Skapa en minneshårddisk av minneskort

Permalänk
Medlem
Citat:

OSkar000> Ett alternativ till 2.5HDD och flashminnen är Microdrive hårddiskar (som man lämpligen kan ta från en uttjänt MP3-spelare). Mha en CF-adapter borde du kan kunna ersätta laptopens hårdisk med en sådan. [/B]

mp3:spelare som tex gamla ipod mini som hade en microdrive går, vad jag minns, inte plocka ut minnet och använda till något annat, tex kamera? Har för mig att jag läste någonstans att apple satt stopp för det på något sätt. Annars hade folk köpt ipods för att slakta då de var billigare än ett 4gb kort på den tiden.

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSwizz
OSkar000> Ett alternativ till 2.5HDD och flashminnen är Microdrive hårddiskar (som man lämpligen kan ta från en uttjänt MP3-spelare). Mha en CF-adapter borde du kan kunna ersätta laptopens hårdisk med en sådan.

Anledning till att jag skulle vilja ha bort hårddisken är för att slippa rörliga delar som kan ta stryk av omild behandling.. och ljud förstås. Microdrives är hårddiskar.. så de är rätt stenhårt diskade från början.

Dock är det inget projekt jag tänkte ge mig på den närmaste tiden, just nu funkar vraket trots allt som det ska

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

om jag känner min ipod rätt så har den tålt rätt mycket stryk dock
å ljud hör du ju typ bara om du håller örat intill.

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Anledning till att jag skulle vilja ha bort hårddisken är för att slippa rörliga delar som kan ta stryk av omild behandling.. och ljud förstås. Microdrives är hårddiskar.. så de är rätt stenhårt diskade från början.

Dock är det inget projekt jag tänkte ge mig på den närmaste tiden, just nu funkar vraket trots allt som det ska

Jo, jag vet mycket väl att en Microdrive är en liten hårddisk. Min poäng var att en sådan uppfyller de tre krav du ställde upp: Låg strömförbrukning, låg ljudnivå och lägre vikt. Hur stryktåliga de är vet jag inte, men de är knappast sämre än 2.5" hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExXo
mp3:spelare som tex gamla ipod mini som hade en microdrive går, vad jag minns, inte plocka ut minnet och använda till något annat, tex kamera? Har för mig att jag läste någonstans att apple satt stopp för det på något sätt. Annars hade folk köpt ipods för att slakta då de var billigare än ett 4gb kort på den tiden.

På den gamla goda tiden köpte folk Creative MuVo2 och slaktade för att ta Microdriven och köra i digitalkameror. Det sparade man tusenlappar på!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

jag glömde posta om detta högre upp men jag har 2 st sådana liggandes...

det är adaptrar för 2.5"HDD -> CompactFlash

(du sätter alltså in en sådan istället för en 2.5"disk i en laptop)

jag skall slänga in DSL på ett minneskort och se hur länge batteriet räcker på min gamla IBM-thinkpad T23 som kör Ubuntu i dagläget (gammal "knorrig" 60Gb disk)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

UndCon > Hur gick de för dig med DSL på "adapter disken"? Blev batteritiden längre?

Permalänk
Medlem

Martin_SWE:

jodå - det går nog bra, jag har inte haft tid att kontrollera det hela - men risken finns att det inte funkar pga att hårddisken monteras i en vagga som skjuts in på plats

adaptern passar inte i den hållaren utan modifikation...

hårddisken monteras via skruvhålen på sidan men adaptern har hålen som du ser på bilden...

jag förväntar mig ca 20% längre batteritid och att fläkten inte kommer att starta alls...

samt att den blir ca 200 gram lättare - eller vad nu viktskillnaden blir...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...