Epia + linux, vilket kort ska man köra med?

Permalänk
Medlem

Epia + linux, vilket kort ska man köra med?

Har läst en hel del trådar på sweclockers om Epia, funderar på att bygga en enkel webserver. Tänkte även köra irssi på den och logga in via SSH.

Vilket kort är lämpligt för att köra dess uppgifter utan att det blir för segt?
Kommer inte köra med X så det borde ju spara på resurserna en hel del.

dessa är jag intresserad av:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321551
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321554
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321553

Borde jag satsa på det dyraste eller kan man komma undan med ett lite billigare kort?

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur belastad din webserver kommer vara men tror du kommer klara dig fint på den billigaste bara du petar i lite RAM också.

Permalänk
Medlem

zightx: min hemsida är inte särskilt välbesökt så det borde inte vara några problem

Tänkte dra in 512MB eller ska jag hoppa upp till 1024MB för att vara säker?

Permalänk
Medlem

512 lär räcka gott, beror mest på hur mycket annat som du skall ha gående GNOME/KDE eller annat jox?

med endast cli och inga andra konstigheter som databser och annat kommer 512 räcka gott...

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

ntity: troligtvis så blir det enbart cli och screen på burken. Gnome kanske installeras, men det kommer knappast att köras hela tiden bara när jag vill leka lite

Ska iaf lägga en beställning på en VIA EPIA-CN10000EG
Hoppas att den finns i lager den 14:e bara

Finns det andra svenska butiker som säljer Epia?
Datorbutiken har inte just detta kort..

Permalänk
Medlem

1GHz är lite overkill skulle jag tro. Iaf om du bara ska köra CLI på den. Jag har en 400MHzare som kör apache, mysql, irssi och en massa annat. Det har cirka 400MB RAM.

Permalänk
Medlem

Har en 512'a på mitt. Funkar hur bra som hellst, gott om minne över.

Men man ska aldrig snåla på minne somsagt.

Permalänk
Medlem

kollar du på min signatur så hittar du mitt system...

ett Epia5000 (533Mhz) med lagom med minne (512Mb) och en snål linux-dist som skall köra det mesta i Ramminnet

1Gb minneskort är på tok för mycket för detta - skulle klara mig gott och väl på 256Mb...

ett annat system är nästan identiskt förrutom minneskortet där jag då kör med en 60Gb 2.5" hdd istället (mer trafik till/från) samt ett trådlöst nätverkskort

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

kör själv ett EK8000EG kort med en 2.5" 40G laptop disk, den räcker gott och väl till router/vpn terminator det fina med C7 prollen är PadLock, denna 800Mhz CPU spöar andra änden av vpn tunneln som är en xp2200/1G maskin med hästlängder då det kommer till krypteringshastighet för aes

Men saker har nackdelar med, C7 har en aning seg minneshantering även om det är DDR minnen, så saker som kräver mycket kontext switches på maskinen kommer att lida en del.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Underbart med lite input, har beställt och väntar tålmodigt tills nästa vecka när jag får allt

Permalänk
Medlem

kanske en aning sent, men kan varmt rekomendera Travla chassin till EPIA korten, köpte mitt tillsammans med resten från www.mini-itx.com, enda klagomålet är att dom inte har slipat alla kanter så man hitttar en del vassa där man minst anar det då man stoppar dit fingrarna. Men annars små, snygga och mycket välgjorda..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

ntity: har inte beställt något chassie än, tänkte bygga mig ett eget, ska dock kolla in ditt tips först.

Edit: tittade in på sidan nu, hittade Travla C158 Mini-ITX Case - 60W

Ska nog ta och beställa

Permalänk
Medlem

kolla på www.linitx.com också - jag har beställt därifrån flera ggr och upplever de som snabba och billiga

£80.15
£94.18 inc VAT för 158 på deras sida (ej frakt räknad)

EDIT - Stavning

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

UndCon: Tyvärr så låg frakten på runt £33

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
ntity: har inte beställt något chassie än, tänkte bygga mig ett eget, ska dock kolla in ditt tips först.

Edit: tittade in på sidan nu, hittade Travla C158 Mini-ITX Case - 60W

Ska nog ta och beställa

Exakt den modellen som jag har, info som inte syns på bilden, den har en blå led som power & en orange som disk led.

mycket trevligt litet chassi som går att gömma i bokhyllan etc, kommer även med väggmonterings kit.

edit, glömde att den har en liten 40mm fläkt i sig med som låter som f*n, men att köra den eller byta etc är ju som frivilligt. kör utan fläkt i i min och 8000 modellen är hel passiv så låter inget.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

ntity: intressant information, kan bli att man moddar dit en 120mm fläkt

Permalänk
Medlem

Den är placerad i botten just bakom fronten, en 120mm får du inte dit utan att såga bort en del av mini-itx kortet, men en 80mm kan jag tänka mig går dit, inte för att jag har mätt med något annat än ögonmått.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

ntity: kan alltid sätta fläkten utanpå chassiet, mest så jag tänkte hehe

Permalänk
Medlem

ok, det var så du menade ja i så fall kan du ju modda dit en bordsfläkt eller vad som helst i princip

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Har monterat ihop systemet nu

Under installationen:

När den var klar, min kamera dog så jag var tvungen att ta bilden med min mobilkamera som är lite skadad..

Permalänk
Medlem

jag kör ftpserver, ircbouncer, ftpbouncer mm på en 600mhz epia och 256mb ram utan utan problem

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.