Intel uppgraderar Fab 11X till 45 nanometer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Tss fick pengar ;):):P.

Vem är Tss och varför fick han/hon pengar?
LOL OMG ASAP IRL THX ASL LMAO.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Om man ska titta på "historien" kanske man ska göra det ordentligt?

AMD och Intel har växlat plats några gånger på prestandatronen för x86 genom historien.

Innan Pentium, då alla x86 i princip var kopierade eller licensierade Intel, brukade AMD vara fina med att tillverka processorer som per MHz var identisk med Intels, men med en högre klockfrekvens. Så fanns det t.ex. en 40 MHz-variant av 80386, när Intel blott hade en 33 MHz.

AMD var först över 1 GHz-gränsen, och ledde i princip från någon gång 1999/2000 tills Intel kom med Core.

Så, tittar vi på historien kan AMD mycket väl komma tillbaka och göra de ojämförligt snabbaste x86-prollarna. Intel har egentligen aldrig haft speciellt gott pris/prestandaförhållande jämte konkurrenterna. T.o.m Cyrix, numera VIA, har tidvis gjort mer prisvärda processorer.

Den som lett längst under en sammanhängande period är AMD. Fast det beror lika mycket på att Intel var ute på djupt vatten. Omkring 6 år tog det, för Intel att göra sig av med lågvattenmärket netburst.

/Nybliven Core2Duo-ägare som inte är märkesfundamentalist.

Det finns väl inte direkt någon anledning att jämföra AMDs första processorer som är licenserade. Dessutom om inte jag missminner mig så var aldrig K5 eller K6 någon större hit i jämförelse med Intels Pentium Pro,2 och 3. Så från slutet av av 80-talet tills K7 lanserade så var det mest Intel.

Precis som du säger så var Intel ute på djupt vatten och det är väl pågrund av det som AMD kunde hålla sig så länge i framkanten från 99-06. Fast Intel la iof inte ner artitekturen i Pentium 3 helt. Centrino-processorerna har levt med ett tag.

Så hade Intel fortsatt där de "skulle" hade aldrig AMD kunnat ta det greppet om marknaden som de har idag och AMD är ett mycket mindre företag som inte alls har samma möjligheter. Det väl främst det jag vill visa i mitt kanske otydliga inlägg. Men det betyder dock inte att de misslyckas för det.

Mitt minne innan mitten på 90-talet är heller inte speciellt starkt och snackar vi 80-tal är det ännu mindre men AMD fick väl inte rätten att producera egna processorer förrän runt -95?

Jag vet inte varför du valt att signera ditt inlägg så men någon märkesfundamentalist matchar inte peronen du citerade.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH

Mitt minne innan mitten på 90-talet är heller inte speciellt starkt och snackar vi 80-tal är det ännu mindre men AMD fick väl inte rätten att producera egna processorer förrän runt -95?

Den främsta anledningen till att AMD valde att tillverka sina egna processorer var att Intel inte licensierade ut sin Slot 1 och 2 till AMD et al, så de hade helt enkelt inte så mycket annat val än att fortsätta utveckla till Socket 7, senare Super Socket 7, och där hade som bekant Intel ingen design att licensiera.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av schumpen
Om nu Cell kommer över huvud taget,

sen tror jag inte CELL kommer stå sig så stort på PC marknaden, den är nog effektiv i en Konsol där plats och pris är nyckeldelar och där flera saker på samma bit kisel är att föredra.

Därimot så tror jag inte dom kommer att kunna slå sig in på PC marknaden därför att det vi spelar vill ha i första hand i dag är grafikprestanda och det verkar inte som om en sammanslagen enhet kommer att vinna något större på det. även om man bara räknar med rena "prolle" uppgifter så tror jag att den inte kommer kunna användas speciellt bra, pga den ojämna belastningen, alltså att man kanske inte behöver räkna fysik stenhårt men att tex AI behöver extrema mängder kraft, då faller CELL conseptet

Förlåt för lite OF TOPIC

OFT svar: Cell finns redan att köpa i form av serverpaket från IBM
http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20050525/105050/

Men jag betvivlar att vi får se lösa Cell cpuer säljs så som vanliga X86 chip. Med litte tur får däremot se Cell i HD-DVD, Blu-ray eller andra mediaspelare i framtiden.

Permalänk
Avstängd

FredrikMH: Du glömmer att netburst inte fanns då AMD sist tog ledningen. Det var Athlon versus Pentium III. P4 kom senare och visade sig prestera sämre än PIII per MHz.

Vad spelar det vidare för roll vilka processorer som är licensierade eller inte? Faktum kvarstår att AMD gjorde en 386DX-40 medans Intel blott hade en 386DX-33.

_Givetvis_ behöver vi titta på hela datorhistorien, därför är det relvent att studera såväl 80-tal som 90-tal för att man ska kunna dra en vettig slutsats. Om det är Intel som gjorde dåliga prollar eller AMD som gjorde bra spelar heller ingen roll.

Summan blir ändå att de båda processortillverkarna har turats om att ha prestandatronen på x86. Därför finns inget "historiskt stöd" till varför AMD inte skulle kunna komma tillbaka. AMD och Intel har vidare lånat, kopierat och licensierat så mycke teknik emellan att det knappast är relevat att säga att 386DX-40 "bara byggde på Intels teknik", vilket i sak inte ens är sant.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag eller har fler kommit på tanken att, nu när AMD äger ATI, så kanske dom användersig av atis "kunniga personal" i ett stort mörker projeckt, vem vet, det enda som jag skulle kunna peka på är att ATI i sin tur inte verkar kunna hålla några lanseringsdatum nu för tiden.

Jag säger bara att det blir mycket tufft om ATI också kommer efter nu.

det skulle ju kunna leda till att dom där uppe på AMD får lite mycket sätesvärmare om ni fattar piken.

Jag skulle villa se att både AMD och ATI nu kan fixa fram lite nya prylar, vi vill ju inte ha ett monopol läge här också, det skulle ju betyda att vi får ännu större hål i plånboken/inte får någon dator

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Summan blir ändå att de båda processortillverkarna har turats om att ha prestandatronen på x86. Därför finns inget "historiskt stöd" till varför AMD inte skulle kunna komma tillbaka. AMD och Intel har vidare lånat, kopierat och licensierat så mycke teknik emellan att det knappast är relevat att säga att 386DX-40 "bara byggde på Intels teknik", vilket i sak inte ens är sant.

Det var väl just därför även AMD senare fick rätten att skapa processorer utan licens från intel för x86?

Ja men du har nog rätt. Får hoppas de kommer med någonting. Det tiden däremot kan visa är att det kan ta väldigt lång tid (får jag rätt för den?) . Det är däremot roligt att se att Intel "lånar" deras idéer lite men så är det väl i alla brancher, man tar det som är bäst och nyttjar det som det är eller gör det ännu bättre. Tänker bland annat på den kommande integrerade minneskontrollern.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
mjahapp, men min nästa CPU blir ju en CELL nu när jag tänker efter..