Permalänk
Medlem

Få KDE att likna Gnome

Jag har läst lite artiklar om KDE vs Gnome...
Själv gillar jag verkligen Gnomes layout och att man har sepererat menyerna (uppe som standard) och "aktivitetsfältet" (nere som standard).

Eftersom jag knappast är någon "power user" så vill jag gärna kunna välja och kunna ställa in saker grafiskt, vilket KDE tydligen ska kunna vara bra jämfört med Gnome.

Så då undrar jag, kan man få KDE att likna Gnome lite mer?

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

är det inte bara att göra en ny panel och lägga samma grejer på den så det blir liknande fortfarande då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte tillgång till någon KDE-installation, men jag har för mig att det inte var så lätt när jag hade KDE sist...
EDIT: Förlåt mig. Fixade http://linuxfud.wordpress.com/2006/08/13/changing-from-ubuntu... och det var visst enklare än vad jag trodde.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte skapa något flamewar, men vad exakt är det du saknar i GNOME som KDE har?

Permalänk
Medlem

Detta ser väl ganska "gnomeigt" ut med ett rent interface?

Stilen heter Domino och finns på http://kde-look.org

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av derfian
Nu vill jag inte skapa något flamewar, men vad exakt är det du saknar i GNOME som KDE har?

Att kunna ändra saker grafiskt samt lite mer ögongodis..
Jag var faktiskt helt emot KDE eftersom det var alldeles för likt Windows. Men efter jag hade läst lite artiklar så ville jag ge det en ny chans, men undvika "wanna be windows"-layouten.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

KDE är ju mer "bloatat" än XP idag med all skit påslaget, men skillnaden är att KDE inte laggar trots det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
Att kunna ändra saker grafiskt

Ge gärna konkreta exempel...

Permalänk
Medlem

http://www.psychocats.net/essays/kdevsgnome
"KDE has more graphical tools that are helpful to new users."

Jag kan inte peka på nåt exakt, men jag upplever det mer "utbyggt".
Att ställa in tema och färger känndes vänligare i Kubuntu..

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

har kört både kde och gnome men fastnade starkt för gnome. Varför inte installera både gnome och kde? vem vet, du kanske upptäcker att du gillar gnome bättre?

man ställa in rätt mycket grafiska grejer i gnome också.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
man ställa in rätt mycket grafiska grejer i gnome också.

Yup, skillnaden är väl mer att KDE har så otroligt mycket mer grejjer man faktiskt kan ändra/ställa in.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy