amd athlon x2 64 hittar inte hårddisk

Permalänk

amd athlon x2 64 hittar inte hårddisk

Hej en sak som jag undrar angående min amd athlon x2 64. Vet inte om det rätta ställer skriva men eftersom detta hänt på båda amd jag haft så är det kanske rätt ställe trots det. Den förra datorn va en Amd athlon 2000 med moderkort ms8137c och den här är amd athlon x2 64 med moderkort alive sata-2 glan. Den här nya har en satahårddisk som inte något problem men även satt i en vanlig hårddisk på det gamla vanliga sättet som master och är ensam på den kabeln som sekundär. På den gamla hade jag en hårdisk och en cd på den sekundära. Men det jag undrar är varför den ibland när man startar så finns den inte alls. Har provat olika kablar också och verkar hända lite då och då trots det. Är det något som ska ställas in i bios tro eller vad kan det bero på. Har ju hänt samma på båda datorerna på den sekundära kabeln och det är inte samma kablar och hårdisk som används heller.

Permalänk
Avstängd

Ja det är ju inte processorn som krånglar iaf. Jag kan tyvärr inte hjälpa dock. Ska nog skickas till lagringsforumet.
Varför skyller alla allting på processorn?

Permalänk
Medlem

kanske kan hjälpa dig, vissa hårddiskar kan inte sättas som master om det inte är en slave på samma kabel. detta gäller iaf westerns diskar som är IDE
då måste man ta bort jumpern helt och hållet om den sitter själv på en IDE kabel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TofZ
kanske kan hjälpa dig, vissa hårddiskar kan inte sättas som master om det inte är en slave på samma kabel. detta gäller iaf westerns diskar som är IDE
då måste man ta bort jumpern helt och hållet om den sitter själv på en IDE kabel

Kan kanske funkar men då tycker jag inte att datorn borde hitta hårdisken dem flesta gångerna man startar den. Händer bara ibland den inte gör det. Sen när man hårdisken ikopplad så tar startsekvensnen mycket längre tid också. Tar nog 20 sekunder extra innan startsekvensen är klar innan datorn börja leta efter boot.