Går det att ha flera processorer samtidigt ?

Permalänk

Går det att ha flera processorer samtidigt ?

HejHej. Jag har hört och läst mycket om dubbel och 4 kärniga processorer, här och på google. Jag har nyligen haft två datorer med dubbelkärnor, men alldrig gillat dom. Jag har för det mesta bara gillat enkelkärnor, men dom börjar bli lite sega nu. Så jag undrar om det helt enkelt går att sätta i / dubbelkoppla flera processorer samtidigt XD =? Jag vill inte ha Intel utan bara AMD, tror ni att detta överhuvudtaget e möjligt ??

Tackar för möjliga svar

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Moderkort samt processorer för Socket 940 och Socket F.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

Eeee..... Nu förstår jag inte riktigt...

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem

För att kunna köra dubbla processorer behöver du moderkort samt processorer menade för det, alltså du kan inte ta en processor menad för singel system och klämma in på ett moderkort för dubbla.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

Ahaa !!!

men det betyder ju att det går !!! Tack alla så mkt

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem

Dum di dum... Vad tänker du att skillnaden blir mellan att ha två kärnor och två processorer?

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk

Det är en enorm skillnad !! ex: en dubbel kärna kan göra två saker samtidigt, men lägger bara utt den styrkan och energin som behövs vid just det tillfället. Men en enkelkärna ger full styrka och energi hela tidien !!

STABILT !!!

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså nu tror jag vi måste omskola dig lite.
En dubbelkärning processor är precis lika bra som en enkelkärnig även vid arbete som bara har nytta av en kärna. Det finns i princip ingen anledning att köpa ett dualcpu moderkort istället för att köra dubbla kärnor (om man ponerar att ecc registrerade minnen etc. är samma). Köper man dualcpu moderkort så brukar det nog vara för att klämma dig 2st dual core (eller multi core bättre sagt) istället för att ha moderkort med 4 cpu-socklar.
T.ex. finns inte AMD:s nya serier av Opteron för multisystem i någon singlecore-variant alls (tänker alltspå 22xx- och 82xx-serierna).

Vad du menar att den bara lägger ut styrkan och energin som behövs men att en enkelkärning kör hela tiden är rent skit. Det möjligtvis du kunnat missuppfatta det ifrån är intels speedstep, amds cool&quit etc. Tekniker för att reglera frekvensen (genom mulitpliern) beroende på hur mycket belastning det är. Detta kan göras på single core lika bra som multi core och det går att stänga av så processorn kör fullt hela tiden.

Tredje varför du inte ska ha ett multicpu moderkort om du inte riktigt vet varför och behöver det är väl att de inte är tänkta för spel. De har registrerade minnen som gör att man kan ha många fler minnesstickor i men försämrar prestandan lite. Moderkorten är inte "byggda" för överklockning och BIOS kan sakna massa trevliga inställningar.
Det närmaste man kommer en blandning mellan dualcpu och spelmoderkort är väl http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324621
Det klarar SLI bl.a. (har läst om hur det på tyans moderkort helt enkelt inte funka fast det var SLI - tyan ska nog hålla sig till workstation/servermoderkort).
Observera att här använder socket-F som det inte finns singlecore-cpu:er till. Men som sagt så är det ingen vettig anledning att välja sådana idag för multisystem.

Dessutom är det rätt dyrt med dualcpu-moderkort. Du behöver först och främst två cpu:er och du behöver (oftast, i regel) registrerade ecc-minnen.

Alltså mitt råd är glöm din idé på att köpa ett dualmoderkort bara för att slippa dualcore. Du har bara inte förstått det här alltså.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

eeeh, du har nog rätt, jag måste hålla mej vid det vanliga, för säkerhetsskull :(. Men tack så mkt för den utmärkta förklaringen du !

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!