Ati öppnar upp Crossfire?

Permalänk
Melding Plague

Ati öppnar upp Crossfire?

Igår rapporterades det att Ati möjligen skall öppna upp sin Crossfire-teknik till tredjepartstillverkare av styrkretsar. Tidigare har Crossfire endast fungerat på Atis styrkretsar samt Intels P965 och 975X, men detta har varit undantag. Nu planerar Ati att göra Crossfire tillgängligt på nästan alla tillgängliga plattformar.

Läs nyheten: Ati öppnar upp Crossfire?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Då får man väll hålla tummarna då!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Coolt. Fast jag trodde det skulle hända redan typ hösten 2005, men...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

OT: Intressant, Nvidia borde göra likadant så blir man inte så begränsad till moderkort med antingen Crossfire eller SLI, (om det är stöd för dubbla grafikkort man shoppar efter).

/Snail

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

nu vill jag se moderkort som stöder 1 ATI + 1 nVidia

Permalänk
Medlem

Så fånigt att dom inte gjort det tidigare, dom skulle tjänat på det!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

One small step for man.... but a giant step for mankind.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Är Intel intresserade av att göra något AMD vinner på?

Permalänk
Medlem

Jag tror att Intel ser möjligheten att tjäna pengar istället för att se en möjlighet att förhindra att en konkurent tjänar pengar.

Permalänk

Intels kontrakt på CF håller på gå ut så ATI tar chansen att släppa CF ut till alla. Smart, men jag tror inte att folk kommer börja köpa ett andra kort bara för det.

Och CF är långt långt ifrån att vara problemfri. Hellre SLI än CF om jag ska välja.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Hela idéan att av affärsmässiga skäl förhindra att saker, som tekniskt fungerar perfekt, ska fungera är absurd. Det är samma princip som om Nvidia och ATi grafikkkort bara skulle fungera med deras egna moderkort. Det är en gradskillnad IOM att det bara gäller SLi/Crossfire...Men det är samma princip och orätt mot konsumenten.

Det borde finnas standarder och avtal som bestämmer att SLi och Crossfire måste fungera med alla moderkort som tekniskt klarar det. Det är det enda rätta som jag ser det...

Det här utspelet från ATi kan kanske innebära ett första steg mot att det blir verklighet. Men så länge Nvidia är prestandaledare och ohotade tvivlar jag på att de kommer att följa ATi:s exempel...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Ett klokt val!

Ett klokt val!
Hoppas nu nVidia tänker likadant, detta är något som användare och tillverkare borde uppskatta.

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem

ATI är ett varumärke, AMD är företaget, så det är AMD som öppnar upp Crossfire om man skall vara petig

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]