? Ni isolerar ju inte den komponent ni vill mäta. Hårddisken påverkar naturligtvis resultatet. Använd benchmarktestet som finns inbyggt i Winrar 3.61. Alt + B eller 'Verktyg -> Benchmark'.

Jag förstår inte riktigt tanken där, framförallt är det väl den prestanda man får vid vanlig användning som är intressant? Finns flera exempel på tester som jag inte förstår mig på längre så som Sisoft Sandra, vad är det som är intressant med de siffrorna? Tittar på nya sätt att mäta minnesprestanda men det är fortfarande viktigt att se vad man får för skillnader i spel osv. En köpare vill inte betala extra för något som ger superprestanda i specialtester men i princip inget vid vanlig datoranvändning. Ibland kan dessa isolerade tester ge felaktig information (så som Sisoft Sandra).

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Varför komprimerar ni en 121MB stor fil i Winrar för att mäta prestandan? Ni isolerar ju inte den komponent ni vill mäta. Hårddisken påverkar naturligtvis resultatet. Använd benchmarktestet som finns inbyggt i Winrar 3.61. Alt + B eller 'Verktyg -> Benchmark'.

Om du använder testen för att jämföra flera olika minnestyper i samma testuppsättning, så kommer hårddisken påverka alla mätningarna likadant och det spelar ingen roll hur snabb/långsam den är. Om du däremot vill jämföra med ett minne i en annan test med annan hårdvara, så spelar hårddisken roll, men det gör å andra sidan övrig hårdvara också, så jag skulle inte anse att den jämförelsen skulle ge något.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Vadå tillgänglighet okänd? Finns på komplett.se och de kostar defenitivt inte några 3300kr.... Priset där är 2495kr och det bör nog anses vara mycket bra pris/prestanda
Finns just nu 3 kit kvar :D.... har själv shoppat i helgen härifrån.

Verkar vara så att alla OCZ på komplett ligger MYCKET lågt i pris.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329156
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325571
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323132

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvonS
Vadå tillgänglighet okänd? Finns på komplett.se och de kostar defenitivt inte några 3300kr.... Priset där är 2495kr och det bör nog anses vara mycket bra pris/prestanda
Finns just nu 3 kit kvar :D.... har själv shoppat i helgen härifrån.

Verkar vara så att alla OCZ på komplett ligger MYCKET lågt i pris.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329156
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325571
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323132

Jag förstår inte din poäng när du länkar till tre helt annorlunda modeller. Detta är PC2-8500 Platinum SLI Ready, inte PC2-8500 SLI Ready

Edit: Hade varit intressantare med PC2-8500 SLI Ready eftersom den är tillgänglig och har just nu lågt pris. Men tyvärr så blev det platinum versionen.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Varför komprimerar ni en 121MB stor fil i Winrar för att mäta prestandan? Ni isolerar ju inte den komponent ni vill mäta. Hårddisken påverkar naturligtvis resultatet. Använd benchmarktestet som finns inbyggt i Winrar 3.61. Alt + B eller 'Verktyg -> Benchmark'.

Problemet med test av minnen är att många resultat får ses som endast teoretiska, eftersom - som redan kommenterats - övrig hårdvara har en större inverkan i de flesta "verkliga" applikationer. C2D är också mindre påverkad av minnesprestandan än tidigare Intel arkitekturer. AMD:s 939 och AM2 är pga. dess integrerade minneskontroller än mindre påverkade av minnesprestandan.

Jag säger inte att minnena är oväsentliga, tvärtom är minnen av god kvalitet ett bra köp, men till stor del handlar det mer om att balansera systemet så att CPU och minnen beroende på chipset fungerar stabilt och bra utifrån hur systemet kommer att användas alternativt överklockas.

Permalänk
Medlem

Frågan kanske är varför ni testar ett minne som knappt går att få tag på ?
Vore det inte mer logiskt att testa minnen som är mer lättillgängligare för folk att köpa om det visar sig vara bra minnen ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Frågan kanske är varför ni testar ett minne som knappt går att få tag på ?
Vore det inte mer logiskt att testa minnen som är mer lättillgängligare för folk att köpa om det visar sig vara bra minnen ?

Ibland skickar tillverkare osv. utan att fråga Vi hade då att välja mellan att testa eller inte testa produkten.
Edit: Några av de tidigare minnena fanns inte tillgängliga när vi testade dem men nu finns flera av dem till försäljning.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Ibland skickar tillverkare osv. utan att fråga Vi hade då att välja mellan att testa eller inte testa produkten.
Edit: Några av de tidigare minnena fanns inte tillgängliga när vi testade dem men nu finns flera av dem till försäljning.

Bra svar, frågan är väl kanske då...när dom blir veckans erbjudande på Komplett

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Håller med, det är nästan märkligt att det släpps så pass många entusiastprodukter på minnesfronten med tanke på hur liten marknade dessa produkter har. Själv nöjer jag mej nog med ett par Corsair 6400 XMS2 för 1 kr/mb.

Det säljs ofantliga många datorer i världen så bara en pytteliten del av marknaden översätts till fantastiska mängder enheter. Nu har jag inga siffror, men jag skulle kunna tänka mig att de 5-10% av datormarknaden som är riktade till entusiaster/hemmabyggare antagligen kan översättas till tiotals miljoner minnesstickor.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

"Inom kort verkar ddr3-minnen göra sin debut för Intel-system och det innebär att det krävs nya moderkort då minneskontrollern sitter på moderkortet."

Är man dum om man lägger ner massa pengar på exlusivt moderkort och exklusiva ddr2 minnen i och med att "ddr3 gör sin debut inom kort" ??

-eller är det som jag läste i en äldre tråd - att även om ddr3 kanske dyker upp iår så kommer det ändå ta lång tid innan de hamnar i hemdatorerna?

fick ju änna ångest nu när jag hade tänkt köpa ny maskin, kanske bäst att vänta nån månad ifall nu detta system ändå är inom räckhåll ?

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Hedersmedlem

Kan mycket väl vara nu som ddr2-minnen har bra priser och senare blir det sämre. ddr3-minnen borde vara riktigt dyra i början.

Tvivlar på att man kommer se några dramatiska fördelar med ddr3 men man vet aldrig. Egentligen är det väl alltid fel tillfälle att köpa datorprylar när nya saker hela tiden är på gång? De första ddr2-minnen som släpptes skulle jag inte vilja ha i ett system idag.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
"Inom kort verkar ddr3-minnen göra sin debut för Intel-system och det innebär att det krävs nya moderkort då minneskontrollern sitter på moderkortet."

Är man dum om man lägger ner massa pengar på exlusivt moderkort och exklusiva ddr2 minnen i och med att "ddr3 gör sin debut inom kort" ??

-eller är det som jag läste i en äldre tråd - att även om ddr3 kanske dyker upp iår så kommer det ändå ta lång tid innan de hamnar i hemdatorerna?

fick ju änna ångest nu när jag hade tänkt köpa ny maskin, kanske bäst att vänta nån månad ifall nu detta system ändå är inom räckhåll ?

Tänker du så, så kommer du aldrig att kunna uppgradera din hårdvara

Det finns alltid nått nytt bakom krönet!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

har aldrig sätt nåra moderkort som stödjer över PC6400. inte till am2 iaf

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

Hi Everyone,
The Nvidia SLI-Ready one(http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329156) is actually the newer version of the Platinum.

Best Regards,
Ivan

Visa signatur

OCZ Technology - The Fastest Memory, period.

Permalänk

ocz anstäld eller? ^
|

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
ocz anstäld eller? ^

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur ni kommer fram till slutsatsen att PC8500 är 1000MHz, men det är fel. 1066MHz ska det vara, och således är överklockningsresultatet ej 140MHz bättre än original, utan 74MHz.

Självklart minskar överklockningsmarginalen ju högre upp i segmentet man kommer, men detta känns aningens torftigt för deras Platinumserie.

(Kolla minnenas PN:nr om inte annat gällande hastigheten..)

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jag vet inte hur ni kommer fram till slutsatsen att PC8500 är 1000MHz, men det är fel. 1066MHz ska det vara, och således är överklockningsresultatet ej 140MHz bättre än original, utan 74MHz.

Självklart minskar överklockningsmarginalen ju högre upp i segmentet man kommer, men detta känns aningens torftigt för deras Platinumserie.

(Kolla minnenas PN:nr om inte annat gällande hastigheten..)

//fog

Visst är det så men jag har egentligen aldrig brytt mig om tillverkarnas pc2 beteckningar. Lyckas aldrig lära mig dem utantill heller Framförallt är det överklockningsresultat som gäller. Enklast vore om de bara angav frekvensen, men det är väl roligare att döpa om allt...

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Visst är det så men jag har egentligen aldrig brytt mig om tillverkarnas pc2 beteckningar. Lyckas aldrig lära mig dem utantill heller Framförallt är det överklockningsresultat som gäller. Enklast vore om de bara angav frekvensen, men det är väl roligare att döpa om allt...

Hehe, tragiskt men sant så är det ju så, ju mer som förvirrar desto bättre enligt dem. SLI-Ready minnen, Crossfire-ready..

Det värsta är att man kan ju inte påstå att de ljuger, minnena klarar ju av att köras i en SLI-rigg exempelvis (som alla andra minnen kompatibla med moderkortet), men de talar ju bara om totalt onödig fakta.

"Network-ready, filesharing-ready, HDDRAID-ready, poker-ready", vad kommer näst?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

SLI-Ready have EPP programming on them. This means that if you turn on the SLI setting on your SLI motherboard it will automatically change the voltage, memory frequency and timings giving you a default overclock to the rated specification.

If your memory does not have EPP programming on them you will need to go in and manually adjust all the settings yourself. This is a huge advantage to system builders because of the time saved from optimizing the memory and also to less experienced or lazy overclockers that want a performance boost :).

For the more experienced enthusiasts out there though, you are right in saying that SLI-ready does not help at all because you'll want to adjust everything yourself anyways.

Best Regards,
Ivan

Visa signatur

OCZ Technology - The Fastest Memory, period.

Permalänk
Discokungen

So your'e saying it isn't possible to use EPP on your SLI-ready memory without activating SLI?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Sorry, got mixed up there I meant EPP ready not SLI-Ready. Any memory thats EPP ready such as our Nvidia SLI modules will be able to be default overclocked if you turn on the setting on your motherboard. This includes our Titanium modules as well.

Visa signatur

OCZ Technology - The Fastest Memory, period.

Permalänk
Discokungen

Great. Thanks for clearing that up.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Hallojj!

http://www.nordichardware.se/nyhet,12367.html

Nyss inkommen test av OCZ PC2-8500 PLATINUM på Nordic Hardware.

mvh

Edit: oczivan! - "when" is the promotion of the 8500 sli-edition?.
Will that be on KOMPLETT only? or can I buy them elsewhere? - at
DATORBUTIKEN for an example?

It would be great if I could have the promotion at DATORBUTIKEN
as well? (they are going to build my new computer)(work-station) in the next few weeks.

Chau!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oczivan
Sorry, got mixed up there I meant EPP ready not SLI-Ready. Any memory thats EPP ready such as our Nvidia SLI modules will be able to be default overclocked if you turn on the setting on your motherboard. This includes our Titanium modules as well.

My point was that it actually has nothing to do with the SLI-technology at all. It's the manufacturers way of making people believe they need things that they actually don't. Sure the EPP-thing is new, but tell me, would there be a difference in a "regular" memory with EPP, and a (as you refer to) "SLI-ready" memory with EPP?

We both know the answer to that..

(And no I don't take "... It's activated when using SLI" as an answer. That's just another way of creating a need of something that isn't needed. Why not have the best memorysettings all the time? Like if 2 g-cards in SLI-mode would affect the tuning- (overclocking-) possibilites of the RAM... (Well maybe negative depending on the PSU)..)

Ofcourse it's all about profit, but I hope you can understand our point of view.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Sure the EPP-thing is new, but tell me, would there be a difference in a "regular" memory with EPP, and a (as you refer to) "SLI-ready" memory with EPP?

There difference is that "SLI-ready" memory goes through a certification process in Nvidia's labs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Why not have the best memorysettings all the time?

Various things factor into overclocking, there are motherboard limitations as well. Some motherboards aren't able to run at the spec needed to maximize the memory modules.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ofcourse it's all about profit, but I hope you can understand our point of view.

We're offering our high quality certified products for way below our competitors, so what's not to like.

Expect to see the promotion either next Monday or the following Monday after that. Demand has been very strong though so there's been a delay getting the shipments over to Komplett.

We will try to run promotions through other retailers such as Datorbutiken in the future but Komplett has the best availability of OCZ products as one of our preferred partners.

Visa signatur

OCZ Technology - The Fastest Memory, period.