Permalänk
Medlem

Söker klockvänligt Socket A mobo

Sitter på en Amd 2500+ AQXEA 0330XPMW och läst lite att den ska klara hyfsad klock.

Problemet är dock att jag tror mitt mobo är paj, får blåskärm till och från sen startar datorn om sig...

Söker då ett klockvänligt Socket A mobo som går helst nytt.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=54785

Det skulle jag kunna beställa men vill kolla om det finns något bättre alternativ först sen är socket a hyfsat svårt att få tag på nytt.

Edit:

http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=11631...
Är detta bättre än Asrock kortet?

Permalänk

AsRock kortet har jag ingen koll på, men a7n8x-xe e inget du ska satsa på om du vill överklocka iaf

Visa signatur

» Zepto Znote 6324W

Permalänk

Inga av dem ovanstående brädorna är något att ha när det kommer till prestanda och överklockning. Ska du ha en riktig superplanka nämner jag bara två, ett Abit NF7-S eller ett DFI LANParty NF2 Ultra B (EPoX 8RDA+ är också helt OK). Bättre kort kan du inte hitta till denna plattform. Den sistnämnda är dock svår att få tag på idag, men ett NF7-S ska inte vara helt omöjligt. Förvånande hur bra än idag denna plattform hänger med, se sign.

EDIT: Gällandes din processor så ska det nog inte vara några problem att få upp den i 3200+ eller högre hastigheter. Jag har själv kört en XP 2500+ (Minns ej stepping) i 2460 Mhz (11x220). Org. 1833 Mhz.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Inga av dem ovanstående brädorna är något att ha när det kommer till prestanda och överklockning. Ska du ha en riktig superplanka nämner jag bara två, ett Abit NF7-S eller ett DFI LANParty NF2 Ultra B (EPoX 8RDA+ är också helt OK). Bättre kort kan du inte hitta till denna plattform. Den sistnämnda är dock svår att få tag på idag, men ett NF7-S ska inte vara helt omöjligt. Förvånande hur bra än idag denna plattform hänger med, se sign.

EDIT: Gällandes din processor så ska det nog inte vara några problem att få upp den i 3200+ eller högre hastigheter. Jag har själv kört en XP 2500+ (Minns ej stepping) i 2460 Mhz (11x220). Org. 1833 Mhz.

Dom brädorna går bara att hitta beg?

Jag körde den i 3200 (11*200) med orginal volt (0.5v upp kanske, kommer inte ihåg )
för ett tag sen börja datorn och störa sig rejält...varje gång jag startade datorn och kom fram till inloggningen till win så startade den om sig automatiskt.
Du har ingen aning om vad det kan vara? Mobot? minnet? eller kanske något mindre fel? så kanske jag kan rädda mitt mobo trots allt.

http://www.biostar.com.tw/products/mainboard/board.php?name=M...
sådant sitter jag med nu. funtar på att sälja allt så slipper jag sitta och fundera å leta mobos

Angående att dom klarar sig fortfarande ja, sitter med en 3000+ s754 och jag märker absolut ingen skillnad från innan. ungefär samma ghz, lika mkt cacheminne, högre fsb dock sen är det INGET dual ddr på moderkortet nu! :<

Permalänk

Tja fesen, bara för att datorn automatiskt startar om sig behöver det nödvändigtvis inte betyda att någon av din hårdvara krånglar. Är du 100% säker på att det inte är ett korrupt Windows du har lyckats få? En windowsinstallation kan många gånger bli krångligt och bete sig dumt och det är mjukvara, sånt går att installera om och åtgärda.

Precis. Från 2500+ till 3200+ hastighet brukar man inte behöva höja spänningen till dessa processorer. Men ska du gå högre är det ett måste. Jag körde 2430 (11x220) på 1.95v tror jag det var.

Om din dator automatiskt startar om sig och hänger sig utanför Windows OCKSÅ, så är det mest troligt din hårdvara som börjar haverera.. har du kollat så att du inte har läckage i några av dina kondensatorer? De brukar ofta gå sönder efter några år och sånt är vanligt.. tyvärr.. (sitter på moderkortet)

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får testa å trycka in mobot igen å testa lite olika...windows funka primam formaterade tom men samma fel iaf ~~

Hmm hur ser man att det läcker ur en kondensator? :S

mvh fesen

Permalänk

En dålig kondensator kan få ett helt system att bli ostabilt på oförklariga krasher. Du kan se om kondensatorer börjar bli dåliga genom att de börjar "svälla" på ovansidan (det räcker med att toppen inte är plan, då är den dålig) eller om det börjar läka gul sörja på undersidan. I värsta fall kan dom sprängas

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
En dålig kondensator kan få ett helt system att bli ostabilt på oförklariga krasher. Du kan se om kondensatorer börjar bli dåliga genom att de börjar "svälla" på ovansidan (det räcker med att toppen inte är plan, då är den dålig) eller om det börjar läka gul sörja på undersidan. I värsta fall kan dom sprängas

Haha ok
Nej allt verkade helt när jag kolla nyss
Blir lite lack men det kankse är på tiden att det byts ut endå (skiten har inga sata utag) annars går det ju att fixa pci kort men men..
Jag återkommer om jag får problem sen om jag ska plocka ihop den.

Permalänk

har byggt ihop en dator åt min borsa med asrcok kortet det var just en sändär med nforce2 nb

är iaf stabil i 2.3 mhz ostabil i 2.4 mest för att det inte gick ge mr volt än 1.75 men det går ju pinmodda den så att den får mer volt men då är ju frågan om arock kortet orkar leverara mer volt.

dock så var det en gammal upplåst barton där jag kunde öka multipeln vad jag mins klarade den inte mer än 220-225 fsb mins inte riktigt hur det var.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
har byggt ihop en dator åt min borsa med asrcok kortet det var just en sändär med nforce2 nb

är iaf stabil i 2.3 mhz ostabil i 2.4 mest för att det inte gick ge mr volt än 1.75 men det går ju pinmodda den så att den får mer volt men då är ju frågan om arock kortet orkar leverara mer volt.

dock så var det en gammal upplåst barton där jag kunde öka multipeln vad jag mins klarade den inte mer än 220-225 fsb mins inte riktigt hur det var.

Tack, tror dock inte det blir ett sådant mobo endå, polarn har ett Asus a7n8x-xe liggandes så vi tänkte sätta upp en server istället Men det kanske kan vara något för min brorsa när hans 2600+ börjar ruttna