Kort fråga om fjärrkontrollen i OSX

Permalänk
Medlem

Kort fråga om fjärrkontrollen i OSX

Hej!

Ska bli pappa till en liten macbook om ca en månad.

Undrar bara om fjärrkontrollen går att använda utanför frontrow? Tex att byta låt, samtidigt som man surfar?

Har sökt på forumet, men hittade inget vettigt.

Mvh Patrik

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

Jepp, den funkar bra till det. Har man inga andra applikationer igång så styr den iTunes, är VLC överst styrs VLC osv. Alla program har inte stöd för fjärren men de flesta mediaapplikationer och tex. Keynote har det.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Perfa! Tack så mycket

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan nämna att Cog ganska nyligen fick stöd för den också, fiska ner någon nyare build, eller bygg själv: http://sbooth.org/forums/viewforum.php?f=11

Permalänk

det finns en del program som låter dig öppna program och använda frjärrkontrollen till en hel del mer. Bara gå ut och googla så ska du nog hitta nåt.

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem

Re: Kort fråga om fjärrkontrollen i OSX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapaas
Hej!

Ska bli pappa till en liten macbook om ca en månad.

Undrar bara om fjärrkontrollen går att använda utanför frontrow? Tex att byta låt, samtidigt som man surfar?

Har sökt på forumet, men hittade inget vettigt.

Mvh Patrik

Kanske lite OT men när du får den....testa och håll fjärrkontrollen emot kanterna längst upp på skärmen på din macbook

MvH

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Kan nämna att Cog ganska nyligen fick stöd för den också, fiska ner någon nyare build, eller bygg själv: http://sbooth.org/forums/viewforum.php?f=11

Trevligt att se att Cog fortfarande utvecklas, verkar ha hänt en hel del sen den senaste versionen(Last.fm-stöd t ex).

Permalänk
Medlem

mira är annars ett fint program, som gör att man kan styra det mesta med fjärkontrollen, värt den lilla summa pengar det kostar.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Tufft. Nu försvann 5 minuter av mitt liv när jag satt och lekte med detta.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kort fråga om fjärrkontrollen i OSX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snook
Kanske lite OT men när du får den....testa och håll fjärrkontrollen emot kanterna längst upp på skärmen på din macbook

MvH

Meeeeeeeen! Berätta vad som händer!!!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Kort fråga om fjärrkontrollen i OSX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Meeeeeeeen! Berätta vad som händer!!!

Den fastnar i magneterna som sitter där för att hålla locket nere när man stänger det

(effektiv remote-hållare när man har skärmen öppnad)

(inte min bild, inte min macbook)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga angående remoten Hur drivs den? Är det några batterier eller vad? Inte hittat någon lucka nämligen.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enk
Har en liten fråga angående remoten Hur drivs den? Är det några batterier eller vad? Inte hittat någon lucka nämligen.

Ja, där är ett sånt där "knapp-batteri". Trycker man med något spetsigt (typ tandpetare) på den lilla urgröpningen i botten så ploppar luckan ut.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem

Oj, den här tråden har växt!

Trevligt med så mkt svar. Jag kom på en till fråga, förresten.. finns det nåt sätt att integrera VLC i frontrow? Jag antar att det är quicktime som är standard, men jag vill helst inte sitta och ladda hem en massa codecs och grejer för att få alla filmer att fungera.

Edt: Eller finns det någon annan frontend där man kan bestämma själv vilket program som ska öppna vad?

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

Nej, du kan tyvärr inte integrera VLC i Frontrow, man kan dock, precis som du skriver, installera codecs i Quicktime så Quicktime och däremed Frontrow får stöd för Xvid/DivX.
Annars så tycker jag VLC fungerar utmärkt att ha som enda videospelare, Frontrow är inget jag använder för att se på film.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Hedersmedlem

http://perian.org/ - trevligt codecpack till Quicktime.

Remote-tricket (mot skärmen) funkar inte på Macbook Pro, tråkigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
Nej, du kan tyvärr inte integrera VLC i Frontrow, man kan dock, precis som du skriver, installera codecs i Quicktime så Quicktime och däremed Frontrow får stöd för Xvid/DivX.
Annars så tycker jag VLC fungerar utmärkt att ha som enda videospelare, Frontrow är inget jag använder för att se på film.

Ajdå..det var ju lite tråkigt. Jag har tänkt använda min macbook som htpc rätt mycket och då är det ju skönt med frontrow och fjärrkontroll.

Men vi får helt enkelt se hur jag gör, har ju inte ens nån macbook än så.

Thomas, tack för länken. Ska sparas i favoriter!

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

mythtv finns ju för osx med om man nu inte tycker att frontrow duger. man ja förstår inte vare ä du inte gillar me frontrow. att få det att funka me divx osv. är ju inte så svårt. mediacentral finns oxå för osx

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
mythtv finns ju för osx med om man nu inte tycker att frontrow duger. man ja förstår inte vare ä du inte gillar me frontrow. att få det att funka me divx osv. är ju inte så svårt. mediacentral finns oxå för osx

Det enda jag inte gillar med frontrow är att jag inte kan bestämma själv vilka program som öppnar vad.

Visst kan man ladda hem codecs och grejer för att få QT att spela allt, men VLC har så otroligt mycket mer inställningsmöjligheter och är helt enkelt bättre än QT, t ex så har VLC stöd för DTS, det har inte QT.

Sen så vill jag använda Cog till att spela upp musiken, inte iTunes.

Menmen, som sagt så har jag ingen macbook än och jag ska kolla upp vilka alternativ som finns.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapaas
Det enda jag inte gillar med frontrow är att jag inte kan bestämma själv vilka program som öppnar vad.

Visst kan man ladda hem codecs och grejer för att få QT att spela allt, men VLC har så otroligt mycket mer inställningsmöjligheter och är helt enkelt bättre än QT, t ex så har VLC stöd för DTS, det har inte QT.

Sen så vill jag använda Cog till att spela upp musiken, inte iTunes.

Menmen, som sagt så har jag ingen macbook än och jag ska kolla upp vilka alternativ som finns.

kolla de programmen jag nämnde, mediacentral funkar med tv oxå om du kopplar in tv mottagare, men kostar å andra sidan en slant.

vlc är jäkligt bra, det ända jag personligen har o invända på vlc är att det är lite ostabiliare än quictime.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
http://centerstageproject.com/

Tack! Såg riktigt grymt ut

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
kolla de programmen jag nämnde, mediacentral funkar med tv oxå om du kopplar in tv mottagare, men kostar å andra sidan en slant.

vlc är jäkligt bra, det ända jag personligen har o invända på vlc är att det är lite ostabiliare än quictime.

Ska kolla upp dom.

Ostabilt på vilket sätt tycker du? Tusan vad offtopic vi har hamnat förresten.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

ja, händer ju ibland att vlc stängs av, o så får man medelande att det oväntat stängts av o frågan om man vill starta om det eller inte.

har aldrig hänt med quicktime

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ja, händer ju ibland att vlc stängs av, o så får man medelande att det oväntat stängts av o frågan om man vill starta om det eller inte.

har aldrig hänt med quicktime

Instämmer. Det har blivit bättre med senare versioner, men det är fortfarande ett instabilt program.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Det låter ju tråkigt.. på min PC flyter det på som aldrig förr.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

För mig har VLC inte kraschat en enda gång på ~6 månader(i OSX), men jag har kanske haft tur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
För mig har VLC inte kraschat en enda gång på ~6 månader(i OSX), men jag har kanske haft tur?

Samma här, jag kommer inte ens ihåg när VLC kraschade sist.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
Samma här, jag kommer inte ens ihåg när VLC kraschade sist.

Du kanske sätter igång filmen och kollar igenom den utan att gå ur fullscreen mer än ett apr gånger under hela filmen?

Jag går fram och tillbaka ur fullscreen i stort varannan minut under tiden jag kollar på film... det är Då den kraschar för mig, aldrig vid normalt bruk. Bara när jag hoppar mellan fullscreen och windowed en hög med gånger..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Instämmer med bogg. Visserligen har min maskin några år på nacken men upplevde inte samma problem i tidigare versioner, i alla fall inte lika ofta.