Ny på programmering, Python eller Ruby?

Permalänk
Medlem

Ny på programmering, Python eller Ruby?

Har suttit här och forskat lite grann och vad jag förstått så är Python och Ruby två lätta språk som klarar lite av allt.
Väldigt sugen på att lära mig detta som en hobby bara men dock inte säker på vilket språk.
Innan jag börjar skulle jag gärna vilja ha lite åsikter om dom båda och gärna lite skillnader. Positivt/Negativt.
Som med allt vet jag att det är subjektivt vilket språk man gillar och det bästa jag kan göra är att testa båda men ändå så vill jag veta vad andra tycker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker ju givetvis att du ska lära dig Ruby. Vår sak behöver fler hjärn^Wanvändare.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Haha, vilket flamebait.

Python är mognare, snabbare och mer tydligt.

Mognare, innebär att Python har fler användare och fler lib, så det är större chans att du snabbt kan lösa ditt problem på ett bra sätt.

Snabbare innebär att det helt enkelt gör samma uppgift på mindre tid. Men det är fortfarande självklart inte i klass med C++.

Mer tydligt innebär att man i princip alltid kan se på koden exakt varifrån saker kommer och dylikt, och att det är mindre så kallad "magi" i Python. (det kan också ses som en nackdel, en del tycker det är onödigt att vara så tydlig)

Python försöker också hålla ner antalet olika sätt att göra exakt samma sak, det har fördelen att det blir lite mindre att lära sig och att man inte blir tvungen att göra onödiga val. I Ruby är det dock vanligare att man kan chansa på att någotska fungera.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Jag tycker ju givetvis att du ska lära dig Ruby. Vår sak behöver fler hjärn^Wanvändare.

Parkerar mig på samma sida av linjen.

Kanske inte lika snabbt och moget som Python, men det tar sig för varje dag som går. Dessutom, användarbasen är riktigt stor.

Finns en hel del libs och liknande till Ruby också, har inte snubblat över något hittills som jag saknar.

Angående magi, tror nog att Python och Ruby är ganska likvärdiga där. Ruby har dock vissa saker som är influerade av Lisp och Smalltalk (inget dåligt, bara mycket trevligt).

Sist men inte minst så ogillar jag Pythons "there should be only one way to do it".

EDIT: Och om vi ska prata hastighet, användarbas, libs och mogenhet så kan vi lika gärna dra in Perl i diskussionen, den vinner samtliga, samt att det garanterat har minst magi.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Och om du lär dig Ruby så är det lättare att senare lära sig Ruby on Rails för webprogramering.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Glömsk

Hur kul det än är att diskutera meriterna med dessa språk och jämföra de med varandra kan det ju vara värt att förmedla den stora bilden:

Skillnaden mellan Python och Ruby, om man ser till alla programmeringsspråk, är ungefär som skillnaden mellan Norska och Svenska. Eller kanske till och med Skånska och Svenska. Frågan är därför ganska svår att svara konkret på, än om du var intresserad av att välja mellan exempelvis APL och Common Lisp.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Hur kul det än är att diskutera meriterna med dessa språk och jämföra de med varandra kan det ju vara värt att förmedla den stora bilden:

Skillnaden mellan Python och Ruby, om man ser till alla programmeringsspråk, är ungefär som skillnaden mellan Norska och Svenska. Eller kanske till och med Skånska och Svenska. Frågan är därför ganska svår att svara konkret på, än om du var intresserad av att välja mellan exempelvis APL och Common Lisp.

Det är sant.

Båda skapades för liknande ändamål, och är ändå relativt lika i deras funktionalitet och tänknade.

Bästa tipset är nog att prova på båda och därefter välja det språk du gillar bäst.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat? Singla slant.

Den enda väsentliga skillnaden mellan dom är att Python har bättre prestanda (just nu), men eftersom du knappast kommer ge dig på några prestandakrävande storprojekt så här när du precis börjar med programmering så är det knappast någonting som bör vägas in.

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för alla svar

Började lite lätt idag på Python ska testa göra lite små grejer nu först innan jag provar Ruby också.
Det där med magi lät rätt skönt men frågan är hur bra det är

Återkommer om ett tag (Nån dag eller så) när jag börjat fatta lite

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius

Det där med magi lät rätt skönt men frågan är hur bra det är

Magin blir lätt ett helvete när du sedan skall läsa koden och inte har en j*vla aning om varför en viss sak händer.

Men sådant kanske bara händer mig =/

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det att lära sig dessa språk om man jämför med.. php?

Visa signatur

Nillithion and his Alminduors gonna have this world as there own

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Puttlick
Magin blir lätt ett helvete när du sedan skall läsa koden och inte har en j*vla aning om varför en viss sak händer.

Men sådant kanske bara händer mig =/

jag vet inte om jag kan köpa argumentet att ruby är magiskt i någon större utsträckning. för mig, som visserligen har både läst och skrivit rubykod i mycket större utsträckning än pythonkod, är rubykod mycket enklare att förstå än motsvarande pythonkod.

Dagol: Ungefär samma nivå, skulle jag nog säga. Ska du använda något av dem till samma sak som php (dvs webbapplikationer), har du eventuellt en liten inlärningströskel till mvc-ramverk om du väljer att gå den vägen.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björnfan
Och om du lär dig Ruby så är det lättare att senare lära sig Ruby on Rails för webprogramering.

...
Om du lär dig Python så är det lättare att senare lära sig Django för webbprogrammering.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Måste låna tråden och fråga en sak.

Hur skapar man sedan grafiska interface till ruby koden? Måste ju vara värdelöst att bara köra i cmd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Puttlick
Måste låna tråden och fråga en sak.

Hur skapar man sedan grafiska interface till ruby koden? Måste ju vara värdelöst att bara köra i cmd.

GTK är väl ett tillvägasätt. Sen finns väl även wxwidgets?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av msl
Sen finns väl även wxwidgets?

http://www.google.com/search?hl=en&ie=ISO-8859-1&btnG=Google+...

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Tcl/TK finns, wxWidgets finns, WinAPI tror jag finns, om du behöver det så finns SDL (och kanske OpenGL) också.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Puttlick
Måste låna tråden och fråga en sak.

Hur skapar man sedan grafiska interface till ruby koden? Måste ju vara värdelöst att bara köra i cmd.

Värdelöst är det inte. Tvärtom så är det mycket användbart. I Windows kan det dock vara en pina att köra CLI, då CMD är helt värdelöst för precis allt.

Ett av användningsområdena för språk som Ruby och Python är dock små snabba applikationer som gör en specifik sak, för detta ändamål passar CLI utmärkt, även i Windows.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Ett av användningsområdena för språk som Ruby och Python är dock små snabba applikationer som gör en specifik sak, för detta ändamål passar CLI utmärkt, även i Windows.

Fast är det sånt man ska syssla med så skulle jag rekommendera perl, när man lärt sig alla genvägarna blir koden kortare och snabbare att skriva, för småsaker då.