Permalänk
Avstängd

amd 4 kärnor, presterar bra?

Hej.
Jag har satt ihop ett paket som jag inte tänker köpa, utan jag undrar hur det presterar gentemot ett c2d baserad system.
http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=437571&...
Här har vi alltså 4 kärnor med sammanlagt 4mb cache. Sen så är det 4gb ddr minnen och 2st 8800gtx i sli.
Tror ni den här datorn skulle vara bra?
vad kan dessa 2st opterons jämföras mot i c2d serien?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Listan är tom.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

jag tror att det säger sig själv

4 kärnor måste ju vra bätte än en.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Det systemet kommer prestanda grymt. Intel har ju inte än några lågt klockade quadcore processorer. Jag tycker att du skall satsa på ett bra SocketF moderkort ihop med FX-70, då får du två stycken FX-60 processorer kan man säga. Det är alltså två stycken X2 processorer på 2.6Ghz med 2Mb L2 styck. Dessa går ju att dra upp till 3.0Ghz rätt lätt och då har du FX-74 system som ligger fint med Intel's QX6700 om man testar i rätt miljöer. Personligen gillar jag inte Windows Vista, men quad-fx visar sig prestanda bäst där med den nya processchedulern.

Visst är det intressant att man kan få två sådana processorer från AMD till ett pris av 2857Kr inkl frakt? Sjukt konkurrenskraftigt och sjukligt mycket bättre än vad Intel har att komma med. Inte ens sett dessa priser på quadsystemen tidigare så är förvänad själv.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

CD2 hatr 2st kärnor, En E4300 har i teorin samma minnesbanbred som en Opteron 265, alltså 6.4Gb/sek.

Sedan har C2D högre IPC så det sillger en 16-20% i prestanda til C2D,s fördel generelt sett på samma frekvens dock har ju opteron 1Mb cache och K8 har ju bra cache hantering i hop med intergrerad minneskontroller så skillnaden mot en E4300/E6400 är nog inte så stor.

Sedan är det moderkortet inte specielt roligt. har ett av dom tidigare MSI master 2-far och bara en processor har tillgång till minnet via sin minneskontroller och den andra arbetar över en HTb uss mot processorn som ahnterar minnet. Så 4st kärnor som totalt får 6.4Gb/sek SUGER. Ett tyan moderkort är ett bättre val med dedikerat minne till varge socket och numa stöd så får varge dualcore 6.4Gb/sek var och systemet har totalt 12.8Gb/sek minnesbanbred.

För spel kan ajg inte reckomendera den riggen. I så fall hellre 2st högt clockade singel core opterons om budgeten är tigth då SMP optimering inte är så vanlig än för spel och i dom fallen det fins så stödjer spelet sällan mer än 2st processorer ändå.

Vet då jag själv äger ett tyan k8we dual socket 940 moderkort med 2st Opteron 265.

Snabb maskin som satan men ajg kör 1st 7900GTX å det duger fint även di SMP optimerade spel. Quake 4 får en boost av 35-45% med SMP påslaget men jag nytjar bara ca 33% av alla 4 körnorna sammtidigt då spelet bara använde 2st trådar.

Så SLI är lite bortkasstat om du itne har ett extremt SMP optimerat spel och SMP optimerat system i övrigt.

Dock gör det en satans grym workstation.

har syastemet i sign som ajg köpte för 1 år sedan ganska exackt å det rockar fett. har igen C2D själv å lär inte bhöva köpa nån heller. jag har total prestanda av en oclockad X6800 i princip och visst i ej SMP optimerade apps så vinner X6800 lätt och jag kanske ligger på E6300 i prestnda då jag har ganska trevlig mobo etc med bra puller i dom fallen men när det gäller å göra mycket sammtidigt så käns inte 1.8Ghz opteron slött alls. Äger so msagt också en dual opteron maskin med 2st 244 1.8Ghz singel core opterons på ett msi moderkrot likt det fast äldre å bara gå från 2st till 4 ger GRYMT flyt i multitasking!

Permalänk
Medlem

Du har valt fel minnen, se tilbehörslistan under moderkortet för rätt minnen. Ska vara ECC/REG.

Mitt förtroende för MSI är inte det bästa, men att MSI gjort något så dumt som att lägga allt minne på ena processorn kunde jag inte ens drömma om.

nForce pro 2200 är i princip ett nforce4 SLI, så du får en dator som bygger på gammal teknik, med nVidias buggiga sata-kontroller och sliväljare för att byta mellan pcie x16 + x1 och x8 + x8

Som spelburk betraktat är paketet misslyckat.

Läs om AMD Quad FX för att få benchmark på hur 2x AMD dual core står sig mot intel quad core, och kom ihåg att detta MSI-kort presterar ännu sämre än reviewn.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2879

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=439303&...

Hur presterar det då?? :D:D

Edit: fel länk..

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem

40000 kr för 4gb ram, 2x8800gtx, x6800 och ett moderkort, jisses...:(

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid